125 هزار و 427 زن در 8 ماه امسال دست به چماق شدند/ خشونت زنانه

طبق آمار پزشکی قانونی در هشت ماهه سال جاری از کل مراجعان نزاع 125 هزار و 427 زن بودند.نزاع از اولین آسیب ها در ایران به حساب می آید، اما آنچه اهمیت دارد، حضور درصد زیاد زنان در این آسیب است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از برنا، این روزها علاوه بر نزاع و درگیری در میان مردان، شاهد درگیری میان زنان در خیابان‌ها هستیم. سوال بسیاری این است؛ زنانی که تا کنون سکوت کرده و با بردباری چشم بر مسائل و مشکلات می‌بستند؛ چه بر سرشان آمده که امروزه به ‌علت نزاع پایشان به پزشکی قانونی باز شده است.

چرا زنان ایرانی نقش بیشتری در نزاع پیدا کرده‌اند؟ کارشناسان در بررسی این موضوع عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را کنار هم می‌چینند. آن‌ها معتقدند نگاه زنان به خود، خشونت و احقاق حقوقشان تغییر کرده است.

طبق آمار پزشکی قانونی در هشت ماهه سال جاری 407 هزار و 886 مصدوم نزاع به ادارات پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند، که از کل مراجعین نزاع 282 هزار و 459 نفر مرد و 125 هزار و 427 نفر زن بودند.

به گفته کارشناسان شهر اصفهان، تهران و خوزستان بیشترین میزان درگیری زنان را به خود اختصاص داده است.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی و عضو آکادمی رفتارشناسان انگلستان در خصوص علت تغییر رفتار زنان و افزایش خشونتشان گفت: برای بررسی علت افزایش خشونت در میان زنان، باید به دو گروه از علل توجه کنیم. یکی علت محیطی که شامل آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تورم، مشکلات اقتصادی و بیکاری می‌شود و دیگری علل رفتاری است که شامل ضعف مهارت در مدیریت هیجان‌های رفتاری، فقدان آموزش مهارت زندگی، مداخه اطرافیان در زندگی خصوصی افراد، پایین بودن سطح نشاط اجتماعی است که می‌توان این دو مورد را علت اصلی خشونت در بین زنان دانست.

به گفته کارشناسان شهر اصفهان، تهران و خوزستان بیشترین میزان درگیری زنان را به خود اختصاص داده است

ابهری درگیری‎‌های فیزیکی، ضرب و جرح و حتی قتل در میان زنان را بر اساس یکی از علت‌های گفته شده دانست و ادامه داد: از نگاه رفتارشناسی حل مشکلات اقتصادی، بالابردن سطح نشاط اجتماعی، آموزش مهارت‌های مدیریت خشم و هیجان‌های رفتاری از خانواده تا جامعه بهترین اهرم‌های پیشگیری و کاهش خشونت در میان زنان هستند.

او گفت: متاسفانه در بین شهرهای ایران شهر اصفهان مقام اول، تهران مقام دوم و خوزستان مقام سوم را در زمینه خشونت زنان دارا است که خوشبختانه بر اساس آمار پزشکی قانونی تعداد درگیری منجر به ضرب و جرح در میان زنان در 6 ماهه اول سال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ابهری با تاکید بر اینکه سبک زندگی، تربیت دوران کودکی و شرایط خانوادگی در رشد خشونت افراد به ویژه زنان بسیار موثر است، گفت: 65درصد از زنانی که دست به خشونت فیزیکی یا قتل می‌زنند، در خانواده‌های متشنج یا خشن رشد یافته‌اند.

این آسیب‌شناس اجتماعی در پایان صحبت‌هایش گفت: با وجود اینکه میزان خشونت در زنان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما هنوز در سطح نگران کننده وتاسف‌آوری است که رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید به امر آموزش مهارت‌های زندگی و افزایش اجتماعی بیشتر توجه کنند.

65درصد از زنانی که دست به خشونت فیزیکی یا قتل می‌زنند، در خانواده‌های متشنج یا خشن رشد یافته‌اند


وی افزود:همین امر باعث می‌شود؛ میزان زنانه شدن خشونت نسبت به گذشته افزایش داشته باشد؛ همانگونه که آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد در بین آن ها زیاد شده است.سعیده احمدی، روان شناس نیز در این باره گفت: امروز با تغییر الگو‌های جامعه شاهد تغییر در نقش زنانه هستیم در واقع الگوهای سنتی زنانه جای خود را به الگوهای متفاوت می‌دهد، زن‌ها نقش‌های مردانه را بر عهده می‌گیرند و حتی گاهی اوقات این نقش‌ها به خاطر نقش زنانه تقویت می‌شود که البته جامعه هم این نقش‌ها را تحسین می‌کند به عنوان مثال از این منظر زن نمونه زنی است که کار مردانه انجام می‌دهد حال آنکه این رفتارها در روان زن تأثیر می‌گذارد چنانچه نوع پرخاشگری زنان شکل مردانه و حالت مستقیم به خود می‌گیرد.

105105

کد خبر: 569765

وب گردی

وب گردی