نوبخت: تصمیم گیرنده نهایی رفع حصر  نیستیم/جلسات منظم رئیس جمهور با مقام معظم رهبری

نوبخت درباره تلاشهای دولت در زمینه رفع حصرگفت: اگر منظور از پیگیری چیزی است که به رفع حصر منتهی شود، ما نیز معترفیم این اتفاق نیفتاده. ولی بنده شاهد تلاشها بوده ام. لایُکلّف الله نفساً الا وُسعَها. ما بیش از وُسعمان در این زمینه تلاش کردیم ولی ما تصمیم گیرنده نهایی نیستیم.

به گزارش ایسکانیوز ،سخنگوی دولت در نشست امروز خود به تشریح اقدامات قوه مجریه در زمینه رفاه عمومی پرداخت و اعلام کرد سال آینده حداقل حقوق بازنشستگان، یک میلیون تومان خواهد بود.
محمد باقر نوبخت، امروز زمان زیادی از نشست خبری خود را به موضوع تصویب کلیات بودجه 95 اختصاص داد و گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس، کار تخصصی را آغاز کرده اند. کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه نخست خود، کلیات بودجه 95 را تصویب کرد. امیدواریم به صورتی کار پیش برود که بتوانیم در آغاز سال آینده قانون بودجه را داشته باشیم.
او درباره عیدی کارمندان دولت نیز حرف نشست قبلی خود را تکرار کرد و گفت: درباره عیدی هنوز تصمیم گیری نشده است و در آینده به شما خبر می دهم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره پرداخت یارانه نقدی گفت: پرداخت 3400 میلیارد تومان به صورت نقدی در هر ماه کارآسانی نبوده و پرداختهای دولت با توجه به محدودیت منابع، کار سختی است.

دولت مصوبه ای برای پرواز مستقیم به آمریکا ندارد
نوبخت درباره برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: هیچ تصمیم دولتی یا مصوبه هیات وزیران برای پرواز به آمریکا وجود ندارد، چون در حوزه کار هیات دولت نیست. شرکتهای هواپیمایی می توانند پروازهایی را طراحی کنند. قبل از لغو تحریمها، امکان سوختگیری هواپیماهای ما در کشورهای اروپایی وجود نداشت که بعد از رفع تحریمها این مشکل حل شد. صحبتهایی درباره پرواز بین تهران و آمریکا وجود دارد که هنوز اجرایی نشده است.

رد کلیات برنامه ششم در کمیسیون اقتصادی مجلس
او در خصوص رد کلیات برنامه ششم در کمیسیون اقتصادی گفت: من در کمیسیون برنامه و بودجه بودم و در آن کمیسیون نبودم. هنوز اسناد برنامه به کمیسیون داده نشده و آنها نیز ظاهرا بحثهای شکلی داشتند. روزی که لایحه بودجه تقدیم می شد، نامه ای به نمایندگان مجلس نوشتم که پیوستهای بودجه تقدیم شده است ولی مجلدات برنامه ششم بسیار مفصل است. این نگرانی وجود دارد که مجلس به جهت محدودیت وقت امکان بررسی نداشته باشد. برای صرفه جویی در وقت، اعلام کردیم کمیسیونها تشکیل شود، بعد پیوستها را تقدیم می کنیم. دیروز هم با نایب رئیس مجلس، جناب آقای ابوترابی صحبت کردیم و توافق شد این چند هزار صفحه را به اعضای کمیسیون تلفیق بدهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه کل اسناد برنامه ششم چند هزار صفحه است، توضیح داد: کمیسیون تلفیق برنامه باید تشکیل شود و چندهزار صفحه را بررسی کند. لذا به نظر می رسد اعضای کمیسیون اقتصادی هنوز سند برنامه توسعه ششم را به صورت کامل ندیده و از لحاظ شکلی تصور می کردند 32 تبصره و ماده است که برنامه ششم را می سازد. برنامه توسعه ششم، جامع و مسئله محور است و برای همه موضوعات بخشی و فرابخشی تهیه شده است. باید هزاران صفحه مطالعه شده و درباره بودجه اظهار نظر شود.

