حذف ۱ میلیون و ۴۶۳ هزار یارانه بگیر از ابتدای سال

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از کاهش ۱.۴۶۳ میلیون نفری جمعیت یارانه بگیران از اسفند سال گذشته خبر داد و گفت: ۹۶ درصد منابع هدفمندسازی یارانه صرف پرداخت نقدی یارانه شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به ارائه گزارشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهار داشت: این قانون به دو بخش منابع و مصارف تقسیم می‌شود که دولت می‌بایست 54هزار میلیارد و 300 میلیون تومان درآمد کسب می‎کرد که 48 هزارمیلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت‌ها و 6 هزار میلیارد و 300 میلیون تومان از محل یارانه نان، برق و سایر کالاها در بودجه پیش بینی شده بود.

وی افزود: دولت توانست 33 هزار میلیارد تومان منابع به دست بیاورد که این رقم حدود 61درصد منابع است در حالی که باید 75درصد منابع محقق می‌شد و در این بخش دولت 14درصد از تامین منابع عقب است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اعلام اینکه در اسفند ماه سال 93 ، حدود 76میلیون و 712هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کردندگفت: این رقم در آذر ماه امسال به 75میلیون و 249هزار نفر کاهش یافته که 1.463 میلیون نفر از جمعیت آماری یارانه بگیران کم شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: دولت به دلیلی موفق به پرداخت جزء 4 که 1300میلیارد تومان برای یارانه سود تسهیلات تامین مسکن حمایتی به زوج‌های جوان، اقشار آسیب پذیر و روستاییان و عشایر است و جزء 5 که شامل اختصاص مبلغ4هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و فارغ تحصیلان است نشده است و در این جهت یک ریال هم هزینه نکرده است.

وی با بیان اینکه حدود 96درصد منابع هدفمندسازی یارانه صرف پرداخت نقدی یارانه شده است، بیان کرد: 1.5درصد به جزء 1 که کمک به بخش تولید و حمل و نقل عمومی و 2.5 درصد به جزء 2 برای کمک به بخش سلامت، پرداخت شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه این گزارش از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها امروز در کمیسیون مطرح خواهد شد، گفت: دولت باید در بخش سلامت 8درصد منابع را اختصاص می‌داد و دولت متعهد شده بود که 4800 میلیارد تومان به این بخش اختصاص دهد که 870 میلیارد تومان تخصیص یافت. در این بخش نیز بسیار عقب است.

401401

کد خبر: 575068

وب گردی

وب گردی