رییس کارگروه اقتصاد زیستی معاونت علمی و فناوری خبر داد:  فراهم‌شدن زمینه حضور زیست‌فناوری در عرصه اقتصادی با تحقق اقتصاد زیستی

رییس کارگروه اقتصاد زیستی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از طریق ایجاد کارگروه اقتصاد زیستی و با تحقق اهداف اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار، ضمن هم‌افزایی و مشارکت میان مسئولین، فعالان حوزه زیست فناوری از جمله پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، موجبات رسیدن به اهداف راهبردی زیست فناوری فراهم می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، نشست رسانه‌ای نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست‌بازار ایران، با حضور امید توکلی، رییس مرکز فناوری‌های راهبردی و رییس کارگروه اقتصاد زیستی معاونت علمی و فناوری، امید فدایی‌منش، دبیر اجرایی نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران، حامد ساجدی مدیر عامل شرکت‌سرمایه‌گذاری شناسا و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
رییس مرکز فناوری‌های راهبردی، با اشاره به زیست فناوری به عنوان یک حوزه میان رشته‌ای نقش‌آفرین در اکثر حوزه‌های فناوری، گفت: در حوزه زیست فناوری و در خصوص شاخصه‌های توسعه فناوری، باید مسیری شکل بگیرد که حضور فناوری در بازار، صادرات و عرضه بین المللی محصول، تولید ثروت و میزان سهم این حوزه از سرانه GDP، اثرگذاری در ایجاد اشتغال و در نهایت اثربخشی این محصولات در زندگی مردم مدنظر قرار گیرد.
توکلی با توجه به نقش آفرینی حوزه زیست فناوری در اکثر بخش‌ها و تعدد حوزه های فناوری محور موجود در بیوتکنولوژی، زیست فناوری را یکی از مهم ترین حوزه‌های فناوری بر شمرد و افزود: در این حوزه اقدامات مثبت و پیشرفت های چشم‌گیری حاصل شده است، اما تا تحقق اهداف راهبردی و رسیدن به افق 1404 (دست یابی به 3 درصد بازار محصولات زیست فناوری دنیا و سهم 1.5 درصدی محصولات زیست فناوری از GDP تولید ناخالص داخلی)، راه زیادی داریم که رسیدن به آن نیازمند عزم جدی است.

رییس کارگروه اقتصاد زیستی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، با اشاره به تشکیل این کارگروه به منظور تعریف جایگاه زیست فناوری در ثروت‌آفرینی و پررنگ شدن جایگاه زیست فناوری در عرصه اقتصادی ابراز امیدواری کرد با تحقق موضوع اقتصاد زیستی در قالب تشکیل کارگروه و رسیدن به اهداف اجلاس، ضمن هم‌افزایی و مشارکت میان مسئولین، فعالان حوزه زیست فناوری از جمله پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه، موجبات رسیدن به اهداف راهبردی زیست فناوری را فراهم و این حرکت روبه رشد، شدت و سرعت بیش‌تری پیدا کند.
ضرورت بهبود جایگاه در ثبت پتنت بین المللی
توکلی با اشاره به رتبه دوازدهم ایران در تولید مقالات زیست فناوری، جایگاه کشورمان را در تولید پتنت این حوزه نیازمند توجه دانست و گفت: در تولید علم از حیث مقالات حائز رتبه خوبی هستیم، اما در تولید پتنت رتبه خوبی نداریم. با توجه به اهمیت بالای تولید پتنت،اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری زیستی یک مدعی جهانی باشیم باید با تلاش و حرکت پرشتاب‍‌تری به سمت تولید ثبت پتنت بین المللی حرکت کنیم.


وی با بیان این‌که به طور متوسط جهانی، به ازای هر 2 تا 5 مقاله یک پتنت ایجاد می‌شود گفت: این عدد برای کشور ژاپن هر 1.8 مقاله یک پتنت و برای امریکا هر 3 مقاله یک پتنت است و ایران به ازای هر 835 مقاله یک پتنت تولید می‌کند. این موضوع ضعف ما را در تولید پتنت به عنوان یک شاخص علم و فناوری نشان می‌دهد.


