سعید اسدی و توضیحاتی مفصل از جشنواره تئاتر فجر

دومین نشست خبری جشنواره تئاتر فجر امروز صبح برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر امروز صبح در تالار مشاهیر برگزار شد.

امیر اسمی مدیر بخش پوستر و هویت بصری در ابتدای این نشست گفت: بخش پوستر در این جشنواره امسال در سه بخش عمده برگزار می شود. بخش گرافیک در اجراهای برنامه که شامل پوستر، بروشور و اقلام تبلیغاتی است.

بخش دوم بخش غیر رقابتی است که درباره هویت بصری در گروه های تئاتر به صورت دو نشست برگزار خواهد شد. در مورد هویت بصری گفتگو و پژوهش و در مورد برندسازی. در بخش اصلی که مسابقه پوستر است و هر سال برگزار می شد امسال 240 اثر در دو بخشحضور دارند. در بخش پوستر تئاتر 194 اثر و در بخش پوستر رویدادهای مرتبط با تئاتر 46 اثر انتخاب شده اند.

او ادامه داد: هیأت داورانی که در مسابقه پوستر آثار را انتخاب کرده اند عبارتند از رنه وانر از سوئیس، قباد شیوا، کامبیز درم بخش، کاری کیپو از فنلاند، گیته گت از دانمارک، الکساندر فالدین از روسیه، ساعد مشکی، فیلیکس اشتودنیکا از سوئیس، محسن بدیعی، امیرعلی قاسمی، مهدی پاکدل و امیر اسمی. 13 داوری بودند که انتخاب آثار را بر عهده داشتند. علت تعداد زیاد داوران این بود که تعداد بالای داوران باعث می شود تا خطا در انتخاب آثار پایین تر بیاید.

اسمی افزود: با هماهنگی صورت گرفته کل مجموعه پوستر و هویت بصری در امارت مسعودیه به نمایش در خواهد آمد. یک گالری در امارت مسعودیه در حال ساخت است که برنامه های نشست هم در آنجا برگزار می شود.
امیر اسمی گفت: امسال یک بخش هم به جشنواره اضافه شده به نام به علاوه تئاتر. که با همکاری شش تماشاخانه خصوصی انجام خواهد شد.
در ادامه جلسه پوستر بخش کناری جشنواره تئاتر فجر هم به نام تماشا رونمایی شد.

سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ادامه نشست با تسلیت به محمودرضا رحیمی به مناسبت درگذشت پدرش، گفت: کمتر از 10 روز به آغاز جشنواره باقی مانده جشنواره ایی که ماحصل 8 ماه تلاش همکاران من است. سی و چهارمین جشنواره از روز اول تا به امروز طبق قاعده معین پیش رفته ا ست. من کوشیدم تا رویکرد و رهیافت فراخوان در این دوره به ثمر بنشیند. تلاش شد تا امسال در حد توان به رویکرد کیفیت گرایانه توجه شود.

اسدی تاکید کرد: عمده آثار راه یافته به این جشنواره از آثار اجرا شده در سراسر کشور هستند وما در این جشنواره با موضوعات و نسل های متنوعی از تئاتر روبرو هستیم.

سعید اسدی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب امسال میزبانی 6 استان از جشنواره تئاتر استانی فجر بود که از 6 دی ماه برگزار شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت. هر کدام از این مناطق شش گانه یک دبیر ویژه داشتند.

او در ادامه با اشاره به توجه ویژه به آموزش در این دوره گفت: در حوزه آثار آموزشی توجه ویژه ای به ارتقا و اجرای تئاتر شده است. در چند روز آینده آخرین کارگاه پیش از جشنواره برگزار می شود، با عنوان طراحی ویدئو، کنش و اجرا که برای دانشجویان است.

اسدی گفت: در حوزه تئاتر ملل در خبرها اشاره کردیم که امسال در انتخاب آثار رویکرد معرفی تئاتر یک بخش و یا یک کشور را داشته ایم به همین دلیل چندی پیش هفته تئاتر لهستان را برگزار کردیم. در هفته تئاتر لهستان جشنواره فجر، اداره کل هنرهای نمایشی و سفارت لهستان با هم همکاری کردند که بخش عمده این همکاری ها بر عهده سفارت لهستان بود. در هفته تئاتر لهستان جلسات سخنرانی برگزار شد که 4 سخنران از لهستان و یک سخنران از ایران حضور داشتند. میزگردهایی هم داشتیم و نمایشگاه عکسی که به معرفی تئاتر معاصر لهستان می پرداخت.

