معرفی مجلات نمایه شده دانشگاه آزاد اسلامی/فضائلی: امکان فعالیت دانشجویان دکتری در فصل نامه علمی پژوهشی (IJC)

در عصری که هر روز به اطلاعات و آگاهی ها انسان افزوده می شود، دانشگاه ها و مراکز آکادمیک بیش از پیش در معرض توجه و اهمیت قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسکانیوز، در این میان معتبر بودن مجلات علمی و تخصصی به عنوان بخشی از هویت دانشگاه ها در کانون توجه قرار گرفته است. به همین منظور بانک اطلاعات ISI مرکزی و همچنین پایگاه اعتبارسنجی تامسون رویترز برای فهرست نمودن و پوشش دادن جامع مهمترین مجلات علمی منتشره در دنیا به منظور تبادل اطلاعات میان پژوهشگران مختلف راه اندازی شده است که میزان اعتبار مقالات منتشر شده در مجلات را می سنجد.

فصلنامه ISI و علمی ـ پژوهشی Iranian Journal of Catalysis (IJC)، یکی از 6 مجله دانشگاه آزاد اسلامی است که در پایگاه تامسون رویترز در Master Journal list پذیرفته شده است. این فصلنامه توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا به چاپ رسیده و هدف آن، فراهم آوردن بستری مناسب، برای تبادل اطلاعات در زمینه پژوهش های علمی، فنی و تخصصی در میان اساتید و دانشمندان و اعتلای سطح دانش نظری و علمی آنان و نیز تهیه‏ مجموعه‏ ای مفید است.

این مجله به حمایت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، جناب آقای دکتر علی شریف زاده و سردبیری آقای دکتر احمدرضا مساح، در سال 1390 آغاز به فعالیت کرده است. دکتر حمیدرضا آقایی (مدیر داخلی)، دکتر تاکی (ادیتور و ویراستار زبان اتگلیسی) از مسئولان این مجله هستند. همچنین دکتر حسین فقیهیان، دکتر شهرام تنگستانی نژاد، دکتر شادپور، دکتر ملک پور، دکتر هاشم شرقی، دکتر محمد علی زلفی گل، دکتر علیرضا نظام زاده، دکتر مجید کلاهدوزان، دکتر رافائل لوک، دکتر تیِری اولیور، دکتر پیتر سی ولهارد، دکتر ریچارد جکسون، دکتر کِنِت مکنزی از اعضای هیات تحریریه این مجله هستند.

نمایه سازی فصلنامه علمی پژوهشی شهرضا در 14 پایگاه بین المللی

راضیه فضائلی، مدیر مسئول فصلنامه علمی و پژوهشی (IJC) در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با روند فعالیت این نشریه گفت: اولین شماره این مجله، شامل جدید‏ترین یافته‏های علمی پژوهشگران داخلی در مرداد ماه 1390 با شمارگان 1000 نسخه به چاپ رسید. همچنین این فصلنامه با اخذ مجوز از وزارت علوم و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صورت نسخه چاپی و آنلاین در اختیار مخاطبین قرار می‏گیرد.

او در ادامه گفت: ویژگی‏ های خاص و بین المللی این مجله باعث شد که بر اساس مجوز شماره 60400/18/3 مورخ 30/4/92 مدیر کل محترم دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مدت کمتر از یکسال، موفق به دریافت اعتبار علمی- پژوهشی وزارت مربوطه از ابتدای سال 2012 شود.

فضائلی از نمایه سازی این مجله در پایگاه‏های استنادی بین المللی و معتبر خبر داد و گفت: این فصلنامه هم اکنون در پایگاه های استنادی بین المللی زیر نمایه می شود:

  • Chemical Abstract Services (CAS)
  • Dictionary of Open Access Journals (DOAJ)
  • J-Gate
  • Google Scholar
  • Scientific Information Database (SID)
  • Magiran
  • Reaxys
  • OCLC. Worldcat
  • Summon Serial Solutions
  • RoMEO
  • Hinari
  • Genamics, Journal Seek
  • Regional Information Center for Science and Technology (RICeST)
  • Islamic World Science Citation Center (ISC)

او در ادامه گفت: در اکتبر 2015، این مجله توانست در Emerging Source Citation Index (ESCI) نمایه شود و به این ترتیب جز مجلات ISI-Listed قرار گیرد.

فضائلی درباره زمینه های ارائه شده در این مجله گفت: این فصلنامه توانسته است در طول مدت فعالیت خود - با انتشار منظم سه ماه یکبار- دستاوردهای علمی، پژوهشی محققان داخلی و خارجی را در زمینه کاتالیست‌ها و کاربرد آن‌ها در واکنش های آلی، معدنی، بیولوژی، تجزیه، پلیمر و سایر شاخه‌های علم شیمی به نحو شایسته‏ای در اختیار علاقه‏مندان قرار دهد.

