خزانه داری آمریکا به بوئینگ اجازه سفر به ایران نداد

دبیر اجلاس جهانی صنعت هوانوردی ، با اعلام اینکه وزارت خزانه داری آمریکا اجازه حضور بوئینگ در اجلاس جهانی هوانوردی ایران ۲۰۱۶ را نداد، گفت: با این حال دو شرکت آمریکایی فعال در بخش اجاره هواپیما و مباحث فنی در اجلاس مذکور شرکت می کنند.

به گزارش ایسکانیوز، احمدرضا بیاتی در پاسخ به پرسش دلایل عدم حضور بوئینگ در اجلاس هوانوردی تهران، افزود: دو شرکت‌ کوچک‌تر آمریکایی -در مقایسه با بوئینگ- در منطقه شعبه دارند و از شعبه عربی یا اروپایی در اجلاس شرکت می‌کنند. اما بوئینگ به خاطر ماهیتش که سرو صدا دارد و به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های آمریکایی فارغ از این‌که در چه حوزه‌ای کار می‌کند همیشه باید مجوز‌های خزانه‌داری آمریکا را دریافت کند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بوئینگ -به ایران- نمی‌آید همین مسئله است و احتمالا مجوز را دریافت نکرده است.

وی با بیان این‌که با یک پارادوکس مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: اجازه فروش هواپیمای مسافربری را باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا طی دستورالعملی به همه داده و شرکت‌هایی که به ایران هواپیما بفروشند تحت تحریم نیستند. اما برای شرکت‌هایی آمریکایی که بیس (مرکز) آنها در آمریکاست محدودیت تجارت با ایران را اعمال کرده است.

دبیر اجلاس جهانی صنعت هوانوردی، افزود: اگر بوئینگ تصمیم بگیرد که به ایران هواپیما بفروشد باید ببیند آیا امکان دارد از طریق شعب خودش این کار را انجام دهد. آیا شعبه‌های اروپایی آنقدر مستقل هستند که بتوانند هواپیما را بفروشند یا خیر.

بیاتی، با بیان این‌که بوئینگ همه جای دنیا شعبه دارد، تاکید کرد: مسئله این است که آیا این شعبه می‌تواند اقدام به فروش هواپیما کُند یا خیر؟

وی، با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه، گفت: قرار است در این سفر در تولوز فرانسه (مرکز ایرباس) برای خرید هواپیما مذاکره صورت بگیرد. از این رو برای فروش این سطح هواپیما نیاز است که همیشه دفتر مرکزی یا مرکز دفتر تصمیم‌گیر باشد.

وی، گفت: به نظر می‌رسد منتظر باشیم تا بوئینگ به دولت آمریکا فشار بیاورد که -برای جلوگیری از عقب ماندن از بازار-اجازه فروش را دریافت کند.

وی، افزود:‌ سفارش 150 فروند هواپیمای ایران به ایرباس، بوئینگ را در بازار عقب‌تر می‌اندازد.

وی، با بیان این‌که دو شرکت آمریکایی در اجلاس امروز شرکت می‌کنند، اظهار کرد:‌ یک شرکت اجاره دهنده هواپیمای آمریکای که مرکز آن در دبی است در اجلاس امروز حضور دارد.

401401

کد خبر: 575003

وب گردی

وب گردی