سعید اسدی در ادامه با ارائه توضیحاتی در مورد بخش تئاتر بین الملل گفت: بعد از بازبینی 225 ویدئویی که از کشورهای مختلف به دست ما رسیده آثاری را انتخاب کردیم که نمایش های انتخاب شده بیشتر از آثاری هستند که به بخش ویدئو آرت پرداخته اند و تکنولوژی های جدید تئاتر را به نمایش گذاشته اند.

اسدی گفت: در آینده ای بسیار نزدیک داوران همه بخش ها را اعلام می کنم اما فقط می توانم بگویم که در بخش تئاتر بین الملل سه داور غیر ایرانی و یک داور ایرانی خواهیم داشت.

دبیرسی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تماشاخانه های خصوصی گفت: امسال با توجه به رویش تماشاخانه های خصوصی و با توجه به امکانی که این مکان ها دارند بعد از رایزنی های بسیار به این نتیجه رسیدیم که بخشی به نام به علاوه فجر را داشته باشیم که رپرتوار تئاتر ایران را ارائه دهند. در این راستا با شش تماشاخانه رایزنی شد و بررسی هایی بعمل آمد که نتیجه آن اجرای 40 گروه نمایشی است که پیش از این در این تماشاخانه ها اجرا داشته اند.

اسدی افزود: یکی از اتفاقات دیگری که در این جشنواره شروع شد توجه به برندینگ جشنواره است و تلاش برای ترغیب حامیان مالی برای حمایت از تئاتر. در این حوزه با آقای الله وردی مدیر شرکت پانیک صحبت هایی انجام شده و قرار است همکاری هایی صورت گیرد.

سعید اسدی در ادامه صحبت در مورد تغییرات در این جشنواره افزود: در جشنواره سی و چهارم یک اپلیکیشن رسمی برای جشنواره ساخته شده که این نرم افزار با همکاری تیوال به انجام رسیده است.

او در ادامه در مورد بلیط های جشنواره گفت: امسال عمده بلیط ها به شکل الکترونیکی ارائه می شوند. در ضمن یک موسیقی ویژه هم برای جشنواره تدارک دیده شده که سعید ذهنی آن را ساخته است و با شروع جشنواره و در طول آن نواخته خواهد شد.

اسدی در مورد سایت های جدیدی که برای جشنواره فجر راه اندازی شده اند گفت: در جشنواره فجر استانی شش درگاه استانی هم رونمایی شد این پورتال ها فعال شده اند. در چند روز آینده نیز سایت جدید جشنواره بین المللی هم آغاز به کار خواهد کرد و سایت قدیم رفته رفته به سایت جدید منتقل می شود.

او ادامه داد: اتفاق ویژه دیگر در جشنواره امسال استفاده از فضاهای مجازی است که در این راستا سایت آپارات در طول جشنواره هر روز گزارش تصویری از این رویداد هنری خواهد داشت.

یکی دیگر از برنامه هایی که امسال داریم تجلیل از تئاتر سنگلج به مناسبت فرا رسیدن پنجاهمین سال تأسیس این تماشاخانه است. جشنواره تئاتر فجر با بزرگداشت 50 سالگی تئاتر سنگلج بعنوان یکی از نمادهای تئاتر ایران افتتاح خواهد شد.

این افتتاحیه با همکاری شهرداری منطقه 12، اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره صورت خواهد گرفت.

در افتتاحیه جشنواره بخشی از جوایز ابتدایی هم اهداء خواهد شد.

