اسفنانی: مرز بین جرم سیاسی  با جرم غیرسیاسی  احراز انگیزه  است / انگیزه در جرم امنیتی نقشی ندارد

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه مرز بین جرم سیاسی با جرم غیر سیاسی انگیزه ای است که برای ارتکاب جرم احراز می شود گفت: فرق جرم سیاسی با امنیتی  در این است که در جرم امنیتی اساسا انگیزه هیچ نقشی ندارد. 

محمدعلی اسفنانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون تعیین مصادیق جرم سیاسی با اشاره به تصویب طرح جرم سیاسی در مجلس و ابراز امیدواری برای تایید در شورای نگهبان گفت: یکی از شاخص های این طرح مشخص شدن تمایز بین جرم سیاسی با جرائم عادی و امنیتی است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: در ماده 1 این قانون آمده که در جرایم مصرح در ماده 2 قانون مانند "توهین یا افتراء به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس جمهور، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان" اگر با انگیزه اصلاح امور صورت گیرد جرم سیاسی محسوب میشود یعنی اگر این جرائمی که در ماده 2 آمده در حالت عادی ارتکاب شود و انگیزه سیاسی مرتکب شود و احراز نشود در هر حالت جرم محسوب می شود اما جرم سیاسی تلقی نمی شود.

وی با بیان اینکه اگر انگیزه سیاسی به حکم دادگاه احزار و مشخص شود این جرم ،جرم سیاسی است و چون انگیزه انگیزه خیرخواهانه است و برای اصلاح امور است تصریح کرد: جرم از این جهت شایسته ارفاق است به همین دلیل است که در ماده 6 طرح جرم سیاسی آمده است کسانی که اتهام آنها به جرم سیاسی مشخص شده است این افراد از یکسری امکاناتی برخوردارند که اگر همین جرم را در حالت عادی انجام می دادند از امتیازات در نظر گرفته شده برخوردار نمی شدند.

اسفنانی تاکید کرد: پس مرز بین جرم سیاسی با جرم غیر سیاسی انگیزه ای است که برای ارتکاب آن در واقع احراز می شود و معمولا در قواعد عمومی جرائم و مجازات ها کسانی که انگیزه خیرخواهانه یا انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم داشته باشند در حالت عادی هم شامل تخفیف هایی می شد و پیش از این نیز در ماده 22 قانون مجازات اسلامی داشتیم،اما این طرح آمده انگیزه را به طور مستقیم دخیل قرار داده است لذا در پیش از این دادگاه مخیر بود که این کار را انجام دهد اما در این طرح الزام دارد که باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه جاسوسی و تحریک افکار عمومی جرم سیاسی محسوب نمیشود و قطعا جرم امنیتی است ادامه داد: فرق جرم سیاسی با امنیتی در این است که در جرم امنیتی اساسا انگیزه هیچ نقشی ندارد و هیچ کس نمی تواند تصور کند که من برای اصلاح امور کشورم جاسوسی میکردم و اطلاعات مربوط به اقتصاد یا امنیت کشور را به بیگانگان می دادم . یعنی این ماهیتا و ذاتا جرمی است که انگیزه در آن هیچ دخالتی ندارد و این دسته از اعمال جرائم مادی صرف هستند .

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی گفت برخی جرایم هستند که در بحث جرائم سیاسی نمی توانند داخل شوند و این جریاناتی که در ماده 3 طرح جرم سیاسی قید شده اساسا نمی تواند جرم سیاسی تلقی شوند چرا که نمی تواند ادعا کند من انگیزه خیرخواهانه و اصلاح امور داشتم .

لازم به ذکر است که براساس ماده 2 طرح جرم سیاسی جرائم زیر در صورت انطباق با شرایط مقرر در ماده 1 این قانون جرم سیاسی محسوب می‌شود.

الف- توهین یا افتراء به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس جمهور، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان

ب- توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی که در قلمرو ایران وارد شده است، با رعایت مفاد ماده 517 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات

پ- جرائم مندرج در بندهای «د» و «هـ‌‌« ماده 16 قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب 7/6/1360

ت- جرائم مقرر در قوانین انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا به استثناء مجریان و ناظران انتخابات

ث- نشر اکاذیب.

و همچنین براساس ماده 3 طرح مذکور مباشرت، مشارکت، معاونت و شروع به جرایم زیر جرم سیاسی محسوب نمی شود:

الف – جرایم مستوجب حدود، قصاص و دیات

ب – سوء قصد به مقامات داخلی و خارجی

پ – آدم ربایی، گروگان گیری و سلب غیر قانونی آزادی افراد

ت – بمب گذاری و تهدید به آن، هواپیما ربایی و راهزنی دریایی

ث – سرقت و غارت اموال، ایجاد حریق و تخریب عمدی

ج – حمل و نگهداری غیرقانونی، قاچاق و خرید و فروش سلاح، مواد مخدر و روانگردان

چ – رشا و ارتشاء، اختلاس، تصرف غیر قانونی در وجوه دولتی، پولشویی، اختفای اموال ناشی از جرم مزبور

ح – جاسوسی و افشای اسرار

خ – تحریک مردم به تجزیره طلبی، جنگ و کشتار و درگیری

د – اختلال در داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی به کار گرفته شده برای ارائه خدمات ضروری عمومی یا حاکمیتی

ذ – کلیه جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی اعم از جرایم ارتکابی به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حاملهای داده یا غیر آن.

203/201

کد خبر: 575184

وب گردی

وب گردی