وزیرخارجه ترکیه: طومار  امضا کردند تا "روشنفکر" نام بگیرند!

همزمان با اختتامیه کنفرانس سفیران ترکیه در آنکارا و بازدید از کمپ پناهجویان پس از آن، وزیر خارجه ترکیه طی اظهاراتی بر تداوم عملیات ضد تروریسم در این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از بازدید از کمپ پناهجویان طی کنفرانس خبری با اشاره به بازداشت 12 تن از دانشگاهیان دانشگاه کوجالی به اتهام توهین به ملت، دولت، پارلمان، جمهوری و قوه قضائیه ترکیه، به شدت از دانشگاهیان انتقاد و عنوان کرد، این افراد طومار اخیر را به این دلیل امضا کردند تا "روشنفکر" نام بگیرند.

چاووش اوغلو سپس به 30 جلسه‌ای اشاره کرد که با حضور سفرا و وزرا تحت عنوان "مدیریت بحران" راهکارهای بشر دوستانه و به منظور ارزیابی چنین راه‌حل‌هایی و بازتاب آنها به ویژه در سراسر منطقه برگزار شد.

وی در این باره اظهار کرد: برای اینکه کنفرانس اخیر کنفرانس موفق‌تری باشد ما پنل‌هایی را با دانشگاهیان و کارشناسان سراسر جهان برگزار کردیم. طی دیدار ما در آنکارا چهار معاون نخست وزیر و هشت وزیر نیز حضور داشتند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با یادآوری تداوم حملات مرگبار توسط پ ک ک در سراسر مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه گفت ترکیه در دوره حساسی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به جمعی از دانشگاهیان که با امضای طوماری خواهان پایان یافتن خشونت‌ها در جنوب شرق ترکیه شدند، گفت: آیا شما تاکنون نسبت به ماموران و کودکانی که تاکنون در این درگیری‌ها جان باخته‌اند احساس همدردی داشته‌اید؟ آنها تنها با یک سازمان تروریستی همدردی می‌کنند که کودکان را می‌کشد و نامش را هم آزادی بیان می‌گذارند؟ کجای جهان حمایت از ترور و همدردی با آنها آزادی بیان است؟

او به انتقاد از دانشگاهیان ادامه داد: از آنجایی که پ ک ک اکنون در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، آمریکا و سایرکشورهای جهان است من ابراز همدردی با آنهارا تنها می‌توانم تلاشی برای روشنفکر به نظر آمدن بدانم نه آزادی بیان.

چاووش اوغلو در بخش دیگری از سخنانش به توضیح این مساله پرداخت که ترکیه اکنون به دلیل ترور و خشونت وارد دوره سختی شده است. وی تاکید کرد هیچ تفاوتی بین یک گروه تروریستی و کسانی که از آن حمایت می کنند وجود ندارد.

وی همچنین به عملیات اخیر این کشور علیه داعش پرداخت که طی آن بیش از 200 شبه نظامی کشته شدند: ترکیه و ائتلاف ضد داعش مبارزه "فعالانه" با داعش را ادامه خواهند داد.

این سیاستمدار ترک درپاسخ به سوالی درباره حادثه تروریستی اخیر در میدان سلطان احمد نیز از بازجویی هفت مظنون و تداوم تحقیقات خبر داد.

301301

کد خبر: 572905

وب گردی

وب گردی