پیش‌بینی‌های سال ٢٠١٦

شاید اکنون یکی از موضوعاتی که ذهن بسیاری را مشغول کرده این است که سال ٢٠١٦ چه وقایعی رخ خواهد داد.

سوریه در وضعیت گذار

سال ٢٠١٦ باید حل و فصل قاطعانه برای درگیری سوریه صورت گیرد. جنبه مهم حل و فصل سوریه، همکاری از جانب سازمان ملل متحد است. نقش برجسته در سازمان روند سوریه را دبیر کل آن بان کی مون و فرستاده ویژه استفانو دی میستورا بازی می‌کنند.

داعش، زیر حمله

پاییز سال ٢٠١٥ چندین اتفاق مهم در جریان جنگ در سوریه اتفاق افتاد. اول، از ٣٠ سپتامبر به درخواست مقامات سوریه در این کشور عملیات حمله هوایی روسیه آغاز شد. دیمیتری اوستافیف، کارشناس مشهور خاورمیانه و درگیری‌های نظامی، پروفسور مدرسه عالی اقتصاد، خوشبین است؛ براساس اطلاعات وی، تمامی این ٥/٢ ماه عملیات نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه زمانی برای جمع‌آوری نیروهای ذخیره، آموزش و تجهیز استحکامات جدید داشت. طبق پیش بینی وی در آینده‌ای نزدیک می‌توان در انتظار تلاش برای حمله گسترده ارتش سوریه بلافاصله به چندین جهت بود. بدین ترتیب یکی از حوادث مهم سال ٢٠١٦ ممکن است آزادی شهر پالمیرا باشد که نه تنها اهمیت تاریخی و فرهنگی داشته بلکه از لحاظ لجستیک هم مهم است.

ادامه تحریم ترکیه

تشنج ایجاد شده در ارتباطات بین روسیه و ترکیه باعث شد که طرف روسی اقدامات ویژه اقتصادی را آغاز کند، از اول ژانویه سال ٢٠١٦ ورود محصولات گوشتی ترکیه، سبزیجات و میوه و همچنین نمک به روسیه ممنوع است. حمل و نقل چارتر نیز ممنوع شد، شرکت‌های توریستی روسی تورهای تفریحی ترکیه را نمی‌فروشند، که با محدودیت‌های موجود اقتصاد ترکیه با مشکل روبه‌رو می‌شود. تحلیلگران تایید می‌کنند که نباید در انتظار بهبودی ارتباطات دو کشور در سال ٢٠١٦ ماند.

ادامه مذاکره در مورد اوکراین

روند حل و فصل صلح‌آمیز اوضاع در شرق اوکراین در سال ٢٠١٥ خاتمه نیافت و بدین ترتیب در سال جدید میلادی گروه تماس باید کار خود را در مینسک ادامه دهد. با وجود اینکه از اول سپتامبر در جنوب شرقی اوکراین آتش بسی که مدت زمان طولانی در انتظارش بودند اتفاق افتاد، اما هنوز پابرجا و مستحکم نیست.

روسیه + اتحادیه اروپا = دوستی؟

یکی از حوادث پیش بینی شده سال ٢٠١٦، نرمال شدن ارتباطات روسیه و اتحادیه اروپاست. امکان بروز این اتفاق از آن جهت است که کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا به مطلوبیت و سودمندی حفظ تحریم‌ها علیه روسیه شک و تردید دارند و همچنین درک و فهم لزوم همکاری با مسکو در مشکلات مهم بین‌المللی و از جمله در مبارزه با تروریسم رشد و بسط می‌یابد.

همکاری روسیه با ناتو

شبح تروریسم، که از خاورمیانه به اروپا و امریکا می‌رود، کشورهای غربی را بر آن داشت که موضع مشخص‌تری در خصوص همکاری با روسیه در مسائل مبارزه با این تهدید جهانی اتخاذ کنند. حتی در ناتو، که یکی از خصمانه‌ترین روحیات بلوک غربی را نسبت به روسیه دارد، بیشتر صحبت‌هایی در خصوص از سرگیری همکاری کامل با مسکو شنیده می‌شود.

درهای گشوده برای ایران

پس از تلاش‌های فراوان برای حل و فصل مشکلات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، دستیابی به توافق در سال ٢٠١٥ راهی برای لغو تحریم‌ها از ایران گشود، تحریم‌هایی که خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای را به اقتصاد کشور وارد کرد. اگر تهران موفق شود که بخش اصلی کار محدودسازی فعالیت هسته‌ای خود را انجام دهد آن‌وقت در سال ٢٠١٦ کشور می‌تواند از بخش اعظمی از تحریم‌های مالی و اقتصادی امریکا و اتحادیه اروپا خلاص شده و عضو تمام‌ عیار بازار جهانی شود. مقامات این کشور در خصوص آمادگی برای افزایش استخراج نفت و فروش آن و آغاز صادرات گاز به اروپا و آسیا در سال آینده خبر داده‌اند. لغو محدودیت‌ها همچنین باعث می‌شود که روسیه همکاری با ایران را توسعه دهد از جمله در زمینه بانکی و سفارش‌های فناوری نظامی روسی هم بیشتر خواهد شد. ضمنا این امر راهی برای آغاز مذاکرات محتوایی در خصوص عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای می‌گشاید.

منبع: اسپوتنیک

301302

کد خبر: 569099

وب گردی

وب گردی