بخشی از میدان حسن  آباد پیاده راه شد/حفاظت از میراث فرهنگی و معماری طهران قدیم

شهردار منطقه 11 تهران گفت: به منظور حفاظت ازابنیه و آثار برجای مانده از طهران قدیم ،از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ضلع شمال غربی میدان حسن آباد برای آمد وشد خودروها مسدود و تبدیل به پیاده راه شد.

ایسکانیوز:نصراله آبادیان؛ با بیان این که میدان حسن آباد با معماری و زیبایی منحصر به فرد در سال 1309 احداث شده و یکی از آثار برجای مانده از طهران قدیم است که روزگاری یکی از بزرگترین باغ های شهر بوده به برنامه های این منطقه برای حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی و میراثی اشاره کرد.

او گفت: با توجه به این که تردد خودرو ها آثار جبران ناپذیری بر جلوه های بصری و بافت تاریخی میدان می گذارند؛ ضلع شمال غرب میدان برای تردد خودروها بسته و تبدیل به پیاده راه شده است.

به گفته آبادیان این اقدام با هدف افزایش تردد عابرین پیاده ، حذف پارک خودروها ، عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری و تسهیل در امداد رسانی ایستگاه آتش نشانی میدان حسن آباد انجام شده است.

او احیای پیاده راه در مراکز تاریخی را راهکار ارزنده ای برای حفاظت از آثار قدیمی دانست و افزود: در حال حاضر اجرای فاز اول این طرح در ضلع شمال غرب آغاز شده است و پس از مطالعات و بررسی بازخورد مرحله بعدی اجرا خواهد شد.

بر اساس این گزارش بیش از 1300 مترمربع در میدان حسن آباد پیاده راه شده است و رانندگان خود روها می توانند از خیابان شهید صبوری به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند.

میدان حسن آباد از ابنیه دوران پهلوی اول است و تا قبل از توسعه تهران چهارراهی کوچک بود. منطقه حسن آباد یکی از بزرگترین باغ های شهر تهران و متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود . او پس از بزرگ شدن طهران باغ بزرگی ایجاد کرد و آن را به نام پسرش حسن ؛ حسن آباد نامگذاری کرد.این وجه تسمیه حسن آباد است.

سبک معماری این میدان غربی با ساختمان های گنبدی است. مشابه این معماری در ساختمان بزرگ تخریب شده تلگراف خانه در میدان توپخانه ،میدان مخبرالدوله ،بانک تجارت و چند بنای دیگر دیده می شود.

این میدان دایره شکل به شعاع 45 متر و مساحت حدود 6358 متر در محدوده منطقه 11 شهرداری تهران قرار دارد.

105105

کد خبر: 573719

وب گردی

وب گردی