دانشجویان فنی در صدر مراجعان به مراکز مشاوره

مدیر کل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان ضمن ارائه گزارشی از نحوه عملکرد مراکز مشاوره و انضباطی و علل مراجعه دانشجویان به این مراکز اظهار کرد: با سه چهارم تقاضای انتقال و میهمانی دانشجویان موافقت شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمید یعقوبی در نشست تخصصی تعامل مراکز مشاوره با شورای بررسی موارد خاص دانشگاه‌ها که صبح امروز در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، با بیان اینکه نحوه تعامل مراکز مشاوره با شورای بررسی موارد خاص در بهمن ماه سال 91 در شیوه نامه‌ای تدوین شده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد افزود: دانشگاه‌ها از ابتدای سال 92 فعالیت خود را بر اساس این شیوه نامه آغاز کرده‌اند. در برخی موارد هنگامیکه نظرات تخصصی مراکز مشاوره به کمیسیون موارد خاص منتقل می‌شد با انتقاداتی مواجه می‌شد.

او با تاکید بر اهمیت اصل رازداری در مراکز مشاوره گفت: موضوع اصلی در مشاوره و روان درمانی رازداری است مگر اینکه موارد استثنایی وجود داشته باشد که حتما باید در کمیسیون موارد خاص مطرح شود که برای این امر هم یک اجازه نامه در نظر گرفته شده که دانشجو خود این اجازه را به مرکز مشاوره بدهد.

مدیر کل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان در ادامه با اشاره به بررسی‌ آماری که از سال 92 تا سال 94 در 49 دانشگاه صورت گرفت، گفت: در این بررسی بیش از 3500 پرونده در مراکز مشاوره در کارگروه‌ها بررسی شد که عمده این پرونده‌ها مربوط به مقطع کارشناسی بودند. بر اساس این بررسی 66 درصد دانشجویانی که نیازمند توصیه نامه برای کمیسیون موارد خاص بودند پسر و 34 درصد آنها دختر بودند.

دکتر یعقوبی از تشکیل کارگروه 5 نفره در مراکز مشاوره خبر داد و گفت: یک کارگروه پنج نفره شامل یک روانشناس، یک روانپزشک، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه، یک مددکار و یک کارشناس آموزشی در مراکز مشاوره تشکیل شد که وظیفه بررسی مشکلات دانشجویان را بر عهده داشت. اما طبق آمار ترکیب این کارگروه فقط در 6 دانشگاه از 49 دانشگاه کامل بود. 9تا از این مراکز مشاوره روانشناس، 17 تا از مراکز مددکار، 18 تا از مراکز روانپزشک و 21 تا از این مراکز کارشناس آموزشی نداشتند.

دانشجویان فنی در صدر مراجعان به مراکز مشاوره

مدیر کل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان در مورد مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره بر حسب رشته گفت: 12 درصد دانشجویانی که به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند در رشته‌های علوم انسانی، 19 درصد در رشته‌های علوم پایه، 57 درصد در رشته‌های فنی، 5 درصد در رشته‌های کشاورزی و 4 درصد در رشته‌های هنری و بقیه در سایر رشته ها مشغول به تحصیل بودند .

دکتر یعقوبی در مورد دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره نیز اظهار کرد: 32 درصد پرونده‌ها تحصیلی، 14 درصد ارتباطی، یک درصد انضباطی، 4 درصد جسمی، 4 درصد اقتصادی، 18 درصد خلقی، 13 درصد اضطراب و غیره بوده است.

او در ادامه با اشاره به آمار سال گذشته تا آذرماه سال جاری که در کمیسیون موارد خاص مرکزی وزارت علوم به دست آمده نیز توضیح داد: 110 پرونده در مقاطع کاردانی و کارشناسی، 210 پرونده در مقطع ارشد و 55 پرونده در مقطع دکتری بوده است. در واقع تعداد پرونده‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر از مقاطع کاردانی و کارشناسی بوده است. بر اساس این آمار 68.2 درصد مراجعه کنندگان در کمیسیون موارد خاص مرکزی پسر و 31.8 درصد آنها دختر بوده‌اند. 46.7 درصد مراجعه کنندگان در رشته‌های فنی و 34.4 درصد در رشته‌های انسانی مشغول به تحصیل بودند.

او همچنین در مورد تعداد مشروطی‌ها نیز اظهار کرد: 66.4 درصد دانشجویان دو ترم مشروط و 13.4 درصد آنها یک ترم مشروط شده‌اند.

مدیر کل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه علت نیمی از مراجعه دانشجویان مسائل روانی و اجتماعی بوده است، افزود: 16 درصد دانشجویان به دلیل مشکلات روانشناسی، 3.9 درصد به دلیل مسائل مربوط به ازدواج و طلاق، 16 درصد دانشجویان به دلیل مسائل مربوط به والدین و خواهر و برادر و 7.9 درصد آنها به دلیل سوگ به مراکز مشاوره مراجعه کردند.

دکتر یعقوبی درباره آرا شایع تری که برای دانشجویان صادر شده است اظهار کرد: 16.2 درصد آرا مربوط به گزینه بازگشت به تحصیل، 16.3 درصد مربوط به ادامه تحصیل تا عدم مشروطی، 6.5 درصد فرصت دفاع، 6.3 درصد انتقال و 6.3 درصد مهمانی بوده است.

او از موافقت با سه چهارم تقاضاها خبر داد و گفت: هرچه تعداد ترم‌های مشروطی دانشجویان کمتر باشد احتمال موافقت با درخواست آنها در کمیسیون بیشتر است.

مدیر کل مشاوره و دفتر سلامت سازمان امور دانشجویان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر دو مسئله وجود دارد افزود: مسئله اول این است که باید به دانشگاه‌ها ثابت کنیم که افت تحصیلی دانشجویان ناشی از مشکلات روانشناختی است و مسئله دیگر این است که گروهی را مامور کرده‌ایم که ابزاری تهیه کنند که بتوان بر اساس آن تشخیص داد افت تحصیلی دانشجویان چه دلیلی داشته است.

20104

کد خبر: 570447

وب گردی

وب گردی