پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم در ایران

رئیس سازمان هواشناسی نسبت به اثرات و پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم در ایران هشدار داد و گفت: نتیجه تقابل با اقلیم شکست است و تنها راه انسان‌ها در مواجهه با اقلیم سازگاری است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، داوود پرهیزگار در پنجمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با محوریت «گرمایش جهانی، خشکسالی و طوفان‌های گرد و خاک، تهدیدی برای منطقه» گفت: بحث گرمایش جهانی و تغییر اقلیم بحث روز جهانی است و در ابعاد جهانی توجه ویژه‌ای به آن شده است. سامانه اقلیمی شامل پنج زیر سیستم هواکره، آب کره، یخ کره، سنگ کره و زیست کره است که این زیر سیستم‌ها به طور دائم تبادل انرژی دارند.

او با بیان اینکه زمین یک سیاره آبی است و بیش از 70 درصد آن را آب تشکیل داده و با در نظر گرفتن یخ کره هم این رقم به بالای 80 درصد می‌رسد، گفت: اقیانوس‌ها انرژی را در خود ذخیره می‌کنند و با هوا تبادل انرژی دارند. اگر در یکی از زیرسیستم‌های سامانه اقلیمی تغییر ایجاد شود، در بقیه زیر سیستم‌ها نیز اثر می گذارد. با گرم شدن هوا تغییراتی در زمینه‌های افزایش سطح آب،‌ بالا رفتن میزان بخار جوی، افزایش سطح آبها، کاهش پوشش یخی و آب شدن یخچال‌های طبیعی، زیر آب رفتن بخش بسیاری از خشکی‌ها و از بین رفتن سکونتگاه‌های انسانی اتفاق می‌افتد.

معاون وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گرم شدن زمین از بعد از 1950 بر اساس اندازه گیری‌های صورت گرفته اثبات شده است گفت: روند رو به رشد دما تایید شده که با افزایش میانگین دمای زمین در بخش هوای سرد احتمال وقوع هوای سرد کاهش و احتمال وقوع هوای گرم افزایش می‌یابد. این به این معناست که در کلان شهری چون تهران که دمای 15 درجه زیر صفر را تجربه کرده با وقوع این گرمایش زمین احتمال شکستن رکورد دمای 15 درجه زیر صفر پایین است اما به کرات شاهد روزهای گرم در تهران خواهیم بود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه علت گرمایش زمین افزایش دی اکسید کربن است گفت:‌ طی 60-70 سال گذشته در زمینه افزایش دی اکسید کربن، روند رو به رشد داشته‌ایم. افزایش دی اکسید کربن در سطح اقیانوس‌ها نیز مشاهده شده و در نتیجه آن آب به سمت اسیدی شدن می‌رود که خطر بزرگی برای محیط زیست اقیانوس محسوب می‌شود.

به گفته پرهیزگار گرمایش زمین چالش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف امنیت غذایی، جنگل‌ها و مراتع، توسعه پایدار، آب شرب، بهداشت و سلامت انسان، احیای بیماریهای از بین رفته و تنوع زیستی در بر دارد.

نایب رئیس کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با بیان اینکه گرمایش جهانی و تغییر اقلیم انکارناپذیر است، افزود: اثرات این پدیده‌ها در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود به طوری که برخی مناطق دچار افزایش طوفان‌ها و رگبارها می‌شوند و در برخی مناطق دیگر تغییری در ماهیت و نوع بارش‌ها ایجاد شده و دچار سالهای خشک می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه مناطق جنب حاره‌ای مثل خاورمیانه از جمله ایران بیشتر در معرض آسیب تغییر اقلیم قرار دارند گفت: ایران در مناطق خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به دلیل میزان بارش دریافتی در لبه پرتگاه قرار دارد. بنابراین باید خودمان را برای مقابله با هوای مخرب شدیدتر آماده کنیم.

پرهیزگار با بیان اینکه طی سالهای گذشته در ایران نشانه‌هایی از تغییر اقلیم مشاهده شده است، افزود: افزایش فراوانی سالهای کم بارش در ایران،‌خشک شدن رودها و تالاب‌ها،‌ایجاد پدیده‌های گرد و غبار در سال گذشته و کاهش فراوانی برف در کشور از جمله نشانه‌های تغییر اقلیم در ایران است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به روند تغییرات شاخص خشکسالی بر اساس شاخص SPI گفت: طی هشت سال گذشته از 1387 تا اول مهر 1394 شاخص خشکسالی (SPI) منفی بوده است. بنابراین هر سال مکرر بارش کمتر از حد نرمال داشته‌ایم. در سال گذشته SPI‌ به شدت منفی شده و انباشت خشکسالی در سال 1394 خود را آشکارا نشان می‌دهد. سال آبی 93-94 یکی از سالهای بد برای حوزه آب بوده است.

پرهیزگار با بیان اینکه انتهای تقابل با اقلیم شکست است، گفت: مقیاس انرژی‌های جوی به قدری بزرگ است که تقابل با آنها در ید انسان نیست. بنابراین تنها راه انسان‌ها سازگاری با اقلیم است.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه در شرایط کنونی سه راهکار قابل ارائه است،‌ تاکید کرد: بررسی، ارزیابی و پایش خشکسالی به صورت مستمر،‌بررسی تغییرات اقلیم در حوزه‌های مختلف آب، انرژی، غذا و ... و همچنین مدل سازی اقلیم و ایجاد پیش آگاهی اقلیمی برای سالهای بعد و ارائه راهکارهای سازگاری با پدیده تغییر اقلیم، اقداماتی است که باید صورت گیرد.

معاون وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال جاری (2015) در کپ 21 پاریس شرایطی ایجاد شد که 195 کشور به نتایجی رسیدند که جلوی افزایش دما را تا زیر 2 درجه بگیرند،‌ افزود: ایران متعهد شده بین 4 تا 12 درصد تا سال 2030 از میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بکاهد که این امر نیاز به برنامه‌ریزی دستگاه‌های مختلف دارد.

به گفته پرهیزگار اقلیم‌ها در بلند مدت شکل می‌گیرند و تغییرات آنها نیز کند است. بنابراین ممکن است زمانی از تغییرات اقلیم خبردار شویم که کار از کار گذشته و امکان بازگشت به شرایط اولیه وجود نداشته باشد. در صورت امکان بازگشت، زمان بازگشت کمتر از زمان رفت نخواهد بود و حتی امکان دارد در شرایط بازگشت به موقعیت اولیه دست نیابیم. بنابراین باید از همین امروز شروع کنیم تا شاید دیر نشود.

20106

کد خبر: 575178

وب گردی

وب گردی