بدهی۸۰۰ میلیاردی دانشگاه‌ها به شهرداری و شرکت‌های آب، برق، گاز

معاون اداری مالی وزارت علوم از بدهی۸۰۰ میلیاردی دانشگاه‌ها به شهرداری و شرکت‌های آب، برق، گاز خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد حسین امید درباره بدهی و کسر بودجه دانشگاه ها گفت: به دلیل عدم تخصیص های کافی در سال های ۹۰ تا ۹۲ در حدود هزار و ۵۶۰میلیارد تومان بدهی دانشگاه ها به اشخاص حقیقی و حقوقی باقی مانده که از این مقدار، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی دانشگاه ها به برخی از دستگاه ها مانند شهرداری و خدمات آب، برق، گاز و مابقی آن بدهی به اشخاص حقیقی و شرکت های طرف قرارداد است که متاسفانه در این چند سال دولت امکان اینکه این بدهی های به جامانده از دولت قبل را جبران کند نداشته، اما با توجه به قول هایی که داده شده امیدواریم بخشی از این بدهی تا پایان امسال پرداخت شود.

او با اعلام این مطلب اظهار داشت: اگر همانگونه که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده است، اعتبارات پژوهشی از ابتدای سال تخصیص داده شود ، سال آینده، سال تحول در عرصه آموزش عالی خواهد بود.

دکتر امید افزود: تاکنون و در پایان ماه دهم، تخصیص ها ناکافی بوده است ولی امیدواریم که تا پایان امسال تخصیص اعتبارات آموزش عالی به نزدیک ۱۰۰ درصد برسد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها به دلیل عدم تخصیص های کافی در سال های ۹۰، ۹۱و ۹۲ در حدود هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارند.

او درباره اینکه سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی چه میزان بوده است، گفت: متاسفانه علی رغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در طول سه برنامه مبنی براینکه سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به بالای ۲تا ۳ درصد و حتی ۴ درصد برسد، تا به امروز این سهم به نیم درصد هم نرسیده است و آن چیزی که تاکنون در بودجه ۹۴ وجود دارد و در خوشبینانه ترین حالت و با فرض اختصاص کامل اعتبارات این عدد به ممیز ۴۷ الی ممیز ۴۸ می رسد یعنی چیزی کمتر از نیم درصد است.

دکتر امید ادامه داد: متاسفانه از این سهم، سهم مجموعه آموزش عالی کشور یعنی دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری ذیل وزارت علوم ۱۰ درصد است. یعنی چیزی حدود ۴۷ هزارم درصد که بسیار ناچیز است. این درحالی است که سهم تولید علم در وزارت علوم بالای ۵۲ درصد است.

معاون اداری مالی وزارت علوم افزود: به همت دولت، سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص داخلی در بودجه به بالای یک درصد می رسد که این یک رکورد و برای اولین بار در کشور است که سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به چیزی حدود یک و یک دهم درصد می رسد.

او افزود: اعتباری در حدود ۷ هزار میلیارد تومان در جدول ۱۴ بودجه سال 95 برای نوسازی تجهیزات و آزمایشگاهها اختصاص داده شده است که از این میان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای نوسازی تجهیزات پژوهشی کشور در نظر گرفته شده است این اعتبار برای نوسازی و تجهیز مجموعه دستگاههای تحت نظارت وزارت علوم، وزارت بهداشت و موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه های اجرایی پیش بینی شده است.

دکتر امید افزود: البته بخشی از بدهی ها را دانشگاه ها با افزایش درآمدهای اختصاصی خود تامین کرده اند ولی ما امیدواریم دولت ۵۰ درصد از این رقم را تا پایان سال تامین کند.

معاون اداری مالی و مدیریت وزارت علوم ادامه داد: مجموعه درآمد دانشگاه هامتنوع است و از طریق پژوهش، تحقیقات کاربردی، آموزش و پردیس های خودگردان تامین می شود در دوسال اخیر شاهد رشد سالانه ۲۵ درصدی در درآمدهای اختصاصی مجموعه دانشگاهها، موسسات پژوهشی و پارک ها بوده ایم که این خیلی خوب است و می توانیم بگوییم که ۳۰ درصد اعتبارات مان را خودمان از منابع داخلی تامین می کنیم.

او درباره نظام توزیع اعتبار در سال 95 گفت : در سال 95 توزیع اعتبارات براساس نظام عملکرد خواهد بود.

کد خبر: 573993

وب گردی

وب گردی