ابراز نگرانی وزارت بهداشت برای راه‌اندازی کارخانجات تولید مواد دخانی در کشور در پسابرجام

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تمایل شرکت‌های واردکننده مواد دخانی جهت راه‌اندازی کارخانجات تولید مواد دخانی در کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر خسرو صادق‌نیت، درباره نگرانی وزارت بهداشت برای راه‌اندازی کارخانجات تولید مواد دخانی در داخل کشور در پسابرجام، گفت: بعضی از شرکت‌های واردکننده مواد دخانی مایل هستند کارخانه‌های تولید مواد دخانی در کشور راه‌اندازی کنند که از نظر وزارت بهداشت خطر بالقوه‌ای دارد؛ از جمله آنکه به خاطر حفظ تولیدات خود اقدامات متعددی انجام می‌دهند تا تلاش‌های منتهی به کاهش مصرف دخانیات بی‌اثر شود و مسلما برای کسب سود بیشتر، برای رشد مصرف تلاش وافر خواهند داشت.

او تاکید کرد: وزارت بهداشت از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم درخواست کرده است که نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهد و مجوزی برای افزایش تولید داخل صادر نشود.

صادق‌نیت همچنین درباره اینکه چه شرکت‌هایی تقاضا دادند و ورودشان با نگاه مثبت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: ما اعلام کردیم از نظر ما این کار مخالف برنامه‌های کاهش مصرف دخانیات است.

او درباره نتیجه پیگیری‌های وزارت بهداشت برای افزایش مالیات بر سیگار نیز گفت: ما پیشنهادات خود را در این خصوص داده‌ایم و پیگیر هستیم تا توسط مجلس و دولت مورد استقبال قرار گیرد.

صادق‌نیت ضمن ابراز نگرانی از این که کاهش قیمت مصرف محصولات دخانی، میزان مصرف را افزایش دهد، قیمت مواد دخانی در ایران را یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها در دنیا اعلام کرد.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین در خصوص عوارض کالاهای آسیب‌رسان سلامت که در برنامه ششم توسعه به آن اشاره‌ای نشده است نیز گفت: تجربه کشورهای موفق در کاهش مصرف سیگار و توصیه اکید سازمان بهداشت جهانی این است که مالیات بر محصولات دخانی افزایش یابد و همزمان اقدامات موثری برای اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم، راه‌اندازی امکانات برای ترک دخانیات، اقدامات موثر برای ممنوعیت جامع تبلیغات، حمایت مالی صنایع دخانی و کاهش قاچاق هم در کنار این موضوع باید صورت گیرد، تا به این ترتیب بتوانیم به صورت موثر کاهش مصرف دخانیات و افزایش قیمت را بیش از پیش شاهد باشیم.

او افزود: مالیات بر مواد دخانی در ایران جزو پایین‌ترین میزان مالیات میان کشورهای منطقه است و بعد از افغانستان کمترین میزان مالیات بر اساس قیمت خرده فروشی از دخانیات در ایران اخذ می‌شود.

20106

کد خبر: 585451

وب گردی

وب گردی