وزیر بهداشت: طرح تحول سلامت ادامه می‎یابد

وزیر بهداشت گفت: بسیاری از معضلات جامعه ما ناشی از مشکلات اقتصادی است و این مساله حل نخواهد شد مگر اینکه سران قوه مصمم و همدل باشند تا کارنامه خوبی را تحویل دهیم و این امر باعث تحکیم بنیان‎های نظام باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سید حسن قاضی‎زاده هاشمی در شورای خیرین سلامت استان با بیان اینکه در طول سی ماهه گذشته یکی از نگرانی‎های من به عنوان یک شهروند ایرانی، سلامت شخص رئیس جمهور بوده است و مشاهده می‎کردیم که چقدر تحت فشار و اضطراب‎های متعدد بودند گفت: یکی از مشکلاتی که همه اعضای دولت را درگیر کرده بود تحریم‎ها و به ویژه تحریم‎های مالی و غیرمالی بود و در کمتر جلسه‎ای دیده می‎شد که این مسائل بازگو نشود.

او ادامه داد: در این مدت شاهد رنج و بی‎خوابی رئیس جمهور بودیم و خرسندم که یکشنبه گذشته رئیس جمهور از ته دل خوشحال بود و امیدوارم که این لذت و شیرینی تداوم داشته تا دولت به وعده‎هایی که داده عمل کند.

وزیر بهداشت از تدابیر مقام معظم رهبری، سران سه قوه و دکتر ظریف، وزیر امور خارجه تشکر کرد و گفت: جای بسی افتخار است که کشور ما در این برهه توانست تحریم‎ها را بردارد و وزرای امور خارجه کشورهای روسیه، انگلیس و آلمان با ایران چندین مذاکره داشته باشند. آنچه که ما شاهد بودیم در طول تاریخ ایران البته در بعد از انقلاب روابط موثری وجود نداشت اما در قبل از انقلاب شاه دستور سفیر را اجرا می کرد و امروز به جایی رسیدیم که به لطف شهدا ملت ایران عظمت یافته و دیپلمات‎های ما آنقدر توانمند هستند که در عرصه‎های بین‎المللی حضور می‎یابند.

قاضی‎زاده هاشمی با تاکید بر اینکه بنده از بحث هسته‎ای و تحریم‎ها هم خوشحالم و هم نگران، افزود: خوشحال از اینکه موضوع تحریم‎ها حل شده به گونه‎ای که امام خمینی(ره) نتیجه‎گیری می‎کرد نسل ما هم نتیجه‎گیری کرد و نگرانم از اینکه نگهداشتن هر پیروزی بسیار مهم‎تر از به دست آوردن آن است.

او برجام 2 را خیلی مهم تر از برجام یک دانست و با تاکید بر اینکه جماعت دانشگاهی برجام 1 را به سرانجام رساندند و تمام قطع‌‎نامه‎ها لغو و مسیر برای رشد و شکوفایی فراهم شده است، گفت: موضوع انتخابات وحدت ملی و همدلی و هم‎زبانی در عمل بسیار ضروری است و باید از این فرصت‎های فراهم شده استفاده کنیم. مشکل اشتغال را حل و چرخ‎های اقتصاد را به حرکت درآوریم تا دنیا باور کند می‎توانند در کشور ما سرمایه‎گذاری کنند.

او با اشاره به اینکه رسانه‎ها، اطباء، علما و شورای نگهبان برای رسیدن به مساله فوق کمک کنند، افزود: موضوع سلامت مردم ایران یک تکلیف است. بسیاری از معضلات جامعه ما ناشی از مشکلات اقتصادی است و این مساله حل نخواهد شد مگر اینکه سران قوه مصمم و همدل باشند تا کارنامه خوبی را تحویل دهیم و این امر باعث تحکیم بنیان‎های نظام باشد.

هاشمی با بیان اینکه در عمل سران قوا در رفع مشکلات کمک کنند، گفت: ایران در منطقه بحرانی قرار گرفته و این لطف خداست که دشمنان و گرگ‎های زیادی اطراف کشور ما لانه کرده‎اند و ما امنیت داریم و بقای این مهم مرهون تلاش و پرهیزکاری خودمان است و همه به یک نسبت چه علما چه بازاریان و چه دانشگاهیان و اقشار مختلف جامعه در این راستا به یک نسبت مسئول هستند.

او در ادامه بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی لرستان کارنامه موفقی را در طی این دو سال اخیر داشته و در سراسر استان به خوبی کار کرده است، تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان علیرغم اینکه 147 میلیارد تومان از بیمه‎ها طلب دارد ولی با حمایت‎های استاندار این همه پروژه را عملیاتی کرده و کارنامه درخشانی را به نام خود زده است.

هاشمی ادامه داد: لرستان علاوه بر اینکه در بخش‎های مختلف مورد بی‎مهری قرار گرفته از خدمات هم بی‎نصیب بوده و حتی به خدمات در آن توجه نشده است.

او گفت: با شروع طرح سلامت چهره بهداشت و درمان در لرستان در حال تغییر است و بنا به فرموده امام تمام تحولات از دانشگاه آغاز می‎شود و اگر بتوانیم دانشگاه را توسعه و گسترش دهیم بسیاری از مشکلات استان مرتفع می‎شود و به این به همت رئیس دانشگاه بر می‎گردد.

