توضیحات سازمان وظیفه عمومی درباره آیین‌نامه جدید معافیت و انتقادات هموفیلی‌ها

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید که از سال گذشته اجرایی شده است، همه بیماری‌ها قابلیت رسیدگی در شورای پزشکی وظیفه عمومی به منظور تعیین تکلیف مشمولان را دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سردار سید حمید صدرالسادات در خصوص مشمولان هموفیلی، گفت: آیین‌نامه جدید معاینه و معافیت پزشکی مشمولان در جلسات متعدد کارشناسی با حضور پزشکان و روسای شوراهای پزشکی نیروهای مسلح و همچنین نماینده وزارت بهداشت در اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح اصلاح و تدوین شده و در نهایت در هیئت دولت به تصویب رسیده است.

او افزود: هم اکنون در آیین نامه جدید علی رغم عدم ذکر عنوان بیماری هموفیلی ، در صورت درخواست و تشخیص این بیماری در مشمولان، به استناد بندهای 8 و 17 بخش دهم آیین نامه مذکور به وضعیت این دسته از مشمولان رسیدگی می شود.

او با تاکید بر اینکه اختلالات انعقادی شامل طیف وسیعی از بیماری ها می شود گفت: بند 8 بخش دهم آیین نامه در خصوص اختلالات خونی ارثی و اکتسابی با منشأ ایمونولوژیک در صورت داشتن علائم بالینی با تأیید مراکز تخصصی نظامی یا دانشگاهی معتبر و به صورت کلی تر در بند 17 بخش دهم ذکر شده است که عنوان بیماری هموفیلی نیز در آن مستتر است و در صورت اثبات بیماری، به تناسب شدت آن از معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی بهره مند می شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تاکید کرد: آیین نامه جدید به نحوی تدوین شده که در صورت عدم ذکر بیماری خاص در آن و در صورت داشتن بیماری های موثر در سلامت جسم و روان مشمولان به ویژه در دوره خدمت سربازی، با عنوان "سایر بیماری ها" در شورای های پزشکی رسیدگی می شود.

او گفت: رسیدگی به وضعیت این گونه مشمولان در شوراهای پزشکی و با اخذ نظریه های تخصصی پزشکی صورت می گیرد .

صدرالسادات تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت این دسته از مشمولان امری تخصصی و پزشکی است که با اخذ نظرات تخصصی و بررسی سوابق و معاینات بالینی انجام می شود و قطعا نمی توان به استناد ظاهر افراد در این خصوص اظهار نظر کرد .

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص این ادعا که معافیت پزشکی مانع استخدام و اشتغال به خدمت معاف شدگان می‌شود و این موضوع باعث می شود که مشمولان از ذکر بیماری هایشان خودداری کنند گفت: جدای از اینکه چنین ادعاهایی صحت ندارد به منظور جلوگیری از کتمان بیماری توسط مشمولان در معاینه اولیه، فرم خوداظهاری طراحی شده و مشمولان با تکمیل آن متعهد می شوند در صورت کتمان هرگونه بیماری غیر مشهود تبعات آن را بر عهده بگیرند.

20106

کد خبر: 574942

وب گردی

وب گردی