عفو بین‌الملل: پیشمرگ‌های کرد اعراب را به زور وادار به کوچ می‌کنند

عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ کرد عراق در راستای طرح کوچاندن اجباری اعراب، هزارن منزل ساکنان مناطق عرب نشین در شمال عراق را تخریب کرده و یا آتش زده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، عفو بین الملل در راستای اثبات اتهامات خود علیه نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق، شبه نظامیان ایزدی، گروه‌های مسلح کرد سوریه و نیروهای وابسته به ترکیه که با هماهنگی پیشمرگ‌ها فعالیت می‌کنند، مدارک و عکس‌هایی ماهواره‌ای از تعدادی روستا که تخریب شده‌اند و فیلم‌هایی که توسط محققان این سازمان در بازدیدشان از روستاهای استان‌های نینوا، کرکوک و دیالی ضبط شده است، ارائه کرد.

در این گزارش از عملیاتی هماهنگ برای کوچ اجباری ساکنان مناطق عرب‌نشین با تخریب کامل روستاها سخن گفته شده و آمده است: این تخریب‌ها پس از آن انجام شد که نیروهای کرد در سال 2014 توانستند کنترل بخش‌های وسیعی از مناطق شمالی و غربی عراق که در دست داعش بود را پس بگیرند.

کردها می‌گویند بسیاری از ساکنان عرب مناطق شمالی عراق که مناطق مورد مناقشه خوانده می‌شود در زمان صدام به آنجا کوچانده شده‌اند تا بافت اجتماعی این مناطق را که پیشتر اغلب کردنشین بوده تغییر دهد.

عفو بین‌الملل در ادامه این گزارش آورده است: پیشمرگ‌ها و شبه نظامیان کرد منازل مذکور را در راستای انتقام از "حمایت اجباری" اعراب محلی از داعش، با بولدوزر تخریب کرده و یا آنها را به آتش کشیدند. تخریب خانه‌ها و سرقت اموال مردم به عادتی معمول در عراق در چارچوب نبرد با داعش تبدیل شده است.

مشاور عفو بین‌الملل در امور بحران‌ها تاکید کرد: به نظر می‌رسد نیروهای کرد عملیات بی‌هدفی را برای کوچ اجباری ساکنان عرب عراق آغاز کرده‌اند. کوچ اجباری شهروندان و تخریب خانه‌ها و مصادره بی‌حساب و کتاب اموال آنها بدون هیچگونه توجیه نظامی به منزله جنایت جنگی است.

طبق گزارش مذکور، نیروهای پیشمرگ اجازه ندادند شهروندان کردی که از میادین نبرد گریخته بودند به خانه‌هایشان بازگردند. همچنین آنها مانع از آن شدند که ده‌ها هزار شهروند عرب که از خانه‌های خود گریخته بودند به مناطق بازپس گرفته‌شده، بازگردند.

301301

کد خبر: 574223

وب گردی

وب گردی