او با اشاره به شاخص های مورد نیاز یک مجله برای پذیرش در پایگاه های بین المللی همچون تایمز رویترز گفت: ESCI، نسخه جدیدی از Web of Science (WoS زیر نظر پایگاه تامسون رویترز) است که مجلات علمی موجود در سرتاسر دنیا را ارزیابی و انتخاب می کند.

ویژگی های مجلات برای پذیرش در پایگاه رویترز

مدیر مسئول این فصلنامه درباره مهمترین پارامترهایی که در این انتخاب توسط WoS در نظر گرفته می شوند، گفت: مجلات باید 4 پارامتر یا ویژگی داشته باشند. یکی اینکه روند داوری مجلات باید به صورت همتراز داوری (Peer- Review) باشد. ویژگی دوم این است که مجلاتی که از شیوه چاپ و نشر اخلاقی پیروی کنند و دارای گواهی Ethics بین المللی باشند. سوم اینکه مجلات از لحاظ مطالب و محتوای علمی برای جامعه علمی ارزشمند باشند و در آخر مجلات باید از لحاظ فنی، اصول تامسون-رویترز را رعایت کنند البته مجلاتی که ارسال مقاله به آنها کاملاً الکترونیکی و آنلاین (Online submission) است، در این گزینش، ترجیح داده می شوند.

فضائلی در پاسخ به این سوال که پذیرش مجلات در این پایگاه چه سودی برای آن دارد؟ گفت: پذیرش در پایگاه های بین المللی نظیر پایگاه تامسون رویترز قابلیت جستجو و کشف و نیز قابلیت استناد به مجلاتی که در این نسخه جدید ESCI نمایه می شوند را افزایش می‌دهد و این نکته جایگاه بین المللی مجله را بهبود می‌بخشد.

او در پاسخ به این سوال که نمایه شدن یک مجله در نسخه ESCI به چه معناست؟ گفت: نمایه شدن یک مجله در نسخه ESCI به این معنی است که مجله مورد نظر، مراحل اولیه بررسی جهت اخذ فاکتور تاثیر (IF: Impact Factor) را با موفقیت پشت سر گذاشته است. پس از این مرحله، مجله بر اساس نوع موضوع خود در یکی از ایندکس های SCIE، (نمایه استنادی علوم گسترده)، SSCI (نمایه استنادی علوم اجتماعی) یا AHCI (نمایه استنادی هنر و علوم انسانی) انتقال داده می شود و IF دریافت می کند.

فضائلی در ادامه از انتشار این فصلنامه علمی پژوهشی (IJC) به دست ناشران بین المللی خبر داد و گفت: نمایه شدن در SCOPUS تحت بررسی است و به زودی این مجله از طریق ناشر بین المللی Elsevier منتشر می شود.

او با اشاره به کاربردی بودن مقالات منتشر شده در این فصلنامه گفت: مقالات منتشر شده در این مجله، بنیادی و کاربردی هستند و با توجه به موضوع اصلی مجله، یعنی "کاتالیست"، قابلیت صنعتی شدن برای برخی از کاتالیست های گزارش شده در این مقالات وجود دارد که البته هنوز بررسی نشده است.

امکان فعالیت دانشجویان دکتری در فصل نامه علمی پژوهشی (IJC)

مدیر مسئول این فصلنامه با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه ها و موسساتی بین المللی گفت: گسترش کمی و کیفی مجلات تخصصی و علمی، یکی از هدف‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی است که در برنامه استراتژی دانشگاه نیز بر آن تاکید شده است.

او در ادامه با تشکر از حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه حوزه معاونت پژوهشی و دفتر گسترش تولید علم و علم سنجی دانشگاه بیان کرد: واضح است که بهبود و ساماندهی کمی و کیفی مجلات دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه ریزی دقیق و حمایت همه جانبه مسئولان دانشگاه را می طلبد.

فضائلی با اشاره به پذیرش پنج مجله از دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه تامسون رویترز و اخذ رتبه ISI-Listed در انتهای سال 2015 میلادی گفت: از آنجایی که غیر از مقاله تحقیقاتی Research article، گزارشاتی از نوع spotlight نیز در این مجله چاپ می شود، دانشجویان سال آخر دکتری می توانند زیر نظر اساتید راهنمایشان، در قسمت spotlight فعالیت داشته باشند.

20104

کد خبر: 573426

وب گردی

وب گردی