طراحی الگوی نظام سرمایه گذاری در دوره پسابرجام

قائم مقام وزیرصنعت ، معدن و تجارت ، گفت: اجرای برجام زمینه توسعه سرمایه گذاری را فراهم می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مجتبی خسروتاج، افزود: برای استفاده از این فرصت الگوی ویژه سرمایه گذاری برای کالاهای مختلف طراحی می شود.

وی افزود: این الگوی های سرمایه گذاری باید در رشته های مختلف وبا مشارکت اتحادیه های تولیدی وصادراتی طراحی شود.

خسروتاج با اشاره به اینکه تحریم ها محدودیت در بازارهای صادراتی به ویژه در کشورهای اروپایی برای ایران را در پی داشت ، گفت: با اجرایی شدن برجام فرصت های جدید برای صادرکنندگان ایرانی بخصوص در بنگاه های تولیدکننده کالاهای صادراتی که نیازمند سرمایه گذاری هستند، فراهم می کند.

خسروتاج نقش سرمایه گذاری را برای توسعه صادرات بسیار کلیدی دانست و تصریح کرد: اگر این سرمایه گذاری با مشارکت شرکت های صاحب تجربه و دانش انجام شود ،امکان تولید کالا بر اساس نیاز مشتریان و با شرایط رقابتی فراهم می شود.

قائم مقام وزیرصنعت با اشاره به اینکه برجام فرصتی برای سرمایه گذاری ، انتقال دانش فنی، ایجاد بازارهای جدید برای واحد های صادراتی با هزینه کمتر در بخش مبادله ایجاد می کند ، ادامه داد : این کار باید با تقسیم کار بین دستگاه ها ، سازمان های دولتی واتاق بازرگانی محقق شود.

وی تقویت بنگاه ها را برای حضور در بازارهای جهانی برای ایجاد یک دیپلماسی تجاری بسیار مهم دانست واظهار کرد: اتاق بازرگانی باید با تقویت بنگاه های کوچک ومتوسط امکان حضور آنان را در بازارهای جهانی تقویت کند که این کار با شرکت در همایشها، نمایشگاه ها، سمینارها ، بردن هیئت ها تجاری و گرفتن فضای نمایشگاهی با نرخ ترجیحی فراهم می شود.

خسروتاج با اشاره به اینکه ما به دنبال مشارکت های بلند مدت ، پایدار وتقویت روابط با جهان هستیم ، افزود: ایجاد یکپارچگی اقتصادی با جهان و کشورهای منطقه از اهداف ماست که برای تحقق آن باید کاهش تعرفه ، تنظیم نقشه راه همکاری وتوافقات دوجانبه اتفاق بیفتد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت وظیفه دولت را در تقویت روابط با دیگرکشورها ، تنظیم روابط در قالب موافقتنامه ها دانست وگفت: بخش خصوص نیز باید با حضور در کشورهای دیگر این امر را عملی کند.

وی با اشاره به تعیین بخش تجارت مانند توسعه صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا در اقتصاد مقاومتی ادامه داد : هدف ما رفتن به سمت ارزش افزوده بیشتر است که برای تحقق آن به دنبال جذب سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بخش فرآوری تولیدات خام از جمله معدن ، نفت ، گاز و پتروشیمی هستیم.

خسروتاج نقش شرکت های کارآفرینی را در ایجاد زمینه اشتغال بسیار موثر دانست و گفت : رشد شرکت های کوچک و متوسط سبب ایجاد اشتغال برای جوانان می شود ، بنابر این در مذاکرات بین المللی این موضوع را مورد بحث قرار داده ایم.

قائم مقام وزیر صنعت افزود : توجه به اقتصاد دانش بنیان برای کالاهای تولیدی و صادراتی که وزن دانش بالایی دارد در قالب صدورخدمات فنی مهندسی نیز بخشی از مذاکرات این روزها با کشورهای اروپایی است.

وی تصریح کرد: شفاف سازی نظام توزیع که در اقتصاد مقاومتی هم به آن اشاره شده

مورد بررسی است که با کاهش هزینه های مبادله ای برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم با کمک فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای نیز بررسی می شود.

401401

کد خبر: 572037

وب گردی

وب گردی