بهبود بهره وری ؛ فوری ترین پیش نیاز نرخ رشد 8 درصدی است

فوری ترین نیاز برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی اقتصاد ایران ؛ بهبود بهره‌وری است.

به گزارش ایسکانیوز، بهروز علیشیری، رییس کمیته بررسی موانع سرمایه‌گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران در نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: تزریق سرمایه هم تابعی از بهره‌وری است.

وی، افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه ششم توسعه، نیاز به بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است از این رو جذب مالی منابع بین‌المللی برای اقتصاد پسابرجام یک الزام جدی است.

وی، گفت: بخش خصوصی نمی‌تواند صرفا با اتکا به راهبرد دعوت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق شود بلکه باید از ظرفیت‌های مذاکره با شرکت‌های خارجی استفاده کرد، لذا تقویت این حوزه کلیدی است.

علیشیری، گفت: کمیته سرمایه‌گذاری ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران، هدف‌گذاری ‌هایی کرده است از جمله آنکه در رفع موانع قانونی کسب‌و‌کار تلاش کند و در عین حال، در تدوین سیاست‌گذاری‌ها با کمک بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نقش موثری ایفا کند.

وی، ادامه داد: الگوی اقتصاد مقاومتی این فرصت را فراهم کرده است تا حضور بخش خصوصی پررنگ تر از گذشته شود و حتی نسبت به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز یک گام به جلو است.

علیشیری، افزود: یکی از عوامل موثر بر استفاده بهینه از فرصت پسابرجام ، برنامه ششم توسعه است که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی باید با درایت خاصی این سند را دنبال و تلاش کند با ارائه پیشنهادها و راهکارهای منطقی، خواسته‌های خود را برای دستیابی به فضای بهتر سرمایه‌گذاری خارجی تحقق بخشد.

وی، بر آسیب‌شناسی برنامه پنجم توسعه تاکید کرد و گفت: باید اشکالات اقتصاد کشور برای دستیابی به رشد 8 درصدی پیش بینی شده در این برنامه مورد بررسی قرار گیرد.

رییس کمیته موانع سرمایه‌گذاری همچنین به برخی از مفاد کلیدی برجام اشاره کرد و گفت: در این سند، ماده 27 که به موضوع تهیه راهنمای عملیاتی اشاره دارد، بسیار مهم است زیرا فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی از طریق این راهنما می‌توانند مسیر ورود به همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران را بیابند.

علیشیری، به ایفای نقش بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در تدوین راهنمای عملیاتی برجام تاکید کرد.

وی، مطالعه مقایسه‌ای قوانین سرمایه‌گذاری خارجی با 10 کشور منتخب، تمرکز بر بازار سرمایه و کمک به جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران، تمرکز بر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مخاطب‌سنجی از طریق سرمایه‌گذاران موجود در کشور و نیز بررسی تطبیقی گزارش‌های موجود در کشور در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را از جمله طرح های تعریف شده در این کمیته اعلام کرد.

401401

کد خبر: 572035

وب گردی

وب گردی