بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌های ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس

رییس جمهور آدربایجان در حاشیه اجلاس جهانی داووس با دکتر نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد.



به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این دیدار الهام علی اف ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم های ایران و تبریک به ملت و دولت ایران و همچنین دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان گفت : ما از چنین موفقیتی که برای ایران به دست امده بسیار خوشحال هستیم ضمن انکه روابط دو جانبه در دو سال اخیر گسترش یافته که موجب خرسندی است و امیدواریم گام های جدی تری در این زمینه برداشته شود.
وی ضمن اعلام آمادگی آذربایجان برای توسعه هرچه بیشتر روابط با ایران گفت :با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی، تاریخی و اقتصادی دو کشور زمینه برای گسترش روابط و تعاملات به ویژه در حوزه های اقتصادی نظیرفعالیت های بانکی و همکاری در حوزه انرژی و سرمایه گذاری های مشترک از جمله کریدور آستارا-آستارا وجود دارد ضمن آن که در زمینه گردشگری با توجه به علاقمندی ها و نزدیکی فرهنگی دو ملت بستر مناسب توسعه همکاری های دو کشور خواهد بود.
رییس جمهور آدربایجان به مسایل و مشکلات منطقه هم اشاره و تاکید کرد : تروریسم بزرگترین خطری است که همه کشورهای منطقه را تهدید می کند و آذربایجان آماده هرگونه همکاری برای رفع خشونت و ایجاد آرامش و صلح در منطقه است.

در ادامه این دیدار دکتر نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور سطح روابط دو کشور را مثبت و رو به گسترش اعلام و ضمن ابراز خرسندی از فصل جدید روابط ایران و آذربایجان در دوسال گذشته گفت:با توجه به اراده جدی مقامات عالی دو کشور در توسعه روابط همه جانبه با یکدیگر و حمایت گسترده در مجامع بین المللی و منطقه ای ، زمینه گسترش این روابط در حوزه های اقتصادی و فرهنگی فراهم بوده و هیچ مانعی بر سر توسعه روابط دو جانبه وجود ندارد و مسیری که برنامه ریزی و آغاز شده می تواند با جدیت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
دکتر نهاوندیان با اشاره به برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران افزود: تعامل سازنده با تمام کشورها و به ویژه همسایگان شعار و برنامه اصلی دولت در حوزه سیاست خارجی است و ایران اراده جدی در توسعه این روابط دارد.
وی همچنین به گسترش و توسعه همکاری های اقتصادی اشاره و گفت: در حوزه انرژی و ترانزیت کالا و سرعت بخشیدن به ایجاد کریدور آستارا _ آستارا می توان اقدامات و فعالیت های مختلفی را برنانه ریزی نموده و ایران از هرگونه سرمایه گذاری مشترک با دیگر کشورها استقبال می کند و از اعلام آمادگی آذربایجان در این زمینه بسیار خرسند است و این موضوعات و همکاری های دو جانبه در دستور کار قرار داشته و باید پیگیری شود

201/201

کد خبر: 574287

وب گردی

وب گردی