اعتیاد والدین سبب بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوارض اعتیاد بر سلامت افراد، گفت: اعتیاد والدین به مواد مخدر سبب افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا پریدخت نخستین داوری افزود: نوزادانی که مادران آنها به مواد مخدر معتاد هستند، آسیب زیادی برایشان ایجاد می‌شود. به طور مثال نارس به دنیا می آیند، یا وزن و قدشان کمتر از حالت معمول است و به طور کلی احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی زیادی همچون مشکلات قلبی و سرطان در نوزادانی که مادران معتاد داشته‌اند، وجود دارد.

او با اشاره به اینکه آمارهای دقیقی در کشور در مورد بیماری‌های مادرزادی و یا اعتیاد مادران باردار وجود ندارد، افزود: براساس تحقیقات جهانی حتی نوزادانی که والدین آنها استعمال سیگار دارند با مشکلات مادرزادی بیشتری نسبت به سایر نوزادان همراه می‌شوند بنابراین می‌توان گفت، میان اعتیاد مادر و سلامتی نوزاد و جنین ارتباط مستقیم وجود دارد بنابراین باید والدین نسبت به این مسائل آگاهی داشته و توصیه‌های لازم برای ترک هرچه سریعتر مواد مخدر و بهبودی کامل رعایت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: از طرفی اعتیاد مادر موجب عدم انجام وظایف مادری می‌شود و فرزندان یک مادر معتاد از ابراز احساسات و عواطف مادری محروم بوده و به فکر رفع نیازهای عاطفی و روانی خود در بیرون خانواده می شوند. همچنین به جهت ارتباط مستمر مادر با فرزندان، میزان اثرگذاری او بر افکار، اخلاق و رفتار فرزندان بیش از پدر بوده و تأثیرات منفی اعتیاد مادر بر فرزندان مضاعف است.

داوری با اشاره به اینکه نقش پدر در تحکیم پایه‌های خانواده نیز غیرقابل انکار است، گفت: پدر به عنوان سرپرست، برای فرزندان به عنوان الگو شناخته می‌شود. فرزندان با توجه به رفتارهای پدر، مسئولیت پذیری، اجتماعی بودن، چگونگی ارتباطات خانوادگی، مدیریت در مسائل مختلف اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی را می آموزند و پس از تشکیل خانواده به همان شیوه سعی در اداره امورشان خواهند داشت. بنابراین یک خانواده سالم باید دارای اعضای سالم و روابطی سالم باشد و هرگونه مشکل و اختلالی در این زمینه می‌تواند بستری برای انحرافات روحی و جسمی فرزندان و سایر اعضای خانواده شود.

او اعتیاد را یک مسئله چند وجهی دانست و گفت: بی شک علل و عوامل بسیاری در سلامت یک خانواده مؤثر هستند و اعتیاد یکی از مخرب ترین عوامل فروپاشی خانواده‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه کامل و موفق با مواد مخدر به موضوع خانواده اهمیت داد و آموزش به این نهاد مهم و اساسی را در اولویت امور قرارداد. البته فرهنگ سازی نیز در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است و دستگاه‌های مربوطه باید به آن اهمیت بیشتری دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است، بسیار در کاهش اعتیاد موثر خواهد بود البته اگر همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم به مسئولیت خود واقف باشند و همه به صورت هماهنگ در این راستا گام بردارند.

105105

کد خبر: 574115

وب گردی

وب گردی