اثرات سفر اروپایی رئیس جمهور
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آنچه می تواند اقتصاد ایران را پویا کند، سرمایه گذاری خارجی است. الان هیات های بلندپایه خارجی به ایران می آیند و باب مذاکره را درباره سرمایه گذاری خارجی باز می کنند.
او درباره بستن بازارها به روی اجناس وارداتی گفت: ما اجتناب می کنیم کشورمان بازار واردات شود. کلیات برنامه ما نیز استفاده مستقیم از تسهیلات اعطایی خارجی ها نیست. اول باید به جای تسهیلات، سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کرد. سپس تکنولوژی روز را خارجی ها به کشور وارد کنند و عامل سوم نیز صادرات محصولات صنعتی است. در اقتصاد مقاومتی، برونگرایی با توسعه صادرات همراه بود. ما سالها در بازار جهانی حضور نداشتیم و نمی توانیم به آسانی ورود کنیم. غالب شرکتهایی که می آیند، بازار منطقه ای دارند و می توانیم از بازار آنها برای محصولاتی که در داخل تولید کردیم، استفاده کنیم.
او با اشاره به اینکه در بین تعدد شرکتها، ما انحصاری را نمی پذیریم، گفت: الان دیگر تحریم نیستیم و بین کشورها انتخاب می کنیم که با سفر مقامات بلندپایه کشورها به ایران و همچنین سفر مقامات ایران از جمله آقای رئیس جمهور به اروپا، این انتخاب صورت می گیرد. دولت ژاپن نیز اظهار تمایل کرده به ایران بیاید.

توجه دولت به روستاها
نوبخت درباره بودجه های اختصاص داده شده به روستاها در دولت یازدهم گفت: دو موضوع در روستاها برای ما مهم است. غیر از مساله بافت روستایی و ساخت و ساز بنیاد مسکن، دو کار در جهت عمران روستاها انجام گرفته که در حوزه آب و راه است. درباره آب، 1500 میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها در سال جاری اختصاص یافته و مشخص است کدام روستاها از این بودجه برخوردار شده اند. ضمن اینکه 600 میلیارد تومان برای راههای روستایی اختصاص یافته.
او ادامه داد: بودجه دو بخش دارد، یکی ملی و برای طرحهای ملی است و دیگری اعتبارات استانی است که 5400 میلیارد تومان در روستاهای مختلف، امسال پروژه های متعددی انجام می شود. ضمنا آمار ریز اعتبارات روستاها از طریق استانها اعلام می شود. بهترین گزارش را سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی استانها و شهرستانها ارائه می دهند که در دهه فجر می توان این گزارشها را دریافت کرد.

تاکنون چقدر یارانه پرداخت شده؟
نوبخت در خصوص پرداخت یارانه های نقدی به مردم نیز گفت: از سال 1389 قانون پرداخت یارانه ها تصویب شده است. در سر هر ماه، از طریق سازمان هدفمندی، مبالغ یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می شود. به طور کلی حدود 260 هزار میلیارد تومان مصارف ما درباره پرداخت یارانه است. ما قرار بود از محل افزایش قیمتها مبالغی را به عنوان درآمد کسب کنیم. 50 درصد به صورت نقدی پرداخت شود. 30 درصد کمک به تولید و 20 درصد به حساب خزانه واریز شود. باید از این 140 میلیارد تومان، نیمی از آن یعنی 70 میلیارد تومان پرداخت شود اما این رقم حدود 260 هزار میلیارد تومان است. یعنی کل درآمد یارانه ها به اضافه مبلغ برداشتی از خزانه بین خانوارها تقسیم شد. آن موقع پیش بینی می شد به هر خانوار در نهایت 20 هزار تومان پرداخت شود. الان امکان تقلیل این مبالغ وجود ندارد. لذا ما مجبوریم همه درآمد هدفمندی را به اضافه بخشی از موجودی خزانه عمومی را به این مبلغ اختصاص دهیم. این اعداد تقریبی است و عدد دقیق پرداخت یارانه را در جلسه آینده اعلام می کنم.

