2 برابر شدن جرائم رانندگی هم بازدارنده نیست/ارائه رشوه به ماموران نیروی انتظامی برای صرفنظر کردن از جریمه

فرمانده سابق پلیس راه کشور گفت: در کشور ما نسلی از سرمایه داران هستند که این ارقام جریمه برای آنها اهمیت ندارد، پس علاوه بر جریمه رانندگی، اعمال مجازات‌های اجتماعی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، فرمانده سابق پلیس راه کشور در برنامه تیتر امشب شب گذشته،گفت: اگر قوانین قوی و بازدارنده نباشد بهترین فرهنگ هم اجرا نخواهد شد، بنابراین بستر سازی اجتماعی اهمیت زیادی دارد و افزایش بازدارندگی جرائم باید همراه با فضاسازی مبتنی بر فرهنگ سازی انجام شود.

اسماعیلی، فرمانده سابق پلیس راه کشور درباره رشوه به ماموران نیروی انتظامی برای صرفنظر کردن از جریمه گفت: کار در حوزه ترافیک و راهنمایی و رانندگی کار بسیار وحشتناک و دشواری است، به ویژه در تهران. از این رو باید معیشت و امکاناتی که به نیروهای پلیس داده می شود هم باید سنجیده شود.

اسماعیلی گفت: زشت و زیبا در همه جا هست. جامعه مخاطب ما حدود 7 تا 8 درصد هستند که رفتارهای پرخطر دارند و به حریم دیگران تجاوز می کنند . در این شرایط پلیس باید از حریم دیگران دفاع کند و تنها ابزار پلیس مجازات و جریمه رانندگی است. رانندگی حق نیست بلکه یک امتیاز است، پس باید فکر کرد صرف افزایش جریمه می تواند کمک کند یا نه؟!

او گفت: افزایش جرائم رانندگی برخورد سلبی است. کشور ما در زمره کشورهای پرحادثه دنیاست و با وجود موفقیت های سال های اخیر همچنان در لیست سیاه هستیم زیرا یکی از شاخص های توسعه یافتگی آمار حوادث تصادف رانندگی است.

فرمانده سابق پلیس راه کشور گفت: کاری که دنیا کرده این است که هزینه تخلف باید بالا باشد، یعنی در امریکا عبور بی محابا از چراغ قرمز، اقدام به قتل تعبیر می شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: رسانه و فرهنگ هم می تواند تاثیرگذار باشد یعنی ریسک عمل را بالا نشان دهیم. مثلا الان برای یک راننده مست 400 هزار تومان در نظر گرفته شده است در حالی که در بسیاری از کشورها راننده مست برای مدت ها از رانندگی محروم خواهد شد.

فرمانده سابق پلیس راه کشور گفت: به نظر من حتی باید سوابق کاندیدای نمایندگی مجلس، بررسی شود و اگر خطاهای رانندگی حادثه ساز دارند لحاظ شود، اما الان سطح حساسیت به آن اندازه بالا نیست.

اسماعیلی گفت: در شهری که حمل و نقل عمومی ناکارآمد است و باید با وسیله شخصی تردد کنیم و جای پارک هم نباشد میل به خلاف زیاد می شود از این رو باید ابتدا زیرساخت ها را هم فراهم کنیم. جایی که به جان انسان ها ارتباط پیدا می کند باید قاطع بود، چرا که، 30 درصد تخت های بیمارستانی در اختیار مصدومان حوادث رانندگی است.

در بخش دیگری از این گفت و گو سید هادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ درباره افزایش جرائم رانندگی گفت: بین 30 تا 35 درصد تخلفات حادثه ساز است یعنی 24 میلیون و 500 هزار تخلف است.

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه برنامه با تاکید بر اینکه ضمانت اجرایی فرهنگ صحیح قوانین و مقرارت قوی است، گفت: اگر قوانین قوی و بازدارنده نباشد بهترین فرهنگ هم اجرا نخواهد شد.

هاشمی گفت: بخشش جرائم رانندگی هرگز معنی ندارد و در کشورهای پیشرفته اگر خانواده سه تخلف رانندگی داشته باشد فرزندش را در مدارس معمولی ثبت نام نمی کنند و باید در مدارس ویژه افراد قانون گریز ثبت نام کنند.

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ همچنین گفت: باید سال 92، این جرائم افزایش می یافت اما با دو سال تاخیر امسال افزایش یافت. البته باید در نظر داشت که تنها عامل انسانی، عامل به وجود آورنده حادثه نیست، بلکه راه ها و خودروها نقش دوگانه در تصادفات دارند، یعنی هم نقشی قبل از تصادف و هم بعد از تصادف . پس باید دولت به راه ها و خودروها هم بپردازد.

هاشمی با تاکید بر اینکه راه ما و خودروی ما، آن الزاماتی که باید به افزایش ایمنی کمک کند را ندارد گفت: قرار بود چشم انداز خودرو های داخلی ما این گونه باشد که استاندارد های زیست محیطی ما مثل اروپا باشد اما اجرا نشد و با 7 سال تاخیر از یورو 2 به یورو 4 رسیدیم.
او گفت: ما می خواهیم راننده متخلفی که خودش و دیگران را به خطر می اندازد، حفظ کنیم و دلمان برای او می سوزد. قطعا دوبرابر شدن جرائم رانندگی هم به اندازه کافی بازدارنده نیست.

در ادامه برنامه، محسن فاطمی رواشناس نیز در ارتباط تلفنی درباره قانون گریزی گفت: در مورد قانون گریزی چند نکته باید بررسی شود. رفتار با ویژگی های شخصی فرد و محیط اجتماعی مرتبط است و برای اصلاح رفتار باید در کنار ایجاد فضاهای مبتنی بر فرهنگ سازی و افزایش سواد اجتماعی به حوزه هایی که قاطعیت بالا دارد هم توجه کرد.

فاطمی گفت: بستر سازی های اجتماعی اهمیت زیادی دارد. افزایش بازدارندگی جرائم باید همراه با فضاسازی مبتنی بر فرهنگ سازی انجام شود چون در غیر اینصورت اضطرار یا اضطراب ایجاد می کند و نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

او گفت: ضمانت اجرایی قانون همراه با تقویت سواد اجتماعی نقش بسیاری در کاهش آسیب های اجتماعی دارد.

20102

کد خبر: 572149

وب گردی

وب گردی