آنکارا و بغداد در یک قدمی رویارویی نظامی

ارتش عراق در روزهای اخیر پیروزی بزرگی را کسب کرد و موفق شد شهر رمادی مرکز استان الانبار را از تروریست های داعش پاکسازی کند. البته در بخش هایی از این شهر هنوز درگیری نظامی وجود دارد اما شهر به صورت کلی آزاد شده است.

بلافاصله پس از این پیروزی شهر فلوجه در دستور کار ارتش عراق قرا گرفته است تا مقدمه برای آزادسازی بزرگترین مقر داعش در عراق یعنی موصل آماده شود. در این میان برخی موانع در مسیر آزادسازی موصل وجود دارند که ممکن است ارتش عراق را در رسیدن به پیروزی در این شهر با مشکلات جدی مواجه کند.

حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق مهمترین و بزرگترین مانع در این مسیر است. نکته مهم در این مورد به هدف نظامیان ترکیه از ورود به به پایگاه نظامی «الزلکان» در منطقه «بعشقیه» ٣٠ کیلومتری شمال شرق موصل است. آنها ادعا کرده اند که برای نبرد با داعش به این منطقه آمده اند در صورتی که اگر ترک ها قصد مقابله با داعش را داشتند تروریست های داعش که در سوریه مستقر هستند بسیار به ترکیه نزدیکترند.

در دنیای واقعی شواهدی که تاکنون منتشر شده حکایت از همکاری ترکیه با داعش در زمینه قاچاق و فروش نفت را دارد و مبارزه ترکیه با این گروه بهانه ای بیش نیست و بنابر برخی تحلیل ها ترکیه در عراق به دنبال مطامع ارضی و حتی تصرف برخی مناطق نفتی عراق است و همانند دوران امپراطوری عثمانی، اردوغان خیالاتی در مورد کشورگشایی دارد.

برخی دیگر از تحلیل ها نشانگر این امر است که احتمال دارد برنامه در مورد عراق به این سمت پیش برود که داعش در این کشور ریشه کن نشود و با اقدامات مختلف، در راه آزادسازی موصل به عنوان مقر اصلی تروریست های داعش در عراق سنگ اندازی شود. این نوع نگاه و اقدامات اکنون به سمت نوعی از رویارویی دو کشور پیش می رود که حتی ممکن است به درگیری نظامی نیز بینجامد و در این صورت آزادسازی موصل بسیار پیچیده خواهد شد. در این ارتباط، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق بار دیگر از آنکارا خواست تا نیروهای نظامی خود را از شمال عراق خارج کند . وی همچنین هشدار داد که در صورت ادامه حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق، کشورش از گزینه نظامی علیه آنکارا استفاده خواهد کرد. این سخنان با واکنش آنکارا مواجه شد. نخست‌وزیر ترکیه با طعنه به بغداد گفت: بهتر است عراق از قوای نظامی‌اش علیه داعش استفاده کند نه آنکارا. اظهارات داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به گونه ای بود که بلافاصله نخست وزیر عراق در گفتگوی تلفنی با وی به شدت بر خروج نظامیان ترکیه از شمال عراق تاکید کرد. حیدر عبادی با بیان اینکه نیروهای ترکیه‌ای با داعش نمی‌جنگند، گفت: هیچ توجیهی برای حضور نیروهای ترکیه در عراق وجود ندارد. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، عبادی خطاب به اوغلو گفت:عراق پیروزی‌هایی علیه گروه تروریستی داعش به دست آورده است و نیروهای امنیتی در حال حاضر در حال برقراری امنیت شهر رمادی برای بازگشت اهالی به آن هستند. ایستگاه آینده نیروهای عراقی موصل خواهد بود و ما با حضور نیروهای ترکیه‌ای در موصل بدون اطلاع و موافقت دولت مرکزی کاملا مخالفیم، زیرا این حضور موجب بحران های زیادی شده است . نخست وزیر عراق با بیان اینکه ترکیه به توافق با دولت عراق برای خروج نیروهایش از عراق پایبند نبوده است، تاکید کرد: ما از آنکارا می‌خواهیم که فوراخروج نیروهایش از عراق را اعلام کند و به حاکمیت عراق احترام بگذارد. درگیری لفظی بین مقامات عراقی و ترکیه ای حکایت از عمق بحران در این مورد دارد. اگر نظامیان ترکیه در شمال عراق بخواهند همچنان در اطراف موصل مستقر باشند در این صورت نیروی ارتش عراق به صورت کامل نمی تواند بر مبارزه با داعش متمرکز شود و نظامیان ترکیه ای نیز بخشی از این نیرو را خواهند گرفت.

ارتش عراق در ماه های آینده قطعا عملیات آزادسازی موصل را شروع خواهد کرد و در صورت اصرار ترکیه بر باقیماندن نظامیانش در شمال عراق ممکن است دو کشور حتی به سمت درگیری نظامی نیز پیش بروند و این معادلات را در عراق بسیار پیچیده خواهد کرد. اکنون باید دید که ترکیه در مسیر مبارزه با داعش کدام راه را انتخاب خواهد کرد: خروج نظامیان از اطراف موصل یا اصرار بر درگیری با ارتش عراق؟

محمدرضا مرادی

منبع: الوقت

301302

کد خبر: 570077

وب گردی

وب گردی