دکتر میرزاده: اعمال تحریم ها دلیل بخش عمده ای از عقب ماندگی های پژوهشی و فناوری کشور است

بیست و یکمین جلسه از اجلاس هیات های امنای استانی با هدف تصویب برنامه و بودجه استان سیستان و بلوچستان با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه، آیت الله سلیمانی امام جمعه زاهدان و نماینده ولی فقیه در استان، دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سایر اعضای هیات امنا برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده در ابتدای این جلسه ضمن تبریک به خاطر رفع تحریم ها گفت: این پیروزی جز در سایه صلابت رهبری، تدبیر دکتر روحانی و همکارانش و لیاقت و کاردانی دکتر ظریف میسر نمی شد.

وی افزود: بخشی از عقب ماندگی های پژوهشی و فناورانه کشور به خاطر اعمال تحریم ها طی چند سال اخیر اتفاق افتاد که امیدواریم با رفع تحریم ها شاهد شکوفایی کشور در زمینه های علمی و پژوهشی باشیم، اکنون بستر لازم برای سرعت بخشیدن به شتاب علمی کشور فراهم شده است.

دکتر میرزاده با اشاره به تفویض اختیار به هیات های امنای استانی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قطعا اگر دانشگاهی با چنین وسعتی می خواست تمامی کارها و برنامه ریزی ها را در مرکز انجام دهد، نه تنها جنبه دستوری پیدا می کرد بلکه بهره وری مدنظر نیز محقق نمی شد.

وی افزود: خوشبختانه با همفکری اعضای هیات های امنای استانی، ریشه مشکلات و راه های آبادانی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی استان ها تعیین شده و برای آن برنامه ریزی می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آثار مثبت توسعه تحصیلات تکمیلی توسط دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی و اصلاح شاخص هرم هیات علمی، توانسته 60 تا 70 درصد فارغ التحصیلان دکترای دیگر دانشگاه ها را نیز به عنوان هیات علمی جذب کند.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه تحصیلات تکمیلی توانسته شرایط ادامه تحصیل را در تمامی استان ها برای علاقمندان فراهم و بومی گزینی کند. آمارها حاکی از آن است که بسیاری از ناهنجاری جامعه به دلیل عزیمت جوانان به شهرهای بزرگ رخ می دهد که انر بومی گزینی این ناهنجاری ها را کاهش خواهد داد.

دکتر میرزاده برنامه ارائه شده توسط استان سیستان و بلوچستان را برنامه ای واقع گرایانه دانست و از مسئولان واحدهای این استان خواست تا نسبت به جذب هیات علمی اقدام کنند.

گزارش عملکرد استان سیستان و بلوچستان

در ابتدای این جلسه دکتر کمالیان نیز به ارائه گزارشی در خصوص وضعیت واحدهای این استان از لحاظ تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیات و فعالیت های صورت گرفته در زمینه اجرای طرح شفا و طرح ساها پرداخت و پس از آن برنامه و بودجه استان را مطرح کرد.

وی گفت: تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان 29 هزار و 415 نفر است که 30 درصد از دانشجویان کل استان را شامل می شود.

دکتر کمالیان گفت: تعداد اعضای هیات علمی استان 315 نفر است که با احتساب اعضای هیات علمی نیمه وقت و حق التدریس(همگن شده) یک به 41 است.

وی درباره تعداد رشته محل های کارشناسی ارشد و دکترا از سال 92 تا کنون گفت: تعداد رشته های کارشناسی ارشد از 12 به 51 رشته محل افزایش یافته و در حال حاضر نیز 17 رشته دکترا ایجاد شده است که پیش از این وجود نداشت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان درباره اجرای طرح شفا در این استان نیز گفت: اختصاص 94 هکتار برای احداث پارک علم و فن آوری، انجام فازهای مطالعاتی و عمرانی صفر و یک، پیگیری برای دریافت انشعاب آب، آغاز فرآیند صدور مجوز انشعابات آب و برق و آغاز پیاده سازی 5 هکتار محوطه سازی از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

در این جلسه بودجه استان از حیث درآمد 99 میلیارد تومان و از حیث منابع 133 میلیارد تومان به تصویب رسید. همچنین اختیار تصویب طرح های دانش بنیان در شورای اقتصاد دانش بنیان استان و اختصاص بخشی از اراضی شهرک شفا برای ساخت مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان از دیگر مصوبات این جلسه به شمار می رود.

در این جلسه، اختیار تغییر افزایش شهریه در مورد رشته های غیرپزشکی استان سیستان و بلوچستان، به واحدهای این استان تفویض شد. به این ترتیب، واحدها می توانند با هدف رقابت با دیگر دانشگاههای استان و جذب دانشجو؛ شهریه را بدون افزایش یا افزایش زیر 15 درصد در نظر بگیرند. البته تأکید شد شهریه پایه برای دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی همچنان بدون تغییر خواهد ماند.

همچنین در این جلسه دکتر شهریاری به نمایندگی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از دکتر میرزاده به خاطر ارتقا و توسعه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در استان با اهدای لوحی تقدیر کرد.

20101

کد خبر: 573596

وب گردی

وب گردی