سعید اسدی در مورد بودجه امسال جشنواره گفت: امسال بخشی از بودجه را دریافت کرده ایم و تا به حال مشکلی از لحاظ بودجه نداشته ایم و امیدوارم که در ادامه هم مشکل مالی وجود نداشته باشد. بودجه تئاتر برای جشنواره نسبت به سال گذشته ارتقاء پیدا کرده است و امیدوارم در چند روز آینده از منابع دیگری هم بودجه دریافت کنیم اما در مورد کمک هزینه به گروه های تئاتری می توانم بگویم که بر اساس مقدوراتی که در جشنواره وجود دارد کمک هزینه به گروهها تقدیم خواهد شد.
اسدی در ادامه درباره وضعیت تالارهای قشقایی و مولوی که در حال بازسازی هستند و در پاسخ به این پرسش که آیا این تالارها تا روز برگزاری جشنواره به طور کامل آماده خواهند شد؟ توضیح داد: چندی پیش از تالار مولوی بازدید کردیم که خوشبختانه در بازسازی آن اتفاقات خیلی خوبی افتاده و همکاران فنی جشنواره هم با آن ها در ارتباط هستند. به احتمال قوی این تالار تا زمان برگزار جشنواره کاملا آماده خواهد بود، هر چند به دلیل اینکه در این مدت اجرایی در آن انجام نشده، قدری ریسک دارد اما با انجام کارهای فنی مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه برق‌کاری تالار قشقایی نیز به پایان رسیده افزود: حضور این تالار در جشنواره بسیار ضروری است چرا که مجموعه تئاترشهر به نوعی کاخ جشنواره است و تالار قشقایی آن هم باید در جشنواره باشد. به همین دلیل مراحل تکمیلی آماده‌سازی این تالار با سرعت در حال انجام است و برای احتیاط بیشتر، سه روز اول جشنواره را در این تالار نمایشی نگذاشته‌ایم تا تست فنی انجام شود.
این استاد دانشگاه سپس درباره وضعیت ممیزی در این دوره از جشنواره و نیز درباره حضور پرشمار متون ایرانی متذکر شد: خوشبختانه با همکاری شورای نظارت و ارزشیابی مشکلی در حیطه ممیزی نداشته‌ایم. در جشنواره امسال فقط در یک بخش بود که به قانون گذشته لزوم اجرای نمایشنامه‌های ایرانی پایبند بودیم اما در دیگر بخش‌ها این محدودیت وجود نداشت، بنابراین توصیه‌ای نبود که گروه‌ها ملزم باشند متون ایرانی را اجرا کنند.
اسدی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره نظارت بر تماشاخانه‌های خصوصی و اینکه این تماشاخانه‌ها برای میزبانی از گروه‌ها پول می‌گیرند، تصریح کرد: این مسئله در طول سال در تماشاخانه‌های خصوصی وجود دارد و در جشنواره هم همین وضعیت هست اما ما در انتخاب آثار این تماشاخانه‌ها که میزبانان این دوره از جشنواره هستند، دخالتی نداشته‌ایم بلکه از خودشان خواستیم از میان کارهایی که در طول سال اجرا شده‌اند، تعدادی را برای برگزاری یک رپرتوار در کنار جشنواره تئاتر فجر انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه بار مالی کمتری به گروه‌ها متحمل شود بخشی را به عنوان کمک هزینه به تماشاخانه‌ها کمک کردیم اما امور مالی رابطه‌ای است که میان تماشاخانه و گروه‌ها وجود دارد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تشریح بخش جنبی که در کنار بخش اصلی جشنواره‌های بزرگ جهان برگزار می‌شود، یادآور شد: این بخش که از آن به عنوان بخش آف نامبرده می‌شود، تفاوت ماهوی با بخش اصلی جشنواره دارد و ما هم این حرکت را آغاز کرده‌ایم. اما مثل همه جای دنیا تماشاخانه‌های خصوصی روی پای خود می‌ایستند و این چنین نیست که ما بتوانیم به گروه‌هایی که در این تماشاخانه‌ها اجرا دارند، بودجه‌ای را بپردازیم.

اسدی درباره کم شدن آثار بخش «تازه‌ها» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: جشنواره باید محلی برای اجرای آثاری باشد که از پیش آماده شده‌اند، نه اینکه خودش به عنوان تهیه‌کننده وارد عمل شود. البته جشنواره تئاتر فجر در سال‌های گذشته حالت تهیه‌کننده پیدا کرده بود. اما ما امسال نگاه‌مان این بود که کمیت آثار تازه کم شود و به جای آن کیفیت این آثار بالا برود و مطمئنم این آثار به گونه‌ای هستند که مدیران سالن‌ها علاقه‌مندند که به آن‌ها اجرا بدهند. در حالی که قبلا گاهی کارهای کم کیفیت جشنواره به سالن‌های تئاتر تحمیل می‌شد.

