سفیر آلمان  در ترکیه راه حل بحران این کشور  را سیاسی خواند

سفیر آلمان در ترکیه به حمایت بی‌قید و شرط کشورش از تلاش‌های آنکارا در مقابله با پ.ک.ک اشاره کرد اما گفت که راه حل بادوام و نهایی درباره مساله کردها باید از طریق سیاسی باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، مارتین اردمان، سفیر آلمان در ترکیه به خبرنگاران گفت: مقابله با پ.ک.ک حق طبیعی ترکیه است. اما دولت آلمان می‌خواهد این مشکل به یک نتیجه نهایی و دائم برسد که از طریق سیاسی به دست می‌آید. ما از سیاستی که دولت ترکیه پس از 2013 اتخاذ کرده، حمایت می‌کنیم و از این مساله بسیار ناراحت هستیم که این سیاست از ژوئیه 2015 دچار اختلال شده است و درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی ترکیه و شبه نظامیان پ.ک.ک در گرفته است و روند شکننده صلح و آتش بس دو فکتوی دو سال و نیمه را در معرض خطر قرار داده است.

اظهارات اردمان چند روز پیش از آن مطرح شد که جلسه‌ای رایزنی میان دو کشور آلمان و ترکیه قرار است در 22 ژانویه 2016 در برلین برگزار شود. این نخستین نشست به ریاست احمد داووداغلو، نخست وزیر ترکیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است.

سفیر آلمان در ترکیه گفت، این نشست قرار بود خیلی پیشتر برگزار شود اما به دلیل انتخابات پارلمانی این دیدار صورت نگرفت.

وی از اظهارنظر درباره صحبت‌های محمد شمشک، معاون داووداوغلو که در روزنامه دی ولت آلمان منتشر شد، خودداری کرد؛ وی گفته بود که اگر آلمان می‌خواهد ریشه سیل عظیم مهاجرت به اروپا را از بین ببرد، باید اقداماتش در سوریه را بیشتر کند.

سفیر آلمان در ترکیه همچنین به این مساله اشاره کرد که اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان قرار است امروز (چهارشنبه) با عصمت ییلماز، همتای ترکیه‌ای خود در جریان بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه دیدار کند. همچنین باید به این مساله اشاره کرد که نه برلین و نه اتحادیه اروپا نمی‌خواهند تمام بار نگهداری از آوارگان را بر دوش ترکیه بگذارند.

این دیپلمات آلمانی ادامه داد: ما باید در کنار هم حجم گسترده آوارگان و مهاجران را مدیریت کنیم. تصمیم دولت آنکارا در اعمال قوانین محدودیت ویزا برای سوری‌هایی که از یک کشور ثالث می‌آیند، درست است. ما این اقدام دولت ترکیه را مورد استقبال قرار می‌دهیم چون می‌توان با اعمال چنین اقداماتی از ورود مهاجران غیرقانونی جلوگیری به عمل آورد. ما می‌توانیم با همکاری یکدیگر با این مشکلات کنار بیاییم.

301301

کد خبر: 574214

وب گردی

وب گردی