مقر دولت کوزوو  از سوی معترضان ضد دولتی به آتش کشیده شد

مقر دولت کوزوو بر اثر پرتاب کوکتل مولوتف از سوی معترضان ضد دولتی به آتش کشیده شد. پلیس هم برای متفرق کردن معترضانی که به توافق‌های دولت به میانجیگری اتحادیه اروپا با صربستان اعتراض دارند، به پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، آتش‌سوزی در ساختمان دولتی در پریشتینا، پایتخت کوزوو پس از آن رخ داد که معترضان خشمگین با بمب‌های دست‌ساز به ساختمان مذکور حمله کردند. با حضور آتش‌نشان‌ها، پلیس هم برای متفرق کردن معترضان به پرتاب گاز اشک‌آور متوسل شد و معترضان هم همچنان به پرتاب سنگ و بطری به نیروهای امنیتی ادامه دادند.

تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که یک خودروی زرهی پلیس بر اثر کوکتل مولوتف آتش گرفت. در پی درگیری‌ها، معترضان با تشکیل گروه‌هایی به سوی نیروهای پلیس مواد آتش‌زا پرتاب کردند.

عاطفه یحیی آغا، رئیس‌جمهوری کوزوو شدیدا این اعترض خشونت‌بار و تخریب اموال عمومی را محکوم کرد. این معترضان روز شنبه در مقر دولتی مذکور جمع شدند تا علیه توافق با صربستان به میانجیگری اتحادیه اروپا اعتراض کنند. براساس آن اختیارات محلی گسترده‌تری به اقلیت صرب کوزوو داده می‌شود و احتمال دارد که از سوی بلگراد تامین مالی شوند.

اکثریت جمعیت کوزوو آلبانیایی هستند. در سال 2008 کوزوو از صربستان اعلام استقلال کرد. بیش از 100 کشور جهان استقلال کوزوو را به رسمیت می‌شناسند اما صربستان و روسیه موضعی ضد آن دارند. دادگاه قانون اساسی کوزوو ماه دسامبر بخشی از توافق مذکور میان کوزوو و صربستان را رد کرد؛ توافقی که اختیارات اجرایی بیشتری به قومیت صرب می‌دهد. این دادگاه توافقنامه با صربستان را ناقض قانون اساسی کوزوو دانست.

اپوزیسیون کوزوو تاکید دارد که اگر این توافق پا برجا بماند، خواستار برگزاری رفراندوم و یا برگزاری انتخاباتی جدید است.

301302

کد خبر: 571198

وب گردی

وب گردی