بلقیس سلیمانی:«پاییز فصل آخر است» تقابل بین واقعیت ها و آرمان ها است

کتاب رمان «پاییز فصل آخر است» در نشستی با حضور بلقیس سلیمانی در سالن کنفرانس انتشارات علمی و فرهنگی نقد شد.

به گزارش ایسکانیوز در این مراسم دکتر مریم حسینی استاد دانشگاه و مدرس ادبیات فارسی، مژده سالار کیا پژوهشگر و همچنین جمعی از صاحب نظران و علاقه مندان به این حوزه نیز در آن حضور داشتند، بلقیس سلیمانی نویسندۀ کتاب­های روز خرگوش و من از گورانی ها می ترسم گفت: نویسنده در این رمان زندگی زنان جوان و مدرن جامعه ایرانی را که تنها زندگی می کنند دستمایۀ کار خود قرار داده و به بازگویی و بررسی معضلات و مرارت­های آنان می پردازد.

وی در ادامه افزود: داستان فرم و تکنیک ساده ای دارد و بر طرح پر پیچ و خم و پر ماجرایی بنا نشده است و می توان آن را داستان موقعیت دانست. خواننده در این کتاب با زندگی سه زن جوان تحصیل کرده و مشکلات آن ها آشنا می شود. مسئلۀ هویت که دائماً در آثار زنان مطرح می شود در این کتاب نیز مطرح است، به این شکل که هر سه زن روایتگر داستان موقعیت خود را واکاوی می کنند تا به این سوال پاسخ دهند که چرا به اینجا رسیده اند.

این زنان تحصیلات مهندسی داشته و با هم دوستی نزدیک دارند و در یک شرکت در کنار هم کار می کنند.

سلیمانی اضافه کرد: اگر قرار باشد تقابلی را در کلیت اثر پی بگیریم، تقابل بین واقعیت ها و آرمان ها است که در 99 درصد ادبیات جهان این تقابل تکرار شده و همیشه فاصله بین آن چه که هست و آن چه که می­خواهیم باشد ما را دچار سرخوردگی می کند و این تقابل در این داستان نیز تکرار شده است.

سلیمانی همچنین در ارتباط با نوع نگرش نویسنده به مسائل زنان گفت: این رمان به لحاظ نوع زنانی که نویسنده پردازش می کند جزء رمان های فمینیستی به شمار نمی آید، چرا که این زن ها از پیله تنهایی خود بیرون نمی آیند و دست به کنش نمی زنند.

در ادامه این نشست مژده سالارکیا نیز موضوع رمان را از دید جامعه شناسی فردگرایانه مورد توجه قرار داد و گفت: زنانی که راوی این داستان هستند بین سنت های جامعه و اراده عقلانی خود تردید دارند و هرگاه می­خواهند به بخش عقلانی متوسل شوند، چون سنت ها زنده و تاثیرگذار هستند دوباره در تصمیم گیری هایشان متوسل به سنت می شوند .

وی افزود: «پاییز فصل آخر است» در پی آن است که مسائل و مشکلات دختران و زنان جوان متولد دهه شصت را بازگو کند.

گفتنی است، کتاب پاییز فصل آخر است را نسیم مرعشی به رشتۀ تحریر درآورده و نشر چشمه آن را منتشر کرده است. این کتاب توانسته جایزۀ رمان جشنوارۀ ادبی جلال آل احمد را از آن خود کند.

502502

کد خبر: 574187

وب گردی

وب گردی