صنعت داروسازی کشور نیازمند نوسازی است/اورژانس کشور می‌تواند واگذار شود

وزیر بهداشت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را منطقی و سودآور خواند و از سرمایه‌گذاران خواست تا در کنار سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها، در حوزه سلامت نیز سرمایه‌گذاری کنند؛ چراکه ریسک‌پذیری این حوزه کمتر است و همه پروژه‌ها تعریف شده و کاملا توجیه اقتصادی دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت که پس از لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع) گفت: امیدوارم در راستای اهداف شهدا و انقلاب اسلامی بتوانیم آنچنان که شایسته مردم است، انجام وظیفه کنیم.

او افزود: متاسفانه در حوزه سلامت به دلایل مختلف عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که ناشی از عدم تعریف صحیح برای حضور سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی است. ما سال‌ها در حوزه‌هایی مانند برق، گاز، مخابرات و... رنج می‌بردیم؛ چراکه می‌خواستیم همه کارها را دولت انجام دهد، اما با ورود بخش خصوصی به این حوزه‌ها دیدیم که برای مردم آسایش ایجاد شد و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها معنی‌دار شد. همچنین در بحث ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند داخلی و خارجی هم در انتقال دانش و فناوری و هم در ایجاد بازارهای بین‌المللی موثر بود.

حوزه سلامت در انحصار دولت و پزشکان

وزیر بهداشت با بیان اینکه جمعیتی در طول تاریخ در وزارت بهداشت در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود داشته و ما نیز از آن بی‌تاثیر نبودیم، گفت: همه فکر می‌کنند حوزه سلامت برای صاحبان آن است و در این حوزه انحصارها در دست پزشکان و دولت بوده است.

نگاه سوسیالیستی به خدمات سلامت

او افزود: بخش عمده مشکل ما متقاعد کردن کسانی است که معتقدند حوزه سلامت حوزه‌ای حاکمیتی بوده و دولت باید همه منابع، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این حوزه را در اختیار قرار دهد و باید بگویم به نوعی نگاه در این حوزه، نگاهی سوسیالیستی به خدمات است. تقریبا در دنیا کشوری را نمی‌شناسم که به مردم اینگونه خدمات ارائه دهد و نظام سلامت موفقی هم داشته باشد.

او با بیان اینکه از آغاز به کار در زمینه ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت کمک‌های بسیاری از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بخش خصوصی گرفتیم، گفت: بعد از آن برون‌سپاری‌ها آغاز شد و به نظر می‌رسد با توفیق جمهوری اسلامی ایران و به ویژه رییس جمهور در برداشتن تحریم‌ها، عرصه جدیدی ایجاد شده است و دلیل تقارن این همایش با اجرای برجام نیز به همین منظور است.

سرمایه در گردش "سلامت" بیش از 2برابر سرمایه در گردش نفت و گاز است

وزیر بهداشت با بیان اینکه حوزه‌های زیادی در بخش سلامت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود دارد، گفت: برای اینکه بدانیم سرمایه‌گذاری در این حوزه منطقی است، باید نگاهی به کمپانی‌های موفق دنیا بیندازیم. همه این کمپانی‌ها مانند سونی، توشیبا و... در طی 20 سال گذشته به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت آمده‌اند، زیرا سرمایه در گردش این حوزه بیش از دو برابر سرمایه در گردش نفت و گاز است. بنابراین اگر بتوانیم در حوزه‌هایی از بخش بهداشت و درمان که فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد، این کار را انجام دهیم، بسیار مناسب خواهد بود.

صنعت داروسازی کشور نیازمند نوسازی است

هاشمی ادامه داد: مثلا صنعت دارویی کشور باید نوسازی شود، اگر می‌خواهیم کیفیت دارو را در داخل ارتقا بخشیده و صنعت دارویی ما بتواند در بازارهای بین‌المللی رقابت کند، باید صنعت دارویی کشور نوسازی شود و سرمایه‌گذاری در آن بسیار سودآور است.

