جامعه باید از پیامدهای ایدز و راه های پیشگیری  آگاه شود/مددکاران کمیته امداد آموزش های مقابله با ویروس اچ آی وی را فرامی گیرند

مدیرکل بهداشت ، درمان و امور بیمه کمیته امداد با اشاره به اینکه ایدز طی سالهای اخیر به طیف وسیعی از جامعه لطمه های غیرقابل جبرانی وارد کرده است گفت: این نهاد با همکاری وزارت بهداشت به منظور ارتقاء سطح دانش علمی و تقویت بنیه آموزشی مددکاران در مواجه با افراد مبتلا و در معرض خطر کارگاههای آموزشی دوره ای را برگزار می کند.

به گزارش ایسکانیوز جعفر رحیمی با بیان اینکه برگزاری این کارگاهها در فواصل معین و با حضور پزشکان و کارشناسان دفتر برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز(UNAIDS) و مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت می گیرد تصریح کرد: در این دوره ها مددکاران کمیته امداد آموزش های لازم را درخصوص شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری ایدز فرا می گیرند.

او گفت: کمیته امداد سال گذشته تفاهم نامه ای در همین راستا با هدف تحقق اهداف توسعه هزاره و اهداف ده گانه ایدز( UNAIDS) در جهت به صفر رساندن موارد جدید اچ آی وی، به صفر رساندن تبعیض و به صفر رساندن مرگ های ناشی از ایدز با رویکرد پیشگیری سطح اول (Primary) درمیان خانواده های نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و گسترش خدمات حمایتی به افراد و خانواده های نیازمند که با اچ آی وی زندگی می کنند ، تهیه و امضاء کرد.

به گفته وی وضعیت همه‌گیری این بیماری در کشور همچنان در بین مصرف‌ کنندگان تزریقی مواد مخدر با شیوع 3/15 درصدی روبرو است به طوری که بررسی ها از تغییر الگوی انتقال مبتلایان خبر می دهد لذا اهمیت توجه به این گروه می توانند در برنامه های کنترل بیماری در جامعه نقش موثری داشته باشد.

مدیرکل بهداشت ، درمان و امور بیمه کمیته امداد گفت: مددکاران کمیته امداد در این کارگاههای آموزشی درجریان وضعیت ایدز در ایران، راه های انتقال ویروس اچ آی وی، رفتار های مخاطره آمیز در جوانان وگروههای در معرض خطر قرار می گیرند.

رحیمی افزود: متاسفانه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد به دلیل عدم اطلاع و آگاهی از نحوه شناسایی، انتقال، پیشگیری و درمان در چند مورد قربانی این بیماری شده اند که ارتقاء سطح دانش و آگاهی مددکاران در مواجه با میتلایان به ویروس اچ آی وی لازم و ضروری است.

همچنین رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی ازاین کارگاههای آموزشی گفت: طبق آخرین مطالعه در مورد اندازه گیری آگاهی جوانان ونوجوانان کشور در ارتباط با شناسایی راه های انتقال ایدز و باورهای اشتباه در این رابطه حدود نیمی از جوانان نمی دانند که چگونه در برابر ابتلا به ایدز از خود مراقبت کنند.

عباس صداقت با بیان اینکه تقریبا نیمی از جمعیت کشور را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند، گفت: این قشر از جامعه کنجکاو بوده و می خواهند رفتارهای پرخطر را آزمون و گاهی بحران های خود را از راه های غیرسالم هدایت کنند، بنابراین این قشر بسیار آسیب پذیرتر از دیگر اقشار جامعه هستند که ضروری است آموزش های لازم را فراگیرند.

او تاکیدکرد: هیچ دستگاهی به تنهایی قادر به کنترل عواملی مانند مصرف مواد مخدر یا رفتارهای پرخطر جنسی نخواهد بود، بنابراین همه نهادها وظیفه دارند که نسبت به آگاه سازی خانواده ها اقدام کنند.

105105

کد خبر: 570189

وب گردی

وب گردی