میرزاده خبر داد: تحقق توسعه موزون و کیفی در دانشگاه آزاد اسلامی/ تا پایان امسال به هدف افق 1404 نزدیک می شویم

دکتر میرزاده در جلسه هیات امنای استان چهارمحال و بختیاری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با اتخاذ سیاست های مناسب در راستای توسعه موزون و کیفی دانشگاه حرکت می کند.

به گزارش ایسکانیوز، نهمین جلسه هیات امنای استان چهارمحال و بختیاری با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات امناء و جمعی از معاونان برگزار شد.

دکتر میرزاده در این جلسه که با هدف تصویب برنامه و بودجه سال 95 و سند ششم توسعه استان چهار محال و بختیاری برگزار شد، ضمن قدردانی از عملکرد مناسب و بودجه ریزی این استان اظهار داشت: فعالیت های این واحدهای این استان بویژه در حوزه اقتصاد دانش بنیان و جذب هیات علمی قابل تقدیر است.

وی با اشاره به برنامه پنجم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری از اهداف این برنامه مانند توسعه تحصیلات تکمیلی، جذب اعضای هیات علمی و ... تا کنون محقق شده است.

دکتر میرزاده با اشاره به تراز مالی مثبت دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با وجود حضور2300 دانشگاه دولتی و غیردولتی، در سال 1393 با اعمال مدیریت هزینه و بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی، تراز مثبت 5هزار و 574 میلیارد ریال به عنوان اندوخته به دست آورد که صرف تکمیل طرح های عمرانی می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طبق برنامه 5 ساله پنجم کشور، باید 20 درصد از دانشجویان کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشند، افزود: طبق میانگین کشوری در حال حاضر 15 درصد از دانشجویان کشور در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند، ولی در دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه ریزی های صورت گرفته، حدود 28 درصد دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند که تا پایان سال این میزان به30 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این برنامه باید همراه با نگاه به افق 1404 تدوین شود که انشاءالله تا پایان امسال به هدف افق 1404 نزدیک می شویم.

دکتر میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با اتخاذ سیاست های مناسب توانسته در راستای توسعه موزون و کیفی حرکت کند، گفت: با توجه به کم شدن تقاضا در دوره های کاردانی و کارشناسی از یک سو و از سوی دیگر پاسخگویی به نیاز اجتماعی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی حرکت کرده ایم.

وی ادامه داد: از آنجایی که توسعه تحصیلات تکمیلی بدون رعایت شاخص های آموزش عالی ممکن نبود، برنامه ریزی برای جذب هیات علمی نیز آغاز شد، به گونه ای که تاپایان خرداد 95 تعداد 14 هزار نفر دیگر به مجموعه اعضای هیات علمی این دانشگاه با مدرک PHD افزوده خواهد شد و اعضای هیات علمی تمام وقت با درجه دکتری بیش از 25 هزار نفر می شود.

دکتر میرزاده جذب این تعداد هیات علمی را یکی از دستاوردهای مهم این دانشگاه دانست و گفت: در حال حاضر مجموع اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با مدرک PHD با مجموع اعضای هیات علمی دو وزارت بهداشت و علوم برابری می کند، از سوی دیگر ما از اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی نیز به صورت حق التدریس و پاره وقت نیز استفاده می کنیم.

وی با اشاره به تدوین طرح آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سند که شامل 31 برش استانی است برای تایید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، در این سند پیشنهاد داده ایم که با توجه به پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی، حاضریم 60 درصد از بار آموزش عالی کشور را برعهده بگیریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه باردیگر به تمامی روسای واحدها و استانی دانشگاه تاکید کرد برای بالا بردن اثربخشی خود در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه باید از اساتید تمام وقت استفاده کنند.

وی در این‌باره بیان کرد: توسعه علمی- اسلامی با اساتید حق التدریس در دانشگاه ها محقق نخواهد شد، بررسی ها حاکی از آن است که میزان تاثیر پذیری دانشجویان از اساتید 70 درصد است، بنابراین یک استاد حق التدریس که حضور چندساعته در دانشگاه دارد نمی تواند مانند یک استاد تمام وقت موثر باشد.

دکتر میرزاده با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور گفت: اگر سهم تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی را حذف کنیم، قطعا ایران نمی توانست در رتبه های برتر تولید علم در دنیا قرار بگیرد.

دکتر بهروز دانشیان، رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه آماری درمورد تعداد رشته محل های این استان پرداخت و گفت: تعداد رشته های دکترای تخصصی این استان از یک رشته محل در سال 92 به 21 رشته در سال 94 افزایش یافته است. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد تعداد رشته محل های این استان از 25 به 73 رشته افزایش یافته که شاهد رشدی 192 درصدی هستیم.

دکتر عبداله قاسمی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری نیز در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی درمورد وضعیت این استان پرداخت و گفت: در حال حاضر تعداد دانشجویان این استان در مقطع کاردانی 2 هزار و 871 نفر، در مقطع کارشناسی 6 هزار و 671 نفر، در مقطع کارشناسی ارشد 3 هزار و 83 نفر، دکترای حرفه ای 450 نفر و در مقطع دکترای تخصصی 143 نفر است.

وی درباره تعداد اعضای هیات علمی این واحدهای این استان گفت: تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت 267 نفر، نیمه وقت 29 نفر و حق التدریس 529 نفر است.

قاسمی با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در کل استان یک به 35 است، گفت: این نسبت در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی یک به 45 با در نظر گرفتن استادان تمام وقت و نیمه وقت هستیم.

وی درباره سرانه فضای آموزشی مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در این استان گفت: این نسبت 5.75 مترمربع است که نسبت قابل قبولی به شمار می رود.

در این جلسه بودجه استان از نظر درآمد 62 میلیارد تومان به تصویب رسید، همچنین برنامه استان با اعمال اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

20101

کد خبر: 571095

وب گردی

وب گردی