مدل منسوخ اداره بیمارستان‌های خصوصی در ایران

وی افزود: در زمینه بیمارستان و خدمات نیز همین‌طور است. البته مدلی که ما در بخش پزشکی و با پول پزشکان انجام می‌دهیم، ممکن است اقتصادی نباشد؛ چراکه برای این کار وام‌هایی با سود 30 تا 40 درصد می‌گیریم و بعد بیمارستان ساخته و بخش عمده آورده بیمارستان را به عنوان حق‌العمل برمی‌داریم. این در حالی است که این مدل اداره بیمارستان‌های خصوصی سال‌هاست که در دنیا برچیده شده است و اکنون مدلی وجود دارد که سرمایه‌گذار، سرمایه‌گذاری می‌کند و به عده‌ای حقوق می‌دهد و مجموع درآمد بیمارستان از هتلینگ و دستمزد به عنوان بازگشت سرمایه و سود محسوب می‌شود.

بیمارستان‌سازی زنجیره‌ای سودآور است

او با بیان اینکه کمپانی‌های بزرگ در دنیا به صورت بیمارستان‌های زنجیره‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند و این بسیار سودآور است، گفت: در تجهیزات پزشکی نیز کمتر کشوری را می‌شناسم که دولت تجهیزات پزشکی را خریداری کند. این کاری است که ما همیشه انجام می‌دهیم و در مدیریت آن نیز به دلیل عدم نگهداری مناسب یا سوءتدبیر، بسیار ناکارآمد عمل می‌کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در همه دنیا تقریبا تجهیزات پزشکی را به صورت خرید خدمت استفاده می‌کنند، افزود: بنابراین در دنیا کسی برای دستگاه سی‌تی‌اسکن پول نمی‌دهد و آن را خرید خدمت می‌کند. در زمینه دیالیز نیز به همین صورت است. دیالیز یکی از حوزه‌هایی است که ما به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری در آن هستیم؛ چراکه طی 10 سال آینده آمار بیماران ما 2 برابر شده و 50 تا 60 هزار بیمار دیالیزی خواهیم داشت. در دنیا به این شکل است که به ازای هر یک نوبت دیالیز، پولی به کمپانی پرداخت کرده و خرید خدمت می‌کنند. اینطور نیست که در 900 بیمارستان با مدیریت‌های نامتجانب دستگاه تهیه کرده و پرسنل بگیرند.

اورژانس کشور می‌تواند واگذار شود

هاشمی با بیان اینکه مدیریت اورژانس کشور نیز می‌تواند قابل واگذاری به بخش خصوصی باشد، افزود: ما تا کی باید آمبولانس بخریم، سوخت تهیه کنیم و دغدغه‌های اینچنینی داشته باشیم؛ در حالی که باید هزینه هر نوبت آوردن و بردن بیمار را تعیین و به بخش خصوصی پرداخت کنیم و سپس بخش خصوصی این خدمات را ارائه کند و ما خرید خدمت کنیم.

تابوی ورود بخش خصوصی به سلامت بشکند

او با بیان اینکه این کار بسیار دشوار است، گفت: در عین حال اگر این تابوشکنی رخ دهد، تولید و ارائه خدمت هم برای ارائه‌کنندگان و هم تولیدکنندگان سهل خواهد شد.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از برخی سرمایه‌گذاران خصوصی مانند بانک پاسارگاد که 6000 تخت بیمارستانی سرمایه‌گذاری کرده، قرارگاه خاتم‌الانبیاء، مپنا و... گفت: امیدوارم توضیحات همکارانم به قدری شفاف و واضح باشد که شما سرمایه‌گذاران را متقاعد کند تا در کنار سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها، در حوزه سلامت نیز سرمایه‌گذاری کنید. ریسک‌پذیری این حوزه کمتر است و همه پروژه‌ها تعریف شده و کاملا توجیه اقتصادی دارند.

هاشمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه مانند سرمایه‌گذاری در اماکن مقدس است، خطا به سرمایه‌گذاران گفت: علاوه بر توجه در حوزه اقتصادی، سرمایه خود را در حوزه اجتماعی نیز به کار گیرید، چراکه این مسوولیت شماست و به این صورت از رنج و گرفتاری ما و مردم بکاهید.

20106

کد خبر: 573765

وب گردی

وب گردی