تخفیف 10 میلیون تومانی ایران خودرو/ سقوط شدید سهام رنو

ایران خودرو پس از آنکه نتوانست رنو کپچر را به دلیل حواشی رخ داده، به موقع تحویل ثبت نام کنندگان بدهد، تصمیم گرفت سوزوکی گرندویتارا محصول شاسی بلند و مونتاژی خود را با تخفیفی 10 میلیون تومانی در اختیار منتظران کپچر قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اقتصادنیوز، ایران خودرویی ها هفته گذشته دست و دلبازی به خرج داده و مشتریان شان را سورپرایز کردند، البته تنها تعداد کمی از آنها را!

داستان از این قرار است که ایران خودرو خرداد ماه امسال اقدام به پیش فروش بیش از هزار دستگاه رنو کپچر کرد، اما در ادامه با توجه به مشکلات رخ داده، تحویل این محصول به مشتریان به بن بست خورد. از همین رو ایران خودرو تصمیم گرفته به جای رنو کپچر، یکی از محصولات مونتاژی خود یعنی سوزوکی گرندویتارا را تحویل مشتریان بدهد.

بر این اساس، آن دسته از ثبت نام کنندگان کپچر که تمایل به دریافت خودرو جایگزین دارند، از تخفیفی 10 میلیون تومانی برخوردار خواهند شد.

به گفته ایران خودرویی ها، ویتارا در حال حاضر قیمتی معادل 135 میلیون تومان دارد که با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده، ثبت نام کنندگان کپچر می توانند این شاسی بلند ژاپنی را با قیمت 125 میلیون تومان خریداری کنند. البته علاوه بر این تخفیف، سود مشارکت مشتریان نیز محاسبه و از 125 میلیون تومان موردنظر کم خواهد شد.

سقوط شدید سهام شریک خودروسازی ایران
سقوط سهام رنو اما دیگر رخداد مهم صنعت خودرو در چند روز گذشته بود، اتفاقی که در پی بازرسی پلیس از برخی مراکز تولیدی این شرکت افتاد. این بازرسی اما از آن جهت صورت گرفت که مشخص شد میزان آلایندگی خودروهای رنو بیش از حد واقعی است.

در واقع بازرسی پلیس از مراکز تولیدی رنو نیز به دلیل اطمینان از عدم تقلب این خودروساز در اعلام میزان آلایندگی محصولاتش بوده تا مقامات دولت فرانسه و مشتریان رنو مطمئن شوند این خودروساز مانند فولکس واگن المان مرتکب تقلب نشده است.

در پی این اتفاق اما سهام رنو به شدت سقوط کرد و سرمایه گذاران رنو به دلیل نگرانی از تکرار بحران آلایندگی فولکس واگن، تحت تاثیر ابراز اطمینان دولت فرانسه به این خودروساز قرار نگرفته و سقوط بیشتر ارزش سهام این شرکت را رقم زدند.

در واقع با وجود آنکه مقامات فرانسه تاکید کردند تحقیقات انجام گرفته از رنو تقلب این شرکت در موتورهای آلاینده را نشان نداده است، سهام این شرکت با کاهش بیشتری روبرو شد.

سال گذشته میلادی بود که مشخص شد فولکس واگن برای کمتر نشان دادن میزان آلایندگی محصولات خود، نرم افزاری ویژه را در آنها نصب و سبب شده حجم آلایندگی خودروهای موردنظر که همه دیزلی بوده اند، کمتر از واقعیت نشان داده شود. این اتفاق سبب شده سرمایه گذاران نسبت به رنو نیز حساس شده و گمان به تقلب این شرکت و تکرار فاجعه فولکس واگن ببرند و در نتیجه سهام خودروساز فرانسوی سقوط کند.

از رنو به عنوان یکی از شرکای اصلی خودروسازی کشور در پساتحریم یاد می شود و باید دید حواشی اخیر تاثیری در حضور این شرکت معتبر اروپایی در ایران خواهد داشت؟

تخلف خودروسازان در پیش فروش
خودروسازان و واردکنندگان کشور اما در شرایطی که هنوز برخی تعهدات خود را در مورد تحویل محصولات ثبت نامی به اتمام نرسانده اند،اقدام به پیش فروش جدید کرده و رسما قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت را زیر پا گذاشته اند.

طبق این قانون، پیش‌فروش خودرو تا قبل از اتمام تعهدات قبلی، ممنوع است، با این حال، عرضه کنندگان خودرو اعم از واردکنندگان و خودروسازان، اقدام به پیش فروش محصولاتی کرده اند که هنوز تعهدات قبلی شان صفر نشده است.

اگر نگاهی به سایت فروش برخی خودروسازان و واردکنندگان بیندازیم، متوجه می‌شویم برخی محصولاتی که پیش‌تر پیش‌فروش و هنوز به‌طور کامل تحویل ثبت‌نام‌کنندگان نشده‌اند نیز در لیست پیش‌فروش جدید آنها قرار دارند. به نظر می رسد این پیش‌فروش خودرو صرفا به قصد تامین نقدینگی بوده، اقدامی که در بین برخی خودروسازان داخلی و واردکنندگان مرسوم است و آنها هر چند وقت یک‌بار برای پر کردن خزانه خود، به این روش روی می‌آورند.

حالا باید منتظر ماند و دید وزارت صنعت،معدن و تجارت واکنشی به این تخلف نشان خواهد داد یا ان را به اصطلاح زیر سبیلی رد می کند.

401102

کد خبر: 573256

وب گردی

وب گردی