تهران گردی شورای شهری ها  در طهران قدیم

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از طهران قدیم ؛ از آثار و ابنیه فاخر تاریخی و فرهنگی منطقه 11 بازدید کرد.

ایسکانیوز : این بازدیدها روز گذشته با همراهی نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 ، نصراله حدادی پژوهشگر و تهران شناس و جمعی از مسئولان وخبرنگاران از نخستین هنرستان موسیقی کشور آغاز و با دیدار نخستین بانوی چتر باز ایرانی به پایان رسید.

هنرستان موسیقی پسران

مسجد جامعی در بازدید از نخستین هنرستان موسیقی کشور که بنای آن به بیش از 55 سال می رسد ؛ ضمن بازدید از انبار ساز ،صدا خانه ،کلاس های کار و کتابخانه بر ضرورت توجه بیشتر به این مجموعه ارزشمند که آثار گران بهایی از نسخ و کتاب های قدیمی موسیقی در آن نگه داری می شود ؛ تأکید کرد.در این بازدید چند قطعه موسیقی توسط هنر آموزان این هنرستان به اجرا در آمد.

خانه پروفسور عدل :پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر

خانه پروفسور عدل که اکنون پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر است ترکیبی از معماری روسی و فضا و نمای فاخر ایرانی است . خانه پروفسور عدل که در این مکان زندگی و طبابت می کرده یکی از بناهای بسیار زیبا با ویژگی های یک عمارت ایرانی است.

کمال حاج سید جوادی، رئیس پژوهشکده هنر با اشاره به ساخت این خانه در سال 1310 گفت: این خانه تلفیقی از معماری فرنگی و ایرانی است که در واقع خانه و مطب مرحوم پروفسور عدل بوده است.

برای نخستین بار در کشوراکنون کتابخانه ای با بیش از 500هزار کتاب الکترونیکی با موضوع هنر در این مجموعه دایر شده است.

رعایت ساخت و سازها در پیرامون حریم بنای این عمارت فاخرمهم ترین خواسته رییس پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر بود که با مدیران شهری در میان گذاشت و از آنان خواست تا با هماهنگی میراث فرهنگی از این بنای ارزشمند حفاظت شود.


نخستین ایستگاه آتش نشانی شهر تهران ؛ قبرستان عمومی طهران قدیم

برنامه تهرانگردی احمد مسجد جامعی ، شهردار منطقه 11 و همراهان با بازدید از نخستین ایستگاه آتش نشانی شهر تهران در میدان حسن آباد و نثار فاتحه ای بر در گذشتگانی که در قبرستان قدیمی طهران آن روزگار آرمیده اند ادامه یافت.

مسجد جامعی با اشاره به این که نخستین اطفائیه شهر تهران در سال 1308 در سه راه امین حضور دایر شده اما این ایستگاه نخستین اطفائیه موجود است که از سال 1324 تأسیس و تاکنون مشغول فعالیت است ؛ ادامه داد: این مجموعه قبلا قبرستان عمومی شهر بوده است و چهره های بزرگی در این قبرستان آرمیده اند که از جمله آن ها می توان به میرزا یدالله کلهر خوشنویس برجسته و مختار السلطنه اشاره کرد. همچنین این جا کشته شدگان بیماری وبا و مشروطیت به خاک سپرده شده اند و گفته می‌شود سر سردار جنگل هم در این قبرستان دفن شده که بعدها به شهر رشت منتقل می شود.

گردش در میدان قدیمی حسن آباد، گفتگو با کسبه و رهگذران ، بازدید از تیمچه میدان که تاریخ 1929 میلادی بر بالای آن حک شده است و گفتگو با قدیمی ترین کاموا فروشی های شهر تهران در ادامه برنامه تهران گردی انجام شد.

عدم وجود پارکینگ ،وجود ساختمان شیشه ای بانک ملی با لای ساختمان میدان حسن آباد و مدیریت 2 بخشی میدان حسن آباد بین مناطق 11و 12 مهم ترین مشکلاتی بود که برای رسیدگی به وضعیت میدان قدیمی شهر تهران مطرح شد.

خانه 180 ساله خاندان شیبانی ها

خاندان شیبانی ها که به گفته احمد مسجد جامعی در کتاب کهن از تبار آن ها به عنوان اصحاب امیرالمومنین (ع) یاد شده ؛ یکی از زیباترین بناهای موجود طهران قدیم است که امروز در محله های قدیمی منطقه 11 همچنان زیبا و پابرجاست.

نصراله حدادی تهران شناس و پژوهشگر در این باره گفت: بونصر شیبانی از شاعران زمان قاجار بوده و زرین تاج شیبانی یکی از بزرگترین مرمت گران تاریخی کشوراست.

