اوسط هاشمی خبرداد:فراهم شدن مقدمات بازگشایی سه مرز رسمی میان ایران و پاکستان

استاندار سیستان و بلوچستان از بازگشایی سه مرز رسمی میان ایالت بلوچستان پاکستان با استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: وجود بیش از ٨٠٠ کیلومتر مرز ایران با پاکستان و برخورداری از یک مرز رسمی زیبنده نیست و در تلاش هستیم تا حداقل سه مرز دیگر را به طور رسمی بازگشایی کنیم.

به گزارش ایسکانیوز ، علی اوسط هاشمی در دیدار با حکمران ایالت بلوچستان، اظهار داشت: تغییر نگاه جهانیان نسبت به ایران موجب ارتباط بیشتر با همسایگان شده است که این امر در گذشته با وجود فشارهای جهانی مانع برقراری این رابطه می شد.

وی افزود: شرایط مثبت ایجاد شده برای ایران موجب نگرانی برخی از کشورها شده که با حمایت از داعش در صدد آسیب رساندن به چهره اسلام هستند و تفرقه افکنی را سرلوحه خویش قرار داده اند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت:در گذشته تروریسم آسیب های فراوانی به دو کشور ایران و پاکستان وارد کرده و باید نسبت به از بین بردن تروریسم اهتمام ورزیم.

وی خواستار تشکیل کمیته پیگیری مصوبات کمیسیون اقتصادی شد و گفت: سرکنسول ایران و پاکستان ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار کنند تا این مصوبات هرچه سریعتر به مرحله اجرایی برسد.

هاشمی با اشاره به تامین برق مورد نیاز ایالت بلوچستان، بیان داشت: ایران آمادگی برای تامین برق مورد نیاز به میزان ١٠٣٠ مگاوات دارد.
وی همجواری ایالت بلوچستان را با سیستان و بلوچستان فرصت مناسبی دانست و افزود: با وجود امنیت پایدار در منطقه می توان از احداث خط گاز نیز سخن گفت.

وی افزود: احداث خط ریلی و جاده ای در برقراری ترانزیت و توسعه تجارت بین گوادر و چابهار نقش بسزایی خواهد داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود به بازگشایی مرز رسمی بین ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: بازگشایی مرز ریمدان ، پیشین و کهک به طور رسمی در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این دیدار محمدخان اچکزهی، حکمران ایالت بلوچستان در سخنانی حضور هیئت ایرانی در بندر گوادر را فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات و تجربیات دانست و گفت: ایالت بلوچستان آمادگی هرگونه همکاری در زمینه برقراری امنیت مرز با جمهوری اسلامی ایران را دارد.

وی بیان داشت: برقراری ارتباط مرزبانان ایران و پاکستان موجب ایجاد امنیت در مرز خواهد شد و در پی آن توسعه رقم می خورد.

حکمران ایالت بلوچستان گفت: برقراری ارتباط زمینی، دریایی و هوایی با چابهار موجب توسعه هرچه سریعتر بند گوادر می شود.

در پایان این دیدار استاندار سیستان و بلوچستان در ضیافت شامی که حکمران ایالت بلوچستان ترتیب داده بود، شرکت کرد.

203/201

کد خبر: 571926

وب گردی

وب گردی