اخراج دانش‌آموز دبستانی به خاطر شهریه ۱۴۵ هزار تومانی/اتفاقی تلخ که هنوز ختم به خیر نشده

مسئولان دبستان پسرانه «لقمان حکیم» در محله پیش آهنگی در مرز شهر کرج و کمالشهر در استان البرز، پس از آنکه متوجه شدند، یکی از دانش آموزان شهریه ۱۴۵ هزار تومانی مدرسه را نپرداخته، تصمیم به تنبیه این دانش آموز گرفته و سپس وی را از مدرسه اخراج کردند. 

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تابناک با وجود آنکه بر اساس قوانین اجرایی و داخلی مدارس، امکان اخراج مستقیم دانش آموزان از مدارس وجود ندارد، یک دانش آموز ساکن استان البرز از مدرسه اخراج شد.

مادر این دانش آموز به تابناک می گوید: چند نوبت به دانش آموزمان بابت پرداخت نشدن شهریه تذکر داده بودند تا اینکه روز دوشنبه، مانع از حضور پسرم در کلاس درس شده و او را تمام مدت در حیاط مدرسه نگه داشتند و پس از آن اخراجش کردند البته با مراجعه شوهرم به مدرسه و درخواست از مسئولان مدرسه که بگذارند پسرمان در کلاس حضور داشته باشد، چند روز دیگر به ما مهلت دادند.
او می گوید: اولیای مدرسه از‌‌ همان روز ثبت نام، بر اساس روال جاری برای ثبت نام اتباع دیگر کشور‌ها، از ما شهریه می‌خواستند، اما از آنها خواستم که تا پیدا شدن شغلی برای شوهرم، به ما مهلت دهند، چون شوهرم بیکار است و با اینکه هر روز برای کارگری به میدان می‌رود، بیکار است و اموراتمان نمی‌گذرد. با این شرط، پسرمان را در مدرسه ثبت نام کردیم، اما تا امروز نتوانسته‌ایم شهریه مدرسه را پرداخت کنیم.
آیا مطابق قوانین و آیین نامه داخلی مدارس، امکان اخراج دانش‌آموز از مدرسه وجود دارد؟

مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال می‌گوید: دانش‌آموزانی که به هر دلیلی به قانون‌مندی مدرسه توجه نکرده و وظیفه دانش‌آموزی خود را انجام ندهند، ابتدا تذکر دریافت می‌کنند، سپس خانواده دانش‌آموز در جریان قرار خواهد گرفت و اگر این اقدامات اثربخش نبود، آن زمان شورای مدرسه می‌تواند برای اخراج آن دانش‌آموز تصمیم‌گیری کند. البته اصل بر اخراج دانش‌آموز از مدرسه نیست و این اقدام هم بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدرسه با اطلاع اولیای دانش‌آموز خواهد بود. اگر جابه‌جایی دانش‌آموز از یک مدرسه به مدرسه دیگر هم اثربخش نباشد، آن وقت اختیار به منطقه آموزش و پرورش داده شده که در شرایط استثنایی می‌توانند برای مدتی دانش‌آموز را از مدرسه دور کنند. یعنی بر اساس قوانین اجرایی و داخلی مدارس، در هر شرایطی امکان اخراج مستقیم دانش‌آموز از مدرسه وجود ندارد و برای انجام اخراج موقت یا جا‌به‌جایی از مدرسه به مدرسه‌ای دیگر حتماً باید شورای مدرسه تشکیل و برای آن دانش‌آموز تصمیم‌گیری شود.

مادر این دانش آموز در پاسخ به اینکه آیا کل شهریه مصوب برای دانش آموزان اتباع بیگانه همین مبلغ ۱۴۵ هزار تومان است؟، می‌گوید: بله. البته جز این مبلغ، اولیای مدرسه از تمامی دانش آموزان، چه اتباع دیگر کشور‌ها باشند و چه دانش آموزان ایرانی، ۵۰ هزار تومان هم به عنوان «کمک به مدرسه» دریافت می‌کنند که هنوز نتوانسته‌ایم آن را هم پرداخت کنیم. باور کنید، خرج خانه‌مان را من با بساط کردن و دستفروشی در می‌آورم و کرایه خانه ۱۸۰ هزار تومانیمان را هم سه ماه است که نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم.

او در ادامه می‌گوید: یکی از خیرین که ما را می‌شناسد، قرار است، شهریه مدرسه را واریز کند که اگر این گونه شود، مشکل حل خواهد شد. اگر این گونه نشود، سعی می‌کنیم با قرض و قوله شهریه را پرداخت کنیم تا پسرمان را به کلاس راه دهند.

این در حالی است که پیش از آغاز سال تحصیلی جاری، دستوری به نقل از رهبر انقلاب رسانه‌ای شد که هرچند پیش‌تر مشابه آن به نقل از ایشان بیان شده بود، اما این بار واضح‌تر بیان می‌شد: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند».

بر اساس آن شاهد حضور گسترده دانش آموزان مهاجر افغانستانی در مدارس کشورمان هستیم و بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت، هیچ عاملی نباید مانع از حضور این دانش آموزان در کلاس‌های درس شود؛ چه شهریه باشد و چه حتی موارد مهم تری مانند غیرقانونی بودن حضور ایشان در کشورمان.

105105

کد خبر: 574085

وب گردی

وب گردی