خانه 100ساله مینایی

عمارت 480 متری مینایی با آن که ثبت میراث فرهنگی شده است ؛ این روزها حال خوبی ندارد و نیازمند رسیدگی و مرمت است تا معماری ارزشمند آن ، دو سیمرغ و تندیس تاج پادشاه قاجاری، آب انبار ،اتاق های زمستانه و تابستانه ، طاقچه ها ،حوض قدیمی و خاطراتش حفظ شود.

پژوهش سرای دانش آموزی پویا

این مدرسه متعلق به سال های 1324 تا 1330 است .

به گفته جواد نظریان؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه 11 ، ‌ما در این منطقه 37 هزار دانش‌آموز داریم، متأسفانه بافت مدارس این منطقه فوق‌العاده فرسوده است و میانگین قدمت مدارس آن 60 سال به بالاست، ما در مدارسی با مساحت 250 متر 600 دانش‌آموز داریم، به عبارتی این مدارس زندان دانش‌آموزان هستند.

بیمارستان توان بخشی اخوان

بیمارستان توانبخشی «اخوان» مقصد دیگر تیم تهران‌گردی بود؛ این بیمارستان خانه مسکونی مرحوم احمد اخوان بوده است که فرزندان آن مرحوم این خانه را وقف درمان اطفال می‌کنند. در این بیمارستان بخش‌هایی نظیر روان پزشکی ، روان شناسی ،فیزیوتراپی ، گفتار درمانی و شنوایی سنجی وجود دارد.

مسجد جامعی در خصوص این بیمارستان گفت: مرحوم اخوان بازرگان خوشنام و فعالی بوده که باغی داشته، حتی خیابان نزدیک این بیمارستان به باغ اخوان معروف است. مرحوم اخوان در زمان پهلوی اول مراسم روضه‌خوانی باشکوهی برگزار می‌کرده و منبرخوان‌های خوبی از مشهد می‌آورده است. گفته می‌شود یکی از آن منبرخوان‌ها پدر دکتر محقق بوده است، بعدها پسر اخوان که خودش پزشک اطفال بوده خانه پدر را وقف خدمات‌رسانی به اطفال می‌کند.

گل فروشی زعیم : بزرگترین مزرعه گل

در ادامه تهران گردی این هفته از بزرگترین مزرعه گل بازدید شد.

سیدعلی زعیم پسر مرحوم زعیم درباره این مزرعه گل بیان کرد: مرحوم پدر با باغبان مظفرالدین‌شاه گل فروشی راه می‌اندازند. در واقع آن‌ها اولین موسسان اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل و گیاه کشور بودند و همچنین در مسائل عام‌المنفعه نیز شریک بودند. از جمله بیمارستان زعیم در پاکدشت، حمام‌ها، دبیرستان‌های 20 کلاسه در منطقه شریف آباد از اقدامات عام المنفعه خاندان زعیم است.

رونمایی از کتاب نهج البلاغه ترجمه علی موسوی گرمارودی

ترجمه علی موسوی گرمارودی از کتاب «نهج‌البلاغه» در ساختمان تاریخی حمام150ساله انصاری

رونمایی شد.

احمد مسجدجامعی در ادامه برنامه تهران گردی خود با حضور در حمام 150 ساله قاجاری از ترجمه علی موسوی گرمارودی از کتاب نهج البلاغه رونمایی کرد و گفت: پیش از این در روز عید غدیر از ترجمه موسوی گرمارودی در منزل این شاعر رونمایی شده بود و امروز نیز از کتاب چاپ شده با حضور قدیانی ناشر کتاب رونمایی می کنیم.

او گفت: این ترجمه «نهج‌البلاغه» هشت سال زمان برده است. موسوی گرمارودی بعد از ترجمه «قرآن» و «صحیفه سجادیه» این کار را هم انجام داد تا مجموعه کارش کامل شود.
مسجدجامعی سپس نسخه‌ای از این کتاب را به آبادیان هدیه کرد.

دیدار با خانواده شهیدان هاشمیان

خانواده برادران شهید هاشمیان میزبان عضو شورای اسلامی شهر تهران ،شهردار منطقه 11 و تیم همراه بودند تا ساعتی را با در منزل شهیدان گرانقدر گذرانده و از حال و هوای معنوی این خانه بهره مند شوند.

در این دیدار مسجد جامعی با ادای احترام به ساحت مقدس شهدا یاد و خاطره این دلاوران را گرامی داشت.

حسن ختام : دیدار با اولین بانوی چتر باز ایرانی

تهران گردی این هفته تیم شورای اسلامی شهر تهران با حضور در منزل بانوی سالخورده ای که افتخار شجاعت پرش از هواپیما را دارد و در سال های دور نخستین زن چتر باز ایرانی بوده به پایان رسید.

این دیدار با تماشای عکس های یادگاری و خاطرات تلخ و شیرین بهجت امام علی زاده نخستین دخترچتر باز ایرانی که این روزها با بیش از 70 سال سن دوران کهنسالی خود را می گذراند؛ خاتمه یافت.

105105

کد خبر: 572800

وب گردی

وب گردی