آلودگی هوا باعث تشدید بیماری آلزایمر و پارکینسون می شود

نتایج مطالعات یک تیم بزرگ از محققان در دانشگاه هاروارد که در مجله دیدگاه بهداشت و محیط زیست در اول ژانویه 2016 به چاپ رسید، نشان داد که با هر افزایش غلظت ذارت ریز معلق در هوا، ریسک ابتلا به بیماریهای مرتبط با بازسازی سلول های عصبی بیشتر می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین، این اولین مطالعه اپیدمیولوژیک درباره اثرات ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض انتشار ذرات ریز معلق (PM2.5 ) بر روی بیماریهای آلزایمر و پارکینسون می باشد. دکتر ماریا نیرا ، رییس بخش سلامت عمومی و محیط زیست در سازمان بهداشت جهانی گفت: این مطالعه تایید می کند که آلودگی هوا یک مشکل بهداشت عمومی و مهم است.


محققان گروه آموزشی بهداشت محیط دانشگاه هاروارد، بر روی اطلاعات حدود 10 میلیون نفر از بیمه شدگان بالاتر از 65 سال در 50 شهر شمال شرقی ایالات متحده بین سالهای 1999 تا 2010 مطالعه کردند. آنها اثرات قرار گرفتن در معرض ذرات ریز معلق را برای کسانی که برای اولین بار در بیمارستان به خاطر آلزایمر و پارکینسون بستری شدند، ارزیابی نمودند. سوال پیشروی گروه مطالعاتی این بود که آیا نوسانات غلظت ذرات ریز معلق هوا در یکسال با نوسانات بستری شدن در بیمارستان برای اولین بار به دلیل تشخیص این بیماریها مرتبط بوده است؟

محققان دریافتند که با هر بار افزایش غلظت ذرات ریز معلق هوا ، افزایش معناداری از ریسک بستری شدن ناشی از این بیماریها در سال مشاهده میشود. این افزایش 8% برای بیماری پارکینسون و 15% برای بیماری آلزایمر برآورد شده است.

ماریا نیرا همچنین عنوان کرد که نتایج حاصل از مطالعات واقعا ما را شگفت زده نکرد ، از آنجایی که ما میدانستیم ذرات ریز معلق هوا با استنشاق وارد جریان خون میشوند. این نتایج همچنین نشان داد که ما تنها با بروز خطر سلامتی در زمان حملات حاد ناشی از آلودگی هوا مواجه نیستیم، بلکه قرار گیری در معرض آلودگی در طولانی مدت نیز خطرناک است. ما اکنون با یک نسل مواجه هستیم که در شهرهای آلوده ای در چین و هند در حال رشد هستند که سطح آلودگی هوا در آنها به حد بی سابقه ای رسیده است. نگرانی ما برای نسل هایی است که در این هوای آلوده در حال رشد هستند.

در معرض ذرات ریز معلق هوا (PM2.5 ) قرار گرفتن در طولانی مدت با عوارض جانبی گوناگونی همراه است. در سال 2014، سازمان بهداشت جهانی نتایج یک مطالعه را بر روی 7 میلیون نفر از افرادی که قبل از 65 سالگی در سال 2012 در جهان فوت کرده بودند منتشر کرد، حدود 6 میلیون نفر در آسیا و اقیانوسیه، بر اثر آلودگی هوا جان باخته بودند.

مطالعات دیگر نشان داد که آلودگی هوا خطر ابتلا به سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد، همچنان که به طور مستقیم در سرطان و یا کاهش وزن نوزادان در هنگام تولد نیز نقش دارد.

مطالعات سم شناسی ارتباط بین الودگی هوا و اختلالات عصبی را تایید می کند. نکته ای که توجه به ارتباط بین آلودگی هوا و خطر ابتلا به بیماریهای آلزایمر و پارکینسون را بیشتر می کند این است که بنا به اظهار نظر تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد، مطالعات انجام شده نیاز به یک مقیاس بزرگتری از جامعه آماری را دارد تا ابعاد این خطر بهتر تحلیل گردد.

از مجموع افراد مطالعه شده در این تحقیق، نیمی از افراد بیش از 75 سال سن داشتند. محققان بیش از 119000 مورد بستری شدن برای بار اول در در بیمارستان برای بیماری پارکینسون، و 260000 مورد برای بیماری آلزایمر و بیش از 203000 مورد زوال عقل را شناسایی کردند. با این وجود، اطلاعات پایه پزشکی افراد عوامل ریسک فردی مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی، سیگار کشیدن و رژیم غذایی را در نظر نگرفته بود.

محققان تیم مطالعاتی بر این باورند که نتایج حاصل از این مطالعه، می تواند شروع مناسبی برای مطالعات تکمیلی دیگر باشد و علاوه بر این زنگ خطری برای اقدام در جهت کاهش آلودگی هوا در شهرهای آلوده نیز می باشد.

20102

کد خبر: 572289

وب گردی

وب گردی