پارس خودرو به‌جای فروش به رنو اجاره داده می‌شود

با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان خودروسازان فرانسوی وجود دارد، رنو نیز قصد دارد همکاری‌هایش را با سایپا گسترش دهد.

به گزارش ایسکانیوز، بعد از اینکه زمزمه لغو تحریم‌ها جدی شد، بسیاری از خودروسازان بنام جهانی برای حضور دوباره در ایران دندان تیز کردند. در این بین خودروسازان فرانسوی با توجه به سابقه نسبتا طولانی که در ایران دارند، از بخت بیشتری برای حضور در صنعت خودروسازی کشورمان برخوردار بودند، حال تحریم‌ها در هفته گذشته برچیده و برجام عملا اجرایی شد. خبرها از آن حکایت دارد در سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به فرانسه در دهه اول بهمن، قرارداد همکاری مجدد بین ایران خودرو و پژو منعقد می‌شود. گواه این مدعا اظهارات محسن صالحی‌نیا معاون امور‌صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت است. وی هفته گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از سیستم سوخت‌رسانی یورو6، از قطعی شدن امضای قرارداد پژو با ایران‌خودرو با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس خبر داد.
براساس این گزارش، با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان خودروسازان فرانسوی وجود دارد، رنو نیز قصد دارد همکاری‌هایش را با سایپا گسترش دهد. در همین زمینه از مدت‌ها پیش، موضوع خرید سهام شرکت پارس‌خودرو از سوی رنو در محافل خودرویی شنیده می‌شد و هر از چندگاهی نیز اخبار ضد و نقیضی در این‌باره منتشر می‌شد. درهمین زمینه پیمان کارگر، مدیر عامل رنوپارس با تاکید بر اینکه رنو هیچ زمان پیشنهاد خرید سهام پارس‌خودرو را مطرح نکرده است، گفت: پیشنهاد ما تاسیس یک شرکت به صورت جوینت‌ونچر با سایپا بوده است که در این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک صورت گیرد. کارگر در مورد انتخاب پارس‌خودرو نیز می‌گوید: رنو در پارس‌خودرو تولید خود را انجام می‌دهد و استانداردهای رنو در این شرکت پیاده‌سازی و زحمات فراوانی برای آن کشیده شده است. از سوی دیگر نیسان به عنوان شریک رنو قبلا در پارس‌خودرو تولید انجام می‌داده، به این دلایل پارس‌خودرو به عنوان قلب این جوینت‌ونچر با سایپا انتخاب شده است. به گفته کارگر برای ایجاد این جوینت‌ونچر حداقل یک سایت تولیدی لازم است که پارس‌خودرو در نظر گرفته شده، ذکر این نکته ضروری است که اگر قرارداد شرکت مشترک با سایپا بسته شود، دیگر هیچ خودرویی در سایت تولیدی مشترک،به غیر از محصولات رنو تولید نخواهد شد و به صورت اختصاصی به تولید محصولات رنو در این خواهد پرداخت.
در همین زمینه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز می‌گوید: پارس‌خودرو فروشی نیست. به گفته محسن صالحی‌نیا، در صورت ایجاد شراکت میان رنو و سایپا در قالب جوینت‌ونچر، یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت (سایپا) شامل پارس‌خودرو یا بن رو در اختیار رنویی‌ها قرار خواهد گرفت تا آنها فعالیت دوباره خود را در آن آغاز کنند.

منبع: دنیای خودرو

10102

کد خبر: 574888

وب گردی

وب گردی