توکلی با اشاره به اهداف نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران اضافه کرد: آسیب‌شناسی در حوزه محصولات حوزه زیست‌فناوری و کسب استانداردهای لازم آن‌ها برای تسهیل در روند تجاری شدن و ورود به بازار،همچنین آسیب شناسی در مورد قوانین و آیین‌نامه‌های ورود به بازار و سازوکارهای حمایتی و تشویقی که می‌تواند به حضور این محصولات در بازار کمک کند از اهداف مهمی است که در این اجلاس دنبال خواهیم کرد.
رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، با اشاره به اهمیت توجه به صادرات و تامین تجهیزات و محصولات مورد نیاز حوزه زیست فناوری گفت: از طریق ستاد توسعه زیست فناوری، فهرستی از کالاها و تجهیزات مرتبط با حوزه زیست فناوری را به وزارت صنعت و معدن اعلام کرده ایم که این محصولات در برخی موارد با مشکلات استانداردی روبه‌رو بودند که بایستی سعی کنیم از طریق طرح این مسائل در اقتصاد زیستی، مشکل ورود این محصولات به بازار را حل کنیم.

توکلی با اشاره به این که ورود محصولات به عرصه رقابتی و حضور در بازارهای بین‌المللی نیازمند بازنگری برخی آیین‌نامه‌ها و قوانین است عنوان کرد: تلاش می کنیم روند ورود تجهیزات و محصولات را به بازارهای جهانی با اخذ استانداردهای بین المللی تسهیل کنیم.

نیاز به حضور سرمایه‌گذاران VC در عرصه زیست فناوری
در ادامه نشست، دکتر حامد ساجدی، مدیر عامل شناسا، با اشاره به اهمیت بالای حوزه زیست فناوری، هدف از تولید فناوری را ارزش‌آفرینی دانست و گفت: حوزه زیست فناوری بر اساس آمارها، سطح بالایی از تولید ثروت و ایجاد اشتغال را به خود اختصاص داده است و در حوزه‌های مهمی چون سلامت، کشاورزی و محیط زیست نقش آفرینی می کند و جدا از این که برای صاحبان آن به لحاظ ارزش‌آفرینی اهمیت دارد، در شیوه زندگی و آسایش مردم نیز اثرگذار است.
مدیر عامل شناسا با بیان این که برای هدایت ظرفیت‌های موجود به سمت اهداف در نظر گرفته شده نیازمند شناخت اجزای نقش آفرین است ، گفت: کاربران عمده، صنایع و نهادها و موسسات برای تسهیل گری به لحاظ استانداردسازی قانون سازی و ایجاد مقبولیت این حوزه و همچنین سرمایه‌گذاران این حوزه از مهم ترین نقش آفرینیان تکمیل پازل اثرگذاری زیست فناوری هستند.


وی افزود: طبیعتا نیازمند سرمایه‌گذارانی هستیم که به این حوزه ورود پیدا کنند و چرخه‌ی اقتصاد زیستی را به حرکت درآورند.
ساجدی با اشاره به این که بخش‌های گوناگونی هستند که می توانند در تحقق اقتصاد زیستی اثر مطلوب داشته باشند، اظهار کرد: اجلاس ملی اقتصاد زیستی با هدف تعریف نقشی جدی برای بازیگران این حوزه به منظور هم‌افزایی و مشارکت برای ارزش‌آفرینی حداکثری، در کنار سرمایه‌گذاران، فناوران و پژوهشگران شکل گرفته است.


وی با اشاره به ضرورت حضور سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه‌های نوین فناوری همچون بیوتکنولوژی گفت: مدل‌های سرمایه‌گذاری مانند VC بهترین مدل برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری هستند که سابقه کمتری دارند و بر همین مبنا، شناسا، به عنوان سرمایه‌گذار تخصصی حضور دارد تا بتواند در رسیدن به این آینده مطلوب اثرگذار باشد.


