بودجه سال ۹۵ پژوهش تاریخ ساز می‌شود/ رسیدن سهم پژوهش از «GDP» به یک درصد برای اولین بار

در واقع سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی یکی از مهم ترین شاخص های تعیین کننده میزان ارتقای کیفی آموزش عالی در کشورهای جهان است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، بررسی بودجه سال ۱۳۹۵ آموزش عالی و تحقیق و توسعه ایران، نشان از آن دارد، امسال برای اولین بار در تاریخ بودجه نویسی کشور سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی «GDP» به یک درصد رسیده است. اتفاق مهمی که می تواند یکی از مهم ترین گام های وزارت علوم در دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش عالی باشد.
 در واقع سهم بودجه تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی یکی از مهم ترین شاخص های تعیین کننده میزان ارتقای کیفی آموزش عالی در کشورهای جهان از یک طرف و از طرف دیگر معیـار اصلی تقسیم بندی کشورها از نظر پیشرفت، تلقی می شود:

١. اعتبارات تحقیقاتی کمتر از ۰.۵ درصد از تولید ناخالص ملی بــه کشورهای عقب افتاده اختصاص دارد.
٢. سهم اعتبارات تحقیقاتی بین ۰.۵ تـا درصد بـرای کشورهای در حـال توسعه است.
٣. سهم اعتبارات تحقیقاتی بیش از ٣ درصد برای کشورهای پیشرفته است.

همچنین براساس آمار های رسمی طی سالیان اخیر، متوسط جهانی درصد سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص داخلی حدود 1.5درصد بود، این در حالی است این عدد در ژاپن و کره جنوبی 3.7 درصد، در سوئد 3.3 درصد، در ایالات متحده حدود 2.7 درصد، در تایوان 2.3 درصد، در فرانسه و چین حدود 2 درصد بوده است.

از کشور های در حال توسعه هم می‌توان به چنین درصدهایی در کشورهایی مانند اوکراین (0.85 درصد)، ترکیه (0.7 درصد)، عربستان سعودی (0.25 درصد)، پاکستان (0.7 درصد) اشاره کرد. البته باید به مبالغ اختصاص یافته بودجه پژوهشی در کشورهای صنعتی (با توجه به حجم بالای تولیه ناخالص داخلی این کشورها) توجه کرد.

این اتفاق در شرایطی است که در سال 2014، میزان تولید ناخالص داخلی GDP به تریلیون دلار، در آمریکا 15.7، در چین 8.2، در ژاپن 5.9، در فرانسه 2.6، در کره جنوبی 1.1 و در کشورهای در حال توسعه به میلیارد دلار در ترکیه 783، عربستان 657، در ایران 482 بوده است.

اهمیت دیگر این اتفاق از آنجایی است که در سال های اخیر به موازات اقدامات مختلفی که در جهت توسعه علم و فناوری انجام شده اهداف مختلفی در حوزه علم، پژوهش، فناوری و نوآوری در اغلب اسناد و برنامه های کلان کشور گنجانده شده و حالا این اهداف با اقدامات وزارت علوم بالفعل شده است.

پیش از این نیز به عنوان مثال دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری منطقه و همچنین افزایش مستمر نسبت هزینه های تحقیق و توسعه(R&D) به تولید ناخالص داخلی (GDP) و رساندن آن به 3 درصد در پایان برنامه پنجم توسعه (1394) به عنوان اصلی ترین اهداف ملی حوزه علم و فناوری مطرح شده بود.

با این حال بررسی های بودجه ای نشان می دهد، بر اساس لایحه تقدیمی بودجه سال 95 سهم بودجه پژوهشی کشور 7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نشان از رشد ۱۰۰ درصدی بودجه پژوهشی کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۴ را دارد.

20101

کد خبر: 574388

وب گردی

وب گردی