پیشگیری از سرطان روده در افراد چاق به وسیله قرص لیناکلوتید

مطالعات نشان داد قرص "لیناکلوتید" که برای سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از سرطان روده در افراد چاق موثر باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، داروی لیناکلوتید که از سال 2013 جهت درمان سندرم روده تحریک پذیر و یبوست مزمن با علت ناشناخته مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته می‌تواند از افراد چاق در مقابل ابتلا به سرطان روده حفاظت کند.

در مقایسه با افراد لاغر، مبتلایان به چاقی 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده هستند. اگرچه ارتباط چاقی با افزایش خطر ابتلا به این نوع سرطان از گذشته مشخص شده اما پزشکان به طور کامل جزئیات این رابطه را درک نکرده‌اند.

پزشکان معتقدند این وضعیت می‌تواند با میزان بافت چربی و فرآیندهای سوخت و ساز ناشناخته از جمله اینکه کالری‌های اضافه می‌توانند انرژی سلولی را بسوزانند و رشد کنند، سر و کار داشته باشد.

یافته‌های بدست آمده از مطالعه روی موش‌های آزمایشگاهی در دانشگاه توماس جفرسون آمریکا نشان می‌هد که رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالایی از کالری، وضعیت «گوانیلین» هورمون کلیدی تولید شده در سلول‌های جداره روده را به حالت خاموش درمی‌آورد که در نتیجه مجرای سرکوب‌کننده تومور را غیرفعال می‌سازد.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین محققان آمریکایی دریافتند جایگزین کردن این هورمون، عامل سرکوبگر تومور را به حالت فعال درآورده و در نهایت از رشد سرطان جلوگیری می‌کند. در واقع قرص لیناکلوتید می‌تواند به عنوان جایگزین این هورمون و در نتیجه عامل پیشگیری از سرطال روده در بیماران مبتلا به چاقی عمل کند.

20106

کد خبر: 573288

وب گردی

وب گردی