هر ۱۲ تا ۱۵ ثانیه یک قربانی در فضای مجازی شناسایی می‌شود/ برخورد با تخلفات فضای مجازی در زمان انتخابات

دادستان کل کشور گفت: با هرگونه تخلف در فضای مجازی در زمان انتخابات برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نشست «پی‌جویی موثر و کارآمد جرایم سایبری» که صبح امروز (شنبه) برگزار شد، گفت: تقویت پلیس فتا در جهت کارآمدی و تقویت نیروی انسانی‌شان باز هم ضرورت دارد، زیرا در هیچ جای دنیا به اینگونه نیست که اتوبانی را ایجاد کنند و کاری به امنیت آن نداشته باشند و فضای مجازی نیز همین وضعیت را دارد.

او ادامه داد: سرعت باند اهمیت دارد، اما باید سلامت و امنیت در آن مورد توجه باشد و توسعه باید در زیرساخت‌ها توام با تمهیدات پیشگیرانه برای امنیت اخلاقی و اجتماعی همراه باشد.

دادستان کل کشور گفت: باید برای پیش‌بینی و پیشگیری، پی‌جویی موثر و کارآمد داشته باشیم و پیشگیری تنها از سوی پلیس نیست؛ بلکه در توسعه زیرساخت‌ها و وزارت ارتباطات نیز بسیار اهمیت دارد.

دادستان کشور سالم‌سازی فضای مجازی را امری الزامی دانست و افزود: اگر امنیت کامل در این فضا وجود نداشته باشد، پیشرفت در این حوزه را متوقف می‌کنند. از این رو حفظ سلامت این محیط از ضرورت‌های بهره‌مندی از این فضا است.

او با تاکید بر راه‌اندازی شبکه اطلاعات گفت: مسئولان حوزه‌های زیرساختی برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این شبکه باید تلاش کنند، چرا که جرائم سایبری در دنیا نشان می‌دهد که هر ۱۲ تا ۱۵ ثانیه یک قربانی در فضای مجازی شناسایی می‌شود.

او ادامه داد: در این فضا اولین نگاه مسئولان باید به توسعه زیرساخت‌ها باشد و دسترسی سریع و آسان باید با حفظ امنیت صورت بگیرد.

به گفته وی ورود غیرمجاز به حریم‌های خصوصی، فضای ناسالم، قاچاق کالا و قاچاق مواد مخدر نیز از دیگر دغدغه‌ها در این حوزه است که باید با تلاشی فراگیر و جهانی، امنیت در این حوزه اتفاق بیفتد.

او با تاکید بر ضرورت تنظیم مقررات و ضوابط در هر کشور برای فضای مجازی افزود: شبکه‌های اجتماعی در فضای اجتماعی باید به قوانین هر کشور پایبند باشند و این یک اصل برای شبکه‌های مجازی در کشور است.

رئیسی ادامه داد: تداوم حضور شبکه‌های اجتماعی در فضای ایران اسلامی در گرو پایبندی به مقررات نظام است، در غیر این صورت فعالیت آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در توسعه زیرساخت‌ها باید به تاکیدات رهبری توجه داشت، افزود: اکنون در زمینه‌های اخلاق، امنیت و سلامت اجتماعی با هجمه‌هایی روبرو هستیم که کسانی که در حال رصد این موارد هستند، نسبت به آن آگاهند و باید با آن‌ها مقابله کنیم. مدیریت فضای مجازی ضروری است.

او در ادامه با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: فضای انتخاباتی باید سالم باشد و ۴ نکته را در زمینه آن باید در نظر بگیریم.

رئیسی تصریح کرد: اولین محور در انتخابات اخلاق‌مداری و دومین محور قانون‌مداری و توجه به قانون است که هم از طرف کاندیدا‌ها و هم مردم و همچنین از طرف حوزه نظارت و اجرا باید مورد توجه قرار بگیرد.

دادستان کل کشور گفت: نکته دوم در انتخابات مشارکت عمومی و مشارکت هرچه بیشتر مردم است و نکته آخر فضای رقابتی است که در آن همه کاندیدا‌ها در جهت رای‌آوری تلاش می‌کنند و اگر توام با قانون‌مداری و اخلاق باشد، هیچ مشکلی ندارد.

او افزود: نقش فضای مجازی در این بین بسیار مهم است، زیرا از فضای مجازی در مورد انتخابات و معرفی کاندیدا‌ها استفاده می‌شود که هیچ مشکلی ندارد، اما کوچک‌ترین تخلف از موازین قانون و انتخابات فضای ناصحیحی را ایجاد می‌کند که قابل تحمل نیست، بنابراین در جهت سالم نگه‌داشتن محیط انتخابات با امنیت کامل هم پلیس و هم دادستانی فعال خواهند بود.

او افزود: این انتخابات مانند همه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد که همه نهادهای ما از رای مردم برخاسته است. این برخلاف شیوه کشورهایی همچون عربستان سعودی‌ است که انتخابات ندارند و تحت سلطه استکبار هستند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نظام ما برخاسته از رای مردم است، گفت: با این وجود این نظام مورد خشم استکبار و نظام‌های مدعی حقوق بشر است.

دادستان کشور در پایان تصریح کرد: اگر در انتخابات فضای ناصحیحی باشد؛ خواست دشمن است، اما فضای سالم انتخابات برای همه سود خواهد بود و هر رای که از صندوق بیرون بیاید، موفقیت نظام و ضدیت با استکبار است.

105105

کد خبر: 569157

وب گردی

وب گردی