دکتر میرزاده: شاخص رشد هیأت علمی باید بیش از رشد دانشجو باشد

در ادامه برگزاری اجلاس هیات های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، هشتمین جلسه هیأت امنای استان یزد صبح دیروز با حضور دکتر داوری اردکانی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد، دکتر سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد و سایر اعضای هیات امنا در سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در ابتدای این جلسه با اشاره به اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: این پیروزی بزرگ ملت ایران را به مقام معظم رهبری، دکتر روحانی رئیس جمهور کشور و دکتر ظریف که توانستند حق ملت ایران را از ابرقدرت ها بگیرند، تبریک می گویم.

وی افزود: این پیروزی، با تثبیت حقوق هسته ایران، باعث بازگشتن اقتصاد ایران به مدار اقتصاد جهانی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد بتوانیم از شرایط پسابرجام برای توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ایران استفاده کنیم و موجبات سربلندی کشور را فراهم کنیم.

دکتر میرزاده با اشاره به اهمیت ارتقای سطح علمی دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: جذب هیأت علمی باید جزو اولویت های اول واحدها باشد. اعضای سطح بالای هیأت علمی از مهمترین عناصر تأثیرگذار در توسعه کیفی دانشگاه است.

وی افزود: از این رو دانشگاهها باید تکمیل هیأت علمی را از مهمترین اولویت های خود قرار دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه استان یزد استانی علمی، صنعتی و اقتصادی است، گفت: انتظار داریم شرکت های دانش بنیان فعال و مثمر ثمر در این استان راه اندازی شوند و در آینده شاهد شاخص های بهتری باشیم.

میرزاده با بیان اینکه شاخص رشد هیأت علمی باید بیش از رشد دانشجو باشد، اظهار داشت: راه برون رفت از مشکلات موجود در واحدهای استان یزد این است که از شیب تحصیلات تکمیلی کاسته و بر نرخ رشد هیأت علمی بیفزاییم.

در ادامه جلسه، آیت الله محمدرضا ناصری امام جمعه یزد ضمن تبریک پیروزی اخیر کشور ایران در اجرای قطعی برجام، اظهار داشت: از تیم مذاکره کننده و عوامل موثر در این پیروزی، باید قدردانی کرد.

وی سپس به افت جمعیت دانشجویی در کشور اشاره کرد و گفت: همه نگرانی های موجود در اثر کاهش تعداد دانشجو و افزایش رقبای دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده است.

آیت الله ناصری افزود: برای فائق آمدن بر شرایط وجود، باید برنامه ریزی های اساسی با پیش بینی تعداد درست دانشجویان صورت گیرد و در برنامه های کنونی تجدیدنظر شود تا بتوانیم ان شاء الله به موفقیت های خوبی دست پیدا کنیم.

استاندار یزد: کیفی سازی شعار اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است

در ادامه، دکتر سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد با ابراز خرسندی از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: با این پیروزی، بار تحریم های ظالمانه از دوش جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد.

وی به حضور دو عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنا استان یزد اشاره کرد و گفت: اصلی ترین مسئله در دانشگاه آزاد اسلامی، توسعه کیفیت است و در این راه، تعداد اعضای هیأت علمی یکی از موثرترین عوامل است.

میرمحمدی اظهار داشت: اگر برنامه 5ساله طوری منعکس شود که روند دانشگاه به سمت توسعه باشد، افزایش شهریه برای دانشجویان قابل قبول و موجه خواهد بود. لازمه این اقدام، این است که در برنامه 5 ساله خط مشی ها را طوری مشخص کنیم که این پیام را به جامعه منعکس کند.

استاندار یزد با اشاره به اینکه کیفی سازی شعار اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: با توجه به ظرفیت های بالای فناوری استان یزد، زمینه های حضور شرکت های دانش بنیان در یزد وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد.

گزارش عملکرد استان یزد

در ادامه، دکتر محمد رضا اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به ارائه گزارشی از وضعیت آماری و همینطور عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در استان یزد پرداخت.

وی درخصوص تعداد دانشجویان استان گفت: 24هزار و 525 نفر در تمامی مقاطع تحصیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان در حال تحصیل هستند.

دکتر اسلامی تعداد اعضای هیأت علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو را نیز به ترتیب 377، 19 و 770 نفر برشمرد و افزود: نسبت استاد به دانشجو (همگن) در واحد و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، یک به 38 است.

وی درخصوص سامانه ساها در استان یزد اظهار داشت: درحال حاضر اطلاعات مربوط به 30 نفر از پرسنل،84 موقعیت آزمایشگاهی و کارگاهی و بیش از 2200 قلم از تجهیزات آزمایشگاهی در سامانه ثبت شده است.

مصوبات هشتمین جلسه هیأت امنای استان یزد

در این جلسه، اختیار تغییر افزایش شهریه در مورد رشته های غیرپزشکی استان یزد، به واحدهای این استان تفویض شد. به این ترتیب، واحدها می توانند با هدف رقابت با دیگر دانشگاههای استان و جذب دانشجو؛ شهریه را بدون افزایش یا افزایش زیر 15 درصد در نظر بگیرند. البته تأکید شد شهریه پایه برای دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی همچنان بدون تغییر خواهد ماند.

درخصوص روند تصویب طرح های دانش بنیان نیز تصویب شد که طرح های مصوب در شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان استان و کمیسیون دائمی، بدون نیاز به ارسال به سازمان مرکزی برای تصویب نهایی، به منزله مصوبه هیأت امنا تلقی شده و اجرایی شود.

از دیگر مصوبات دهمین جلسه هیأت امنای استان یزد، احداث واحدهای مسکونی در اراضی طرح شفا استان یزد بود که با اکثریت آراء به تصویب رسید. دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد از طریق واگذاری زمین های طرح شفا به شرکت های دانش بنیان و احداث واحدهای مسکونی برای کارکنان و اعضای هیأت علمی، علاوه بر فعالیتهای پژوهشی و اقتصادی و علمی و...، می تواند اعتبارات موردنیاز خود را نیز جذب کند.

گفتنی است بودجه استان یزد از حیث درآمد و هزینه 110 میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف 135 میلیارد تومان مورد تایید اعضای هیات امنای این استان قرار گرفت.

در ادامه هشتمین جلسه هیأت امنای استان یزد، ضمن تصویب کلیات بودجه پیشنهادی استان یزد برای سال 1395، پیشنهاد شد کمیسیون دائمی ظرف یک هفته پیشنهادات مطرح شده درخصوص این برنامه و برنامه توسعه واحدهای دانشگاهی استان یزد مبتنی بر آمایش سرزمینی و برنامه ششم دانشگاه، را اعمال کند. مصوبه این کمیسیون نیز به منزله مصوبه هیأت امنای استانی، برای تصویب نهایی به هیأت امنای مرکزی ارسال خواهد شد.

گفتنی است بودجه استان یزد از حیث درآمد و هزینه 111میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف 141 میلیارد تومان به تصویب رسید.

20101

کد خبر: 573388

وب گردی

وب گردی