علی جنتی : باید شوق مطالعه را در بطن جامعه ایجاد کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنبلی در مطالعه را یکی از آفت‌های فرهنگ عمومی دانست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، علی جنتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب «یاد یار مهربان» (ویژه اهدای کتاب به مدرسه‌ها) با بیان اینکه کتاب ارمغان‌آور آگاهی و دانایی است، گفت: کتاب همچون نسیم بهاری روح را طراوت می‌بخشد و باعث پربارترشدن درخت زندگی می‌شود.

او با بیان اینکه کتاب قدمتی به بلندای تاریخ دارد، گفت:‌ چه چیزی گرانبهاتر از کتاب که لایق همنشینی انسان‌ها باشد؟

وزیر ارشاد با بیان اینکه کتابی که افراد انتخاب می‌کنند باید متناسب با قدرت فهم و درک آن‌ها باشد، گفت: باید کتابی انتخاب کنیم که چیزی از آن به دست آورده و نفعی ببریم و به اندازه وقتی که می‌گذاریم از آن استفاده کنیم.

جنتی با بیان اینکه کتاب یار مهربان و دوست دانای افراد است که نباید در تاریکی قفسه‌ها و انبارها محبوس شود، گفت: بارها دیده شده افرادی که از ثروت زیادی برخوردارند به دلیل آنکه آگاهی استفاده از این ثروت را ندارند موفق نیستند اما روزگار افراد مأنوس با کتاب به شیرینی طی می‌شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه شما برای ارتقای دانش ایران گام‌های بزرگی برداشته‌اید که قابل ستایش است، گفت: تنبلی در مطالعه یکی از پرخسارت‌ترین آفت‌های عمومی است؛ نقصی که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و برای آن علاجی پیدا کنیم.

او با بیان اینکه از مهمترین برنامه‌های نهادهای موثر باید توسعه کتاب‌خوانی باشد، گفت: ‌یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جهان سرانه مطالعه مردم در یک کشور است و برای اینکه سنت کتاب‌خوانی در جامعه‌ای نهادینه شود در گام نخست باید شوق مطالعه را در بطن جامعه و بویژه در جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم.

جنتی با بیان اینکه تقویت بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی باید همراه با بومی‌سازی روش‌های رایج در دنیا و استفاده از راهکارهای نوین متناسب با فرهنگ ملی و دینی باشد، گفت:‌ زمینه ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی برای عموم مردم باید فراهم شود و در گام دوم باید شمارگان و نوبت چاپ کتاب‌های مفید برای عموم مردم افزایش یابد و کتاب خوب در دسترس قرار گیرد.

او با بیان اینکه کتاب باید به سبد اقتصادی و فرهنگی خانواده وارد و جزو لاینفک مایحتاج خانواده‌ها شود، گفت: کتاب را باید در خانه بومی کرد.

جنتی با بیان اینکه سازوکار آموزشی مدارس ما بر مبنای مطالعه فرسایشی کتاب‌های درسی و گذر از آزمون‌های سخت قرار گرفته گفت:‌ دانش‌اموزان کمتر فرصت مطالعه دارند و باید شوق مطالعه در کودکان را ایجاد کنیم و کتاب خوب و خواندنی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. همچنین خانواده‌ها باید کودکان را به کتاب‌خوانی و مطالعه تشویق کنند هر چند این عوامل قدرتمند عمل نمی‌کنند و دانش‌آموزان نه تنها مورد تشویق خانواده‌ها قرار نمی‌گیرند بلکه کتاب‌های خوب و خواندنی نیز در دسترس ندارند و باید مطالعه جزوی از فرهنگ روزمره ایرانیان شود.

او با بیان اینکه تصمیم برگزارکنندگان نمایشگاه بر سطح میزان مطالعه دانش‌آموزان تهرانی بسیار ارزشمند است، گفت:‌ امیدوارم این موضوع تشویقی برای دانش‌آموزان به سمت مطالعه آزاد باشد و جا دارد از همه کسانی که در برپایی این رویداد مهم فرهنگی مشارکت داشته‌اند بویژه شهردار تهران تشکر کنم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه نمایشگاه «یاد یار مهربان» با هدف اهدای کتاب به مدارس شهر تهران برگزار شده، گفت:‌ امسال این نمایشگاه با تغییر و تحولات اساسی همراه است و برگزاری نمایشگاه اختصاصی این دوره برای پایه‌های هفتم و هشتم متوسطه و برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی از مهمترین تحولات این دوره است. همچنین بخشی از هزینه کتاب‌ها را ناشران و بخشی دیگر را شهرداری و وزارت ارشاد تأمین کرده‌اند تا نسل آینده‌ساز به راحتی از کتاب‌هایی که عرضه شده استفاده کنند چرا که هدف این نمایشگاه در تأمین کتاب‌های مفید و مورد نیاز برای کتابخانه‌های مدارس است.

او با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت خوبی است تا دانش‌آموزان بیشتر به موضوع مطالعه و کتاب‌خوانی توجه کنند، گفت: کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس به طور دائمی میان دانش‌آموزان دست به دست می‌شود و لازم است کتاب‌های جدید و تازه‌های نشر زود به زود به کتابخانه‌های مدارس سرازیر شود و همچنین دانش‌آموزان به عضویت در کتابخانه‌ها راغب شوند تا سرانه مطالعه غیردرسی دانش‌آموزان افزایش یابد.

جنتی با بیان اینکه هر چند در این دوره مبلغ اختصاص‌یافته به هر دانش‌آموز برای خرید کتاب ناچیز است گفت: اما حدود 280 هزار دانش‌آموز پایه‌های هفتم و هشتم می‌توانند از کتاب‌های این نمایشگاه بهره‌مند شوند و بی‌تردید تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی به ویژه در میان کودکان و نوجوانان، آینده علمی و فرهنگی کشور را تضمین می‌کند چرا که تاریخ نشان داده است ملت‌هایی که با کتاب و مطالعه مأنوس هستند به راحتی از فراز و فرودهای روزگار عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر تلاش بر توسعه کمی و کیفی صنعت نشر متمرکز بوده، گفت:‌ اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سرانه مطالعه و انس با کتاب بویژه در میان کودکان و نوجوانان‌مان را افزایش دهیم.

502502

کد خبر: 573543

وب گردی

وب گردی