محمود آموزگار:برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها یک ضرورت است

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت و گو با نشریه سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در استان‌ها یک ضرورت است.

به گزارش ایسکانیوز محمود آموزگار در خصوص رویکرد این اتحادیه در خصوص نمایشگاه های کتاب استانی گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب را نمی‌شود از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت جدا بررسی کرد، در واقع ما همان زاویه نگاهی که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داریم همان نگاه درباره نمایشگاه‌های استانی کتاب نیز صدق می‌کند. به این صورت که اگر از نمایشگاه کتاب تهران برای پر کردن خلأهای توزیع استفاده می‌کنیم، نمایشگاه‌های استانی نیز کوششی برای دسترسی مردم به تازه‌های نشر است.

او در ادامه گفت: نمایشگاه‌های استانی کتاب به‌عنوان یک راه‌حل کوتاه‌مدت می‌پذیرم ولی نه به‌عنوان یک راه‌حل دراز مدت. به نظرم باید مشکل توزیع کتاب را به صورت موازی حل کنیم. یکی از مسائل ما در حوزه کتاب و کتابخوانی و دسترسی به آثار تازه منتشر شده، کمبود ویترین کتاب در کشور است. از سوی دیگر ایجاد جاذبه برای کتابخانه‌های عمومی یکی دیگر از راهکارهایی است که باید بر آن تاکید شود. همچنین باید به تمهیدات ویژه‌ای بیندیشیم تا تعداد کتابفروشی‌ها در شهرهای مختلف کشور افزایش یابد.

آموزگار در خصوص چگونگی دسترسی استان‌های مختلف به نمایشگاه و کتاب گفت: اگر این فرض را بپذیریم که کارکرد نمایشگاه‌های استانی باید به گونه‌ای باشد که به نیاز دسترسی مردم به کتاب پاسخ دهد، این یک اقدام خوب است که نمایشگاه استانی در شهرهایی بیشتر برگزار شود که کم‌برخوردار هستند و ویترین و کتابفروشی ندارند، همچنین دسترسی مردم به کتاب ممکن نیست. به‌عنوان مثال خوب است که در استان ایلام، سالی چند بار نمایشگاه استانی برگزار شود اما نباید تعداد دفعات برگزاری نمایشگاه در استانی مانند ایلام و سیستان و بلوچستان با استان‌های گیلان، اصفهان یا آذربایجان برابر باشد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خصوص آسیب‌هایی که در این نمایشگاه‌ها وجود دارد اظهار داشت:

نکته ای که به‌عنوان یک آسیب جدی و کلی در این نمایشگاه ها باید به آن توجه کرد بحث تخفیف‌هاست، باید در نظر داشته باشیم در استانی که ویترین کتاب ندارد یا به اندازه کافی ندارد، وقتی مبادرت به برگزاری نمایشگاه با تخفیف بالا می‌کنیم ایجاد آن امکان را منتفی کردیم چون یک کتابفروشی نمی‌تواند تخفیف نمایشگاه‌های استانی را بدهد. در شرایطی که از پخش‌کننده ۲۵ درصد تخفیف می‌گیرد نمی‌تواند از عهده تخفیف برآید و در یک رقابت نابرابر قرار می‌گیرد و یا ایجاد نمی‌شود یا به مرور از صحنه محو می‌شود. در این میان، به‌عنوان راهبرد کوتاه‌مدت باید نمایشگاه‌های استانی با شیب ملایم برگزار شوند، تخفیف‌ها به مرور کمتر شوند. از سوی دیگر در استان‌هایی برگزار شود که برخورداری و ویترین کمتری دارند تا دسترسی مردم به کتاب را امکان‌پذیر کنند.

سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 30دی ماه تا 6 بهمن ماه در پایتخت کتاب ایران برگزار می شود.

504502

کد خبر: 573569

وب گردی

وب گردی