بررسی طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ به کشتی‌ها در مجلس

با وجود آنکه نمایندگان موافق طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تاخیر) به کشتی‌ها می‌گویند این کار به خط تولید کمک می‌کند، اما مخالفان معتقدند این کار به تضعیف تولید ملی می‌انجامد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 21 دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تاخیر) به کشتی‌ها به موافقت و مخالفت در این‌خصوص پرداختند.

در بحث خسارت تاخیر به کشتی‌ها، نقش دولت و حاکمیت نادیده گرفته شده است

علیرضا خسروی در مخالفت با کلیات این طرح گفت: به دلیل اهمیت موضوع، باید ابعاد بیشتری از این طرح مورد بررسی قرار گیرد، چرا که این طرح تنها به بخشی از مشکلات اشاره کرده و تمامی ابعاد دیده نشده است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث دموراژ یا همان خسارت تاخیر به کشتی‌ها در این طرح به گونه‌ای دیده شده که پرداخت این خسارت‌ها، باید از سوی سفارش‌دهنده کالا انجام شود. این در حالی است که نقش دولت و حاکمیت نادیده گرفته شده است.

عدم هماهنگی دستگاه‌ها، هزینه 50 میلیون دلار در سال برای کشور دارد

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با این طرح گفت: ما در بنادر با مشکلاتی روبرو هستیم که اگر این طرح به تصویب برسد، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد؛ زیرا به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌ها، سالانه حدود 50 میلیون دلار در این زمینه هزینه پرداخت می‌کنیم که می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست از آن اجتناب کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تاخیر نه تنها منجر به هزینه می‌شود، بلکه خط تولید کارخانه را نیز دچار مشکل می‌کند و این در حالی است که زمان در اقتصاد امری مهم به شمار می‌رود که ما در این زمینه دچار مشکل هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم به موضوع کشتی‌ها بزرگ و کوچک اشاره کرد و گفت: بارهایی که اغلب وارد کشور می‌شود، با کشتی‌های کوچک است که هزینه حمل و نقل را در کشور افزایش می‌دهد، از سوی دیگر باید اولویت در استفاده از کشتی‌های داخلی باشد اما اکنون هزینه‌ای مرتبط با حمل و نقل دریایی به جای پرداخت به کشتی‌های داخلی به خارج صورت می‌گیرد.

در بحث خسارت تاخیر به کشتی‌ها، دولت باید لایحه می‌داد

نادر قاضی‌پور در مخالفت با این طرح افزود: با توجه به مشکلات موجود در این حوزه، دولت باید لایحه‌ای به مجلس ارائه می‌داد نه اینکه مجلس در این زمینه طرح دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح نقش حاکمیت و نظارت کاهش یافته و تنها در مناطق مشخص به این موضوع پرداخته شده و این در حالی است که با این طرح زمینه قاچاق، تضعیف تولید ملی و شکست اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

203/201

کد خبر: 571569

وب گردی

وب گردی