چالش‌های ناتمام اردوغان

دولت ترکیه تصمیم گرفته است عملیات خود را علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) گسترش دهد. برهمین‌اساس دولت مبارزه مسلحانه خود را تا مرزهای سوریه و عراق گسترش داده است. درمقابل، پ‌ک‌ک به نظر نمی‌رسد که در برابر این حملات تسلیم شود و می‌خواهد نیروهای امنیتی را به شهرها بیاورد و این درگیری‌ها را بیشتر در شهرها به جای کوهستان‌ها ادامه دهد. بنابراین اگر دولت نتواند یک راهکار مبتکرانه برای شکست بن‌بست پیدا کند، دراین‌صورت به احتمال بسیار این مشکل در سال ٢٠١٦ ادامه خواهد داشت.

ریاست‌جمهوری و قانون اساسی: در پی پیروزی حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات اخیر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، خوشحال است که می‌تواند سیستم ریاست‌جمهوری موردنظر خود را ایجاد کند. اردوغان سیگنال‌هایی مبنی‌بر مصالحه به حزب «جمهوری‌خواه خلق» ارسال کرده که تسریع این روند را ممکن می‌سازد. در همین راستا «قلیچداراوغلو» رهبر حزب «جمهوری خواه» درباره تغییر سیستم نرم شده است. اگر چنین مصالحه‌ای به‌وجود آید، دراین‌صورت میزان قطبی‌شدن کشور کاهش می‌یابد و این مسئله باعث بهبود اقتصادی می‌شود.
اقتصاد: در کنار محدودیت‌های تجاری به‌وجودآمده در شرق و جنوب ترکیه به دلیل مشکلات موجود در سوریه و عراق و حتی با ایران و مصر، ترکیه بیشترین ضرر را از بروز مشکل در تجارت با روسیه به‌خصوص در بخش گردشگری و حوزه ساخت‌وساز متحمل می‌شود. دولت تلاش می‌کند که این خلأ را با دعوت از کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حوزه‌های ساخت‌وساز و مالی برطرف کند؛ اما به‌نظر می‌رسد که این اقدام چندان کافی نباشد؛ اما ایجاد یک قانون اساسی دموکراتیک‌تر و روابط نزدیک با اروپا می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند.

سوریه و روسیه: با وجود تلاش‌ها برای برقراری صلح در سال ٢٠١٦، جنگ داخلی سوریه به احتمال بسیار ادامه خواهد داشت. تحرکات ترکیه به‌عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی آمریکا علیه «داعش» پس از حضور روسیه در سوریه به‌خصوص پس از انهدام جنگنده روسی توسط این کشورکاهش یافت. همین محدودیت باعث شد که آنکارا به‌خصوص پس از پیشرفت‌های اتحاد دموکراتیک سوریه مشوش شود. برهمین‌اساس این عوامل ممکن است باعث به‌پایان‌رسیدن سیاست ترکیه در سوریه شود.

آمریکا و مبارزه علیه داعش: ترکیه پس از اینکه به ائتلاف بین‌المللی پیوست، به هدف بزرگی برای داعش تبدیل شد؛ اگرچه آمریکا از ترکیه در قبال اتهامات روسیه مبنی بر ارتباط آنکارا با داعش حمایت می‌کند؛ اما پشت درهای بسته ترکیه را مورد مؤاخذه قرار می‌دهد.

اروپا، قبرس و اسرائیل: در شش ماه اول ٢٠١٦ به احتمال بسیار روابط ترکیه با برخی کشورها گسترش یابد. دراین‌میان روابط این کشور با اسرائیل بسیار مورد توجه است. این احتمال وجود دارد که تماس‌های دیپلماتیک منجر به یک راه‌حل سیاسی شود؛ اما درحال‌حاضر دراین‌باره نمی‌توان جدول زمانی ارائه کرد.

منبع: شرق

301302

کد خبر: 570924

وب گردی

وب گردی