پیشنهاد رئیس پارلمان کردستان عراق برای خروج از بحران در اقلیم

رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق پیشنهاداتی را برای حل بحران ریاست در این منطقه ارائه کرد که شامل برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست اقلیم و پارلمان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، یوسف محمد، رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که چند راه برای حل بحران ریاست این اقلیم به شکل قانونی وجود دارد. راه اول انتخاب رئیس اقلیم کردستان براساس قانون موقت انتخابات و دادن اختیارات رئیس اقلیم به نخست وزیر تا زمان برگزاری انتخابات است. به این ترتیب که رئیس اقلیم از طریق پارلمان انتخاب شود و در صورت عدم دستیابی به این امر وی از طریق مردم تعیین شود.

وی گفت: راه دیگر برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست اقلیم و پارلمان در صورت عدم حل بحران است.

محمد درباره تلاش‌ها برای برکناری وی از پستش گفت: ما در مقابل شهروندان اقلیم کردستان سربلند هستیم و به وطن خیانت نکرده و متهم به فساد نیستیم. تلاش برای برکناری من از پستم به دلیل پافشاری‌ام بر لزوم حاکمیت قانون در پارلمان صورت می‌گیرد.

به دنبال حمله تظاهر کنندگان به مقر حزب دموکرات کردستان در سلمانیه این حزب جنبش تغییر را به دست داشتن در این مسئله متهم کرد و نیروهای امنیتی مانع ورود یوسف محمد که عضو تغییر است به اربیل شدند. محمد این اقدام را "کودتا علیه مشروعیت" دانست. بعد از آن نیز نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق چند تن از وزرای حزب تغییر را برکنار کرد.

بحران ریاست در اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد و طرف‌های کرد هنوز به توافقی بر سر رئیس جدید نرسیده اند. دوره تمدید شده ریاست مسعود بارزانی، رئیس کنونی این اقلیم چند ماه پیش به پایان رسید.

301301

کد خبر: 573143

وب گردی

وب گردی