او ادامه داد: 55 نفر از ورودی‎های دانشگاه علوم پزشکی در لرستان بومی هستند و این باعث می‎شود در درازمدت پزشکان این خطه تامین و سایر پزشکان به اجبار به این استان نیایند.

هاشمی بر تقویت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکید کرد و گفت: گسترش دانشگاه تا زمانی که ریشه آن قوی نشده به صلاح نیست هر چند حق همه شهرستان‎هاست که توسعه پیدا کنند و به مجتمع‎های آموزش عالی سلامت تبدیل شوند اما باید شرایط ما نیز درک شود چراکه منابع ما از منابع نفتی و بیمه‎ها تامین می‎‎شود و این درحالیست که قیمت نفت از 120 دلار به بیست و چند دلار رسیده و منابع دیگر ما بیمه‎ها هستند که البته هر دو چرخ این دو دچار آسیب شده و نمی‎چرخند امید می‎رود مشکلات ما حل شود تا با سرعت بیشتر و کیفیت بالا بتوانیم مشکلات دانشگاه‎ها را حل کنیم.

او تاکید کرد: طرح تحول سلامت در ایران ادامه می‎یابد و امیدواریم سال آینده برجام 2 آنگونه که شهدا انتظار دارند و در شان ملت ایران است به ثمر برسد تا با همدلی و وحدت مسئولین بتوانیم اهداف خود در حوزه سلامت دست پیدا کنیم.

او افزود: استاندار لرستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نگاه توسعه‎ای دارند و کمتر مدیران این‎چنینی را در کشور می‎بینیم خیلی مهم است نگاه رئیس دانشگاه به دوردست‎ها باشد و زمانی موفق است که علاوه بر برنامه کلان اهل ریسک باشد.

او خطاب به خیرین سلامت گفت: توفیق می‎خواهد که انسان پیشاپیش در آن دنیا برای فرزندان پدر و مادر و اجداد خود رحمت بفرستد خیلی مهم است که از خودتان عبور کردید به مردم فکر می‎کنید و به فعالیت‎های اجتماعی می‎پردازید البته هیچ چیزی لذت بخش‎تر از کار خیر نیست و این یک صدقه جاریه برای زندگی شماست.

هاشمی گفت: در حوزه سلامت کار خیر نمود بیشتری دارد چراکه هم انسانی و هم معنوی است و نجات انسان نجات بشریت محسوب می‎شود و این کار خیرین بهترین آموزش به فرزندان و نسل‎های بعدی است.

بیش از 90 درصد خدمات دندان‎پزشکی در کشور غیردولتی است

وزیر بهداشت همچنین در مراسم افتتاح دانشکده دندان‎پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیش از 90 درصد خدمات دندان‎پزشکی در کشور غیردولتی است.

قاضی‎زاده هاشمی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات و مواد اولیه دندان‎پزشکی برخلاف پزشکی در داخل کشور تولید می‎شود، افزود: این مساله حتما روی هزینه‎ها تاثیر خواهد گذاشت و قطعا ما قیمت‎گذاری را در مورد تجهیزات دندان‎پزشکی شروع خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه نباید برخی از سوء تدبیرهای خود را به تحریم‎ها ربط دهیم، اضافه کرد: همین‎طور که کارهای بسیار خوبی در یک گروه پایه در حوزه دندان پزشکی شروع شده است (دانش‎آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه) رؤسای دانشگاه‎های ما کاری مشابه دانشگاه علوم پزشکی لرستان شروع کرده‎اند و امید می‎رود به تدریج بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه جنسی که در دندان‎پزشکی مورد استفاده قرار می‎گیرد مرغوب است، تاکید کرد: یونیت‎های ساخت ایران از نوع بهترین هستند و حتی به کشورهای دیگر صادر می‎شود.

او اضافه کرد: این درست نیست که بگوییم هر چه در ایران داریم مرغوب نیست و هر آنچه که از خارج (هند، چین، فرانسه) وارد می‎شود مرغوب است؛ خیلی از تجهیزات و مواد اولیه دندان‎پزشکی که در ایران تولید می‎شوند مرغوب هستند و در شرایط جدید وضعیت برخی مواد اولیه موثر تغییر خواهد کرد و مواردی که به واردات مواد اولیه ربط پیدا نمی‎کند هزینه‎هایش کاهش می‎یابد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نیاز است در حوزه دندان‎پزشکی در کنار بخش خصوصی خدمات دولتی را گسترده کنیم، تاکیدکرد: اشکال کار ما این است که بیش از 90 درصد خدمات دندان‎پزشکی در کشور غیردولتی است و در طول انقلاب دولت‎ها در این حوزه سرمایه‎گذاری نکرده‎اند.

او گفت: تلاشمان این است که در کنار خدمت بیمارستانی بخش دولتی را تقویت کنیم و امکان رقابت و در عین حال مدیریت بخش خصوصی را ایجاد کنیم.

20106

کد خبر: 574404

وب گردی

وب گردی