لزوم راه‌اندازی نهاد ملی حمایت از کودک

فاطمه دانشور*: در طرح انضباط شهری که در مناطق جنوبی تهران در حال انجام است یکی از موضوعاتی که از زبان زنان کارتن‌خواب، عنوان شده تعیین تکلیف فرزندان آنها است. آنها نگران وضعیت مدرسه و نگهداری فرزندانی هستند که اغلب به فروشندگان مواد سپرده شده‌اند.

در بررسی که از طرف یک مؤسسه خیریه با محوریت چالش‌های‌ ضوابط حمایت از کودکان و ضمانت‌های اجرایی آن انجام شده است این نتیجه حاصل شده که هیچ مرجعی در کشور وجود ندارد که به‌صورت هماهنگ از کودکان حمایت کند. مرجع ملی در این زمینه وزارت دادگستری است که جز ارسال گزارش‌های سالانه فعالیت جدی انجام نمی‌دهد. بر همین اساس لزوم تشکیل نهاد ملی کودکان پیشنهاد شده است که کتاب مفصلی هم در این زمینه چاپ کرده‌ایم. این نهاد حمایتی با یک شورای عالی و 3 کمیسیون شامل کمیسیون‌های سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت، خطاب به همه ارگان‌های درگیر موضوع کودک پیشنهاد شده است. نهاد ملی حمایت از کودک باید پایه‌گذاری شود تا با سیاستگذاری در زمینه توسعه وضعیت کودکان، برقراری هماهنگی بین متولیان امور و نظارت بر تحقق حقوق کودک، زمینه ارتقا شرایط آنها را فراهم شود. در حاشیه تهران کارگاه‌های آجرپزی وجود دارد که کودکان در آن روزانه هزار خشت می‌زنند و ماهانه 300هزار تومان دریافت می‌کنند. بعضی از این کودکان حتی توسط کارفرما به اعتیاد رو می‌آورند. البته این تصور نشود که کودک‌آزاری فقط شامل مناطق جنوبی است و در شمال تهران وجود ندارد. امروز این موضوع آنقدر پراکنده و گسترده است که از برای آن راهکاری اندیشیده نشود تبدیل به بحرانی بزرگ خواهد شد.
از آنجا که حساسیت آسیب‌های اجتماعی در سخنان مقام معظم رهبری هم وجود دارد چرا هنوز توسط نمایندگان مجلس بررسی نشده و اگر قرار است این طرح یک‌بار دیگر در مجلس مطرح شود باید فصل جدیدی با موضوع کودکان و آسیب‌های اجتماعی هم در آن جای بگیرد.
*رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

منبع:همشهری محله

105105

کد خبر: 574441

وب گردی

وب گردی