چهار جناح فعال در عرصه اقتصاد زیستی گرد هم می آیند
دکتر امید فدایی‌منش ، دبیر اجرایی نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران، با بیان این‌که این اجلاس بر اساس یک احساس نیاز واقعی، یعنی تجاری‌سازی به معنای واقعی تبدیل علم به ثروت، شکل گرفته است، عنوان کرد: تحقق واقعی تجاری سازی یک دانش به ندرت اتفاق می‌افتد و یا اگر اتفاق می‌افتد بسیار کم‌رنگ است. بنابراین با شکل‌گیری این اجلاس بر آن شدیم تا با هم‌افزایی و رویارویی در قالب این اجلاس، از طریق ایجاد ارتباط میان نقش‌آفرینان، زینه تجاری سازی فناوری را فراهم کنیم.
وی تببین نقش دولت در اقتصاد زیستی، ایجاد فضای تعام میان این چهار جناح و تشریح مؤلف‌های کسب و کار از طریق معرفی نمونه‌های موفق کسب و کار در قالب سخنرانی و پانل‌های تخصصی را از مهم ترین اهداف این اجلاس برشمرد و افزود: به همین منظور، برای اولین بار است که چهار جناح دولت، سرمایه‌گذاران مرتبط علاقمند سرمایه‌گذاری در زیست فناوری، فناوران، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع و در نهایت پژوهشگران، دانشمندان و دانشگاهیان با شعار «صنعت به دانشگاه پیوند نمی‌خورد، مگر با نظارت و حمایت دولت و نقش کلیدی سرمایه‌گذار در فناوری‌های نوظهور» گرد هم آمده‌اند.
فدایی منش با بیان این که علوم جدید همچون فناوری های زیستی، این موضوع به خاطر جدید بودن، عدم ارتباط دانشگاه با صنعت و عدم شناخت پژوهشگر نسبت به جایگاه خود ، نیازمند تغییر و اصلاح در ساختارها هستند گفت:. چنین نیازی باعث شد این رویداد شکل بگیرد و خوشبختانه تا کنون بخش‌های گوناگونی از جمله وزارت‌خانه‌ها در برگزاری این برنامه نقش ایفا کرده اند.
دبیر اجرایی نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست‌بازار ایران، از برگزاری این اجلاس در قالب پانل‌ها و کارگاه‌های تخصصی خبر داد و گفت: با توجه به این‌که امسال می‌خواستیم رویکردی عملیاتی پیش بگیریم این اجلاس بدون ارائه مقاله برگزار می‌شود و تمرکز را روی سخنرانی‌های علمی و پانل‌های تخصصی قرار دادیم.
وی جشنواره کارآفرینان اقتصاد زیستی، ایده‌بازار زیستی، مدرسه زیستی، کارگاه‌های آموزشی ویژه فناوران جوان و کم تجربه از مهم‌ترین بخش‌های اجلاس اقتصاد زیستی دانست و افزود: نمایشگاه دستاوردهای زیتستی برای ارائه‌ی فناوری‌های مربوطه و کریدور فناوری‌، برای ارائه فناوری‌های ارائه شده در قالب استند و پوستر از دیگر بخش‌های این اجلاس خواهند بود. همچنین فضایی در نظر گرفته شده تا صاحبان فناوری و کسب و کار بتوانند در فضای Business To Business بتوانند فناوری های مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنند.

گفتنی است، نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران، با شعار «اقتصاد زیستی، راهبرد ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی» 27 و 28 بهمن‌ماه سال جاری و با مشارکت وزارت‌خانه‌ها، سرمایه‌گذاران، فعالان صنعتی و فناروان و پژوهشگران حوزه زیست فناوری، در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک برگزار خواهد شد.

20101

کد خبر: 571399

وب گردی

وب گردی