ترکیه در سومالی پایگاه نظامی می‌سازد

ترکیه برای حضور نظامی در خلیج استراتژیک عدن از طریق احداث یک پایگاه نظامی در سومالی آماده می‌شود البته هدف اعلام شده آن آموزش نیروهای این کشور آفریقایی و سایر کشورهای این قاره برای مقابله با شبه نظامیان الشباب است.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه صباح ترکیه، این پایگاه نظامی در سومالی که با تایید سازمان ملل ساخته می‌شود،‌ دومین پایگاه نظامی دولت آنکارا در خارج از ترکیه است و در موگادیشو، پایتخت سومالی احداث می‌شود.

منابع ترکیه اعلام کردند که احداث پایگاه نظامی که آنکارا قصد دارد آن را در سواحل سومالی مقابل خلیج عدن بسازد تابستان آینده آغاز می‌شود. ترکیه قصد دارد حدود 10 هزار و 500 سرباز سومالی را توسط 200 سرباز و افسر ارتش ترکیه آموزش دهد.

سایت "هابر 7 " به نقل از منابع دیپلماتیک ترکیه گزارش داد که احداث پایگاه نظامی در سومالی بعد از پایگاهش در قطر در راستای تقویت حضور نظامی ترکیه در خاورمیانه و آفریقاست. انتخاب قطر و سومالی به دلیل اهمیت ژئوسیاسی این دو کشور در کنار مسائل دیگر از جمله یافتن بازارهای جدید برای سلاح‌های ترکیه است.

امیل تکین، یکی از مقام‌های ارشد در وزارت امور خارجه ترکیه گفت: این مرکز آموزش نظامی در سومالی پایگاه مهمی برای آموزش نظامیان کشورهای سراسر قاره آفریقاست.

وی ادامه داد: ترکیه قصد دارد تا یک مدرسه نظامی نیز در این کشور آفریقایی بسازد تا به افسران آموزش دهد.

ترکیه براساس توافق‌های به دست آمده میان دو دولت آنکارا و موگادیشو، قرار است این کشور در طول پنج سال به آموزش نظامی و تامین مالی سومالی بپردازد.

دولت آنکارا به تامین 400 میلیون دلار در بزرگترین کمپین مالی برای سومالی پرداخته که با قحطی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

در دسامبر 2015 ترکیه اعلام کرد که نخستین پایگاه نظامی خارجی خود را می‌سازد. این پایگاه در قطر ساخته می‌شود و بخشی از توافق دفاعی بین دو کشور با هدف کمک به مقابله با دشمنان مشترک است.

301301

کد خبر: 573700

وب گردی

وب گردی