آیا رکود بخش مسکن پایان یافته است؟

این روزها بازار گمانه زنی درباره وضعیت بخش های مختلف اقتصادی پس از اجرای برجام داغ است همه در انتظار گشایش برای خروج اقتصاد از رکود هستند، اما ظاهرا امیدواری به حدی است که یک فعال بخش مسکن رکود این بخش را پایان یافته می‌داند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اقتصادآنلاین، برخی اقتصاددانان معتقدند لغو تحریم ها به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند، اقتصاد ایران به اصلاحات اساسی نیاز دارد، اما برخی دیگر شرایط ایجاد شده را عاملی موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی می دانند، در این میان بخش مسکن که موتور محرکه اقتصادی نامیده می شود، پس از برجام دستخوش چه تغییری خواهد شد.

فرشید پورحاجت، درباره تاثیر اجرایی شدن برجام و در پی آن لغو تحریم ها و امید به ایجاد گشایش در بخش اقتصاد کشور، بر بخش مسکن، گفت: با توجه به اینکه طی سال های گذشته شاهد تنگنا در سیستم پولی کشور بودیم؛ با گشایش های ایجاد شده و کاهش هزینه پول، صنعت ساختمان نیز شاهد رونق خواهد بود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان، با بیان اینکه در شرایطی که هزینه پول بالا بود بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات نداشتند، گفت: با چابک تر شدن بانک ها و افزایش قدرت وام دهی، بخش مسکن نیز از این منابع منتفع خواهد شد.

یخ رکود بخش مسکن در حال آب شدن است

او، در ادامه با بیان اینکه به تازگی آثار رونق در بازار خرید و فروش مسکن مشاهده شده و یخ رکود بخش مسکن در حال آب شدن است، گفت: اکنون بازار برای خرید و فروش مناسب است.

پورحاجت، با بیان اینکه باید رکود بخش مسکن را تمام شده فرض کرد، گفت: طی یک الی دو ماه گذشته میزان معاملات 12 درصد افزایش یافته و قطعا با تمهیدات ویژه برای افرایش قدرت خرید مسکن به ویژه در مورد قشر میانی، بازار مسکن در سال آینده بازار خوبی خواهد بود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره قیمت مسکن،گفت: قیمت مسکن را بازار تعیین می کند، بنابراین با در نظر گرفتن کاهش هزینه پول و نرخ فعلی تورم و گشایش های ایجاد شده در اقتصاد، قیمت مسکن بالاتر نمی رود.

او، با اشاره به اینکه اگر متقاضی باشد این قیمت ها برای تولیدکننده واقعی مسکن مناسب است، گفت: به نظر می رسد ریسک خرید مسکن کاهش یافته و انگیزه مردم برای خرید مسکن رو به افزایش است.

401102

کد خبر: 573817

وب گردی

وب گردی