اسدی در این نشست آماری از آثار بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کرد و افزود: در بخش تولیدات تازه 158 اثر رسید که از این میان 10 اثر به مرحله نهایی راه یافتند. در بخش نسل نو 52 نسخه تصویری رسید و در نهایت 8 اثر انتخاب شدند که دو اثر از جشنواره تئاتر دانشگاهی، دو اثر از آثار اجرا شده و چهار پایان‌نامه دانشگاهی در این بخش به صحنه خواهند رفت.

به گفته او، در بخش خیابانی 215 طرح رسید و در نهایت 8 نمایش انتخاب شدند. در بخش میهمان خیابانی نیز 14 اثر از جشنواره مریوان در کنار 4 نمایش دیگر و در مجموع 18 نمایش خیابانی و محیطی اجرا خواهند شد.

در بخش نمایشنامه‌نویسی 304 اثر به جشنواره رسید و 10 اثر انتخاب شدند. همچنان که در بخش مرور تئاتر ایران 200 اثر به دبیرخانه رسید و در نهایت 35 اثر به صحنه می‌رود.

اسدی افزود: در بخش مرور رخدادهای استانی 271 اثر به جشنواره رسید که 10 نمایش در بخش مرور جشنواره اجرا می‌شود و 14 نمایش نیز در قالب فجر استانی به صحنه می‌رود، ضمن اینکه در بخش میهمان 15 نمایش دعوت شدند.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تشریح بخش پژوهش و کارگاه‌های این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد:در بخش ‌مسابقه عکس 555 اثر از 113 عکاس رسید و در نهایت 57 عکس از 36 عکاس برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شدند که آثار این عکاسان در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره توجه ویژه‌ای به هویت بصری شده است، توضیحاتی درباره بخش بین‌الملل ارائه کرد و یادآور شد: در انتخاب آثار این بخش دو رویکرد داشتیم اول معرفی آثار یک کشور که این بخش با همراهی سفارت لهستان و در قالب هفته تئاتر لهستان از 22 تا 27 آذر برگزار شد و در بخش تئاتر ملل هم توجه ویژه‌ای به تکنولوژی‌های جدید اجرا و تنوع درام‌ها داشتیم. در همین راستا آثاری متنوع با بهره‌گیری از فیزیکال تئاتر، میکروتئاتر، ویدئوآرت و... در این بخش به صحنه می‌روند، البته انتخاب آثار بخش بین‌الملل به دلیل محدودیت‌های مالی معمولا خیلی دشوار است.

اسدی در ادامه با اشاره به حضور تماشاخانه‌های خصوصی در این دوره از جشنواره که با عنوان بخش «+فجر» برگزار می‌شود، تشریح کرد: از تماشاخانه‌های خصوصی دعوت کردیم تا رپرتوآر تئاترهای خودشان را در کنار جشنواره ارائه دهند و این اقدام سرآغازی برای توجه بیشتر به تماشاخانه‌های خصوصی خواهد بود. در این میان شش تماشاخانه با ما همراه هستند.

مدیر پیشین تالار مولوی اضافه کرد:‌ توجه به برندینگ و پیدا کردن قابلیت‌های آن برای معرفی بهتر و تلاش برای جذب حامیان مالی از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال بود، اما زمان کافی برای تحقق آن نداشتیم ولی خوشبختانه برنامه‌های ما تا حدودی پیش رفته است.

او همچنین از ارائه تسهیلات ویژه‌ای به دانشجویان خبر داد و گفت: 1000 کد که شامل 6000 بلیت است با تخفیف دانشجویی در نظر گرفته شده که در دانشکده‌های مرتبط با تئاتر ارائه می‌شود.

به گفته مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره برنامه افتتاحیه و اختتامیه جشنواره برای اولین بار به صورت زنده در سایت آپارات پخش می‌شود و شبکه خبر برنامه زنده برای جشنواره دارد، ضمن اینکه رادیو تیوال نیز همزمان با جشنواره فعالیت‌های آن را منتشر می‌کند.

در این نشست امیر اسمی‌ دبیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره توضیحاتی را درباره این بخش ارائه کرد و گفت: این بخش در سه بخش عمده شامل گرافیک در اجراهای جشنواره که خود دربرگیرنده مسابقه ایران و بین‌الملل می‌شود، بخش غیررقابتی درباره هویت بصری در گروه‌های تئاتر و بخش اصلی که شامل مسابقه پوستر است، برگزار خواهد شد.
503502

کد خبر: 571953

وب گردی

وب گردی