خبر خوش برای بازنشستگان: حداقل حقوق یک میلیون تومان شد
وی درباره اخبار خوشی که در خصوص بازنشستگان داشت، توضیح داد: برای سال آینده اقدام کلی برای همه شاغلان و بازنشستگان انجام و 12 درصد به حقوق آنها اضافه شد. از یک میلیون و 260 هزار بازنشسته کشوری و 500 هزار نفر بازنشسته لشکری، بیش از یک میلیون نفر حقوقی بین 750 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان می گیرند. جامعه هدف ما این یک میلیون نفر است که به طور متوسط حقوق آنها 20 درصد اضافه شده، برخی نیز تا 24 درصد نیز اضافه شد. بنابراین کسانی که 750 هزار تومان حقوق می گیرند، 40 درصد به حقوقشان اضافه شده. حداقل حقوق دیگر 750 هزار تومان نیـست، بلکه بین یک تا یک میلیون و 50 هزار تومان است. به نسبتی که به یک و نیم میلیون تومان حقوق نزدیک می شویم، میزان درصد کم می شود تا به 12 درصدی که همه اضافه شده اند برسد. این کار برای کاستن از بی عدالتی است. برای بازنشستگانی که از دولت بابت بازنشستگی مطالباتی دارند، بالغ بر 4500 میلیارد تومان بودجه در سال آینده تعریف کرده ایم. به همه بازنشستگان تامین اجتماعی نیز این مبلغ می رسد.

واکنش دولت به رد صلاحیتها
نوبخت در خصوص رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی نیز واکنش نشان داد و گفت: رئیس جمهور جلسات منظمی با مقام معظم رهبری دارند و در این جلسات، مسایل مهم از جمله بحث رد صلاحیتها می تواند مورد بحث قرار گیرد. بنده خبر ندارم در هر جلسه چه موضوعی مطرح می شود. ولی آقای رئیس جمهور با هر کسی که در موضوع رد صلاحیتها موثر هستند، تماسهای غیررسمی برقرار کرده و ما به عدالت شورای نگهبان معتقدیم و انتظار داریم این مشکل در چهارچوب قانون حل شود. هیچ کس از افرادی که ذی صلاح نیستند، دفاع نمی کند. ولی می خواهیم کسانی که مراجع 4 گانه صلاحیتشان را تایید کرده اند، به جمع خدمتگذاران نظام برگردند. هیات های اجرایی در بررسی صلاحیتها مُرّ قانون را اجرا کرده اند. الان نیز انتظار ما از شورای نگهبان، اجرای قانون است. ما امیدواریم این اتفاق بیفتد و در مواردی که بازبینی لازم است، صورت گیرد.
او در خصوص حرف و حدیثهایی که این روزها در خصوص قراردادهای نفتی مطرح است، گفت: این قراردادها به صورت تیپ نیست، بلکه چهارچوبی است که برای میادین مشترک بین ایران و سایر کشورهای همسایه در نظر گرفته ایم. لذا در صورتی که کسی از جمله نهادهای نظارتی در این باره نظری دارد، دولت فراخوان داده و ما پذیرای نظرات هستیم تا به چهارچوب منطقی و مناسب و دارای جذابیت برای شرکتهای خارجی برسیم.

برگشت به پیش از برجام امکان ندارد
در مسایل پسابرجام، بیشتر بی اعتمادی ها به آمریکا برمی گردد. الان ما می دانیم دیگر آمریکا امکان ایران هراسی ندارد. با گزارشهایی که درباره فعالیتهای هسته ای ایران حاصل شد، همه اطمینان حاصل کردند آن ادعاها پوچ بوده. اگر اینها پوچ نبود، شورای حکام چنین گزارشهایی نمی داد. این چالشها همچنان وجود دارد و در بهینه سازی انتخاب ما از بین سرمایه گذاران باید به این نکات توجه داشت. اطمینان نسبی وجود دارد که برگشت به نقطه قبل امکان پذیر نیست و اجماع جهانی دیگر شکل نمی گیرد. در مباحث اخیر نیز اثبات شد آنچه شکل گرفته بود، عادلانه نبود.

رشد اقتصاد کشور مثبت بود
نوبخت درباره نرخ رشد کشور گفت: گزارش آمار نیروی کار اخیرا از سوی مرکز آمار منتشر شده و نشان می دهد جمعیت فعال پاییز 94 نسبت به جمعیت فعال پاییز 93 تقریبا 750 هزار نفر بیشتر شده است. از این مجموعه حدود 630 هزار نفر توانسته اند شغل پیدا کنند و 120 هزار نفر هم شغل پیدا نکرده اند. اکثریت نیروی فعال جدید، شغل پیدا کرده و برخی هم پیدا نکردند. نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان 2دهم واحد درصد تقلیل یافت و به 10.7 درصد رسید. در بخش کشاورزی و خدمات، ما با افزایش نیروی انسانی مواجه بودیم که رشد اقتصادیِ مثبت یک درصد ما را این دو بخش تامین کردند. دکتر عادل آذر توضیح داد اینها متغیر پیش نگر است و افزایش اشتغال نشان از رشد اقتصادی دارد.
او در توضیح ناکافی بودن رشد یک درصدی اقتصاد کشور گفت: جمع بندی های اولیه ما نشان می دهد رشد اقتصادی ما در 9 ماهه امسال، مثبت است و امیدواریم آمار این رشد نیز به زودی منتشر شود. البته ما نمی گوییم با رشد یک درصدی در اوج قدرت هستیم، ولی اینکه رشد منفی 6.8 درصد به رشد 3 درصد رسید، این به ما امید داد.
گزارش بانک مرکزی درباره لغو تحریمها حاکی از این است که تحریمهای بانکی برداشته شده. ممکن است از نظر اداری زمان کوتاهی را طلب کند که این امر اجرایی شود. برای بانکها نیز توضیح داده شده شاید در یک مورد، نه در ارتباط با مسایل هسته ای، بلکه در ارتباط با سایر مسایل، مشکلی وجود داشته باشد. امیدواریم همه بانکها، رفع تحریم شوند. الان سرمایه گذاری از طریق بانکها امکان پذیر است.
او در پاسخ به سئوالی که در خصوص انتقادات رئیس جمهور از ردصلاحیتها عنوان شد، گفت: طبیعی است شورای نگهبان در مرحله ای که آقای رئیس جمهور اظهارنظر کرده بودند، وارد بررسی ها نشده بود. هیات های نظارت این بررسی ها را داشتند و طبیعی است یکی پنداشتن شورای نگهبان و هیات های نظارت، منطقی نیست. اقدام به رد صلاحیت مربوط به شورای نگهبان نبود و الان این شورا در حال رسیدگی است.

دارایی های بلوکه شده هسته ای را پس گرفتیم
نوبخت درباره آزادسازی دارایی های کشور پس از لغو تحریمها نیز توضیح داد: طبق گزارش بانک مرکزی، همه دارایی هایی که از کشور درباره مباحث هسته ای بلوکه شده بود، آزاد شدند. اکنون نیز برنامه ریزی شده چه استفاده بهینه ای از این دارایی ها شود. الان در ارتباط با بحث هسته ای، دارایی بلوکه شده دیگری نداریم.

سخنگوی دولت درباره انتخابات الکترونیک نیز اظهار نظر کرد و گفت: دقت و سرعت کار در این نوع از انتخابات مد نظر است. دولت نیز تصمیم داشت انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کند. ولی روی بحث نرم افزار اختلافاتی پیش آمد که امنیت کافی دارد یا نه. شورای نگهبان تشکیک و تردید در این بخش داشت که شاید انتخابات به صورت صحیح و ایمن برگزار نشود. شورای نگهبان، آرای ماخوذه در انتخابات را محرمانه می داند. نظرات کارشناسی مطرح شد و بدون تامین نظر شورای نگهبان، انتخابات به صورت الکترونیک انجام نمی شود. لذا اجرای این انتخابات، به صورت یک جانبه از سوی دولت امکان ندارد.
نوبخت درباره تلاشهای دولت در خصوص تایید صلاحیت نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده مجلس گفت: این ماموریت اجرایی شده و جلسات و رایزنی هایی صورت گرفته. هم دکتر جهانگیری و هم دکتر رحمانی فضلی در این باره اقدامات زیادی کرده اند که نتایجش را امیدواریم در اقدامات شورای نگهبان ببینیم.
او درباره موضع دولت در خصوص پرونده کرسنت گفت: این پرونده متعلق به بیش از 10 سال گذشته است و سخنگوی محترم قوه قضاییه نیز اعلام کردند آرا قطعی شده. هر کسی که در این ارتباط محکوم شده باید مطیع قانون باشد و ما نیز به قوه قضاییه اعتماد داریم. هیچ کسی در هیچ پستی مصون از پیگیری قضایی نیست و هر کسی محکوم شده، ولو مسئولیت داشته باشد باید حکمش اجرا شود.
نوبخت درباره گزارش مذاکرات گفت: انتظار می رود که افکار عمومی درباره مباحث کلی جلسات مذاکره مطلع باشند و همواره این مسایل توسط سخنگوی وزارت خارجه و تیم مذاکرات، شخص وزیر امور خارجه و مواردی نیز توسط اینجانب انجام شده. تفصیل و جزئیات را افکار عمومی مطالبه نمی کند و مهم نیست. جلساتی نیز در دانشگاه یا رسانه ملی تشکیل شده و همه جزئیات طرح شد. اصرار برای مکتوم ماندن جزئیات در دولت وجود ندارد. مراجعی نیز که باید به تفصیل مطلع باشند، گزارشهای مختلف را دریافت کرده اند.

دولت پیگیر رفع حصر است
نوبخت درباره تلاشهای دولت در زمینه رفع حصر نیز به سئوال یکی از خبرنگاران پاسخ داد: اگر منظور از پیگیری چیزی است که به رفع حصر منتهی شود، ما نیز معترفیم این اتفاق نیفتاده. ولی بنده شاهد تلاشها بوده ام. لایُکلّف الله نفساً الا وُسعَها. ما بیش از وُسعمان در این زمینه تلاش کردیم ولی ما تصمیم گیرنده نهایی نیستیم.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار دولت
نوبخت درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: برنامه ششم در شرایط پساتحریم است. یکی از مسایل این برنامه، پیشران توسعه است و حمل و نقل ریلی یکی از این مسایل است. در موضوع حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و دریایی معتقدیم مردم شایسته بهترین ها هستند. در دوران تحریم به هر دلیلی مردم از این امکانات محروم بوده اند. ناوگان هوایی ما فرسوده است و باید نوسازی شود. جان و رفاه مردم برای ما مهم است. در اولین گشایش، مردم شاهدند دولت در حال اقدام برای نوسازی ناوگان حمل و نقل است. ما در حال سریع السیر و برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد هستیم. درباره خودروها نیز در اولین گشایش حاصل شده، از طرح نوسازی 90 هزار تاکسی رونمایی شد. دولت متعهد شد تا شهریورماه 90هزار تاکسی فرسوده را از حمل و نقل عمومی خارج کرده و به جای آن، خودروی جدید و با کیفیت قرار داده شود. دولت بر پیمان خود استوار است و گام به گام به سمت قولهای داده شده به مردم و اهداف توسعه کشور پیش می رود. در آینده شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی و خودروها خواهیم بود.
نوبخت در خصوص اظهارات دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیما نیز گفت: ممکن است عدد 114 هواپیما کمتر یا بیشتر شود و ممکن است علاوه بر خرید ایرباس، بوئینگ