باید برای افراد کارتن‌خواب کد شناسایی در نظر گرفته شود

مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران با اشاره به اینکه در سایر کشورها افراد کارتن‌خواب دارای کد و قابل شناسایی هستند بر لزوم در نظر گرفتن کد شناسایی برای افراد کارتن‌خواب در کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، علیرضا رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص حوزه فعالیت مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران گفت: این مرکز سازمانی مردم نهاد است که ماموریت دارد؛ پیوند میان خواهر شهرهای ایران و سایر کشورهای جهان را پی‌گیری کند.

او گفت: ما در این مرکز به‌طور مشخص نیازهای اجتماعی، اقتصادی، مشکلات زیرپوست شهر و محیط زیست را دنبال می‌کنیم.

رجایی گفت: در ایران 140 خواهر شهر با سایرشهرهای جهان داریم که متاسفانه تنها یک پیوندنامه میان آنان امضا شده، اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نشده و به بایگانی رفته است.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران با بیان اینکه در این مرکز مسائلی همچون خوداشتغالی پیگیری می‌شود، گفت: در این سیستم مردم با توجه به توانی که دارند از ظرفیت خود برای حل و فصل مشکلات و ارتقا جامعه‌شان استفاده می‌کنند و لایه‌های مختلف جامعه همچون کودکان، خانواده، دانشگاهیان و...همه به این موضوع کمک می‌کنند.

او با اشاره به پی‌گیری موضوعات مذهبی توسط این مرکز گفت: سعی ما برآن است که شهرهای سیاحتی- زیارتی یک کنسیرسیوم تشکیل دهند تا بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، لذا شهرهای قم، مشهد، شیراز، سامرا، نجف، کربلا، مدینه، مکه، دمشق، مزار شریف را در دستور کار قرار دادیم تا از ظرفیت‌ شهرهای مذهبی به منظور تعاملات و تبادلات بین مردم در جهت صلح و رفاه استفاده شود.

رجایی گفت: امروزه جهان به این جمع بندی رسیده که باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کند، زیرا اکثر سازمان‌های مردمی ظرفیت زیادی برای چانه‌زنی و استیفای حقوق دارند.

مدیرعامل مرکز بین ‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران گفت: امتیازی که در توسعه خواهر شهرهای ایران وجود دارد آن است که اگر بین حکام کشورها اختلافی پیش آید؛ ارتباط مردم با مردم همچنان حفظ می‌شود. ما در این سازمان دیپلماسی هنرمندان، شعرا،‌ نویسندگان و... را داریم و در هر بخش می‌توان با توجه به ظرفیت‌ها در جهت حل مشکلات اقدام کرد.

او با اشاره به حضور افراد کارتن‌خواب در سطح شهرها گفت: در برخی شهرهای جهان برای چنین افرادی غذای گرم و سرپناه درنظر می‌گیرند، در حقیقت آنان را ریکاوری کرده و دوباره به جامعه بازمی‌گردانند. ما این موضوع را پی‌گیری کردیم و شهرداری، قوه قضائیه و سایربخش‌های حاکمیتی نیز به این موضوع کمک می‌کنند، اما هنوز شاهد حضور افراد کارتن‌خواب و کودکان کار در خیابان هستیم که نشان می‌دهد؛ هنوز مشکلات این گروه از جامعه حل نشده است.

رجایی با بیان اینکه معمولا افراد کارتن‌خواب برای این که نمی‌خواهند شناخته شوند؛ تمام مشخصات هویتی خود را از بین می‌برند که این خطر بزرگی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در خارج از کشور این افراد کد داشته و قابل شناسایی هستند. همچنین در مراکز مربوطه نگهداری شده و از حضور آنان در خیابان جلوگیری می‌شود، اما در کشور ما در تمام مناطق شاهد حضور افرادکارتن‌خوابی هستیم که می‌توانند باعث ایجاد مشکلات و ناهنجاری‌ها شوند.

مدیرعامل مرکز بین ‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز را اقدامات مرتبط با مسائل زیست محیطی همچون بیابان‌زدایی خواند و گفت: درحال حاضر کشور دچار کم آبی است،تالاب‌ها با مشکل مواجه شده و بیابان‌زایی شروع شده است، لذا ما در خصوص ارائه الگوی مصرف صحیح فعالیت می‌کنیم.

401102

کد خبر: 571664

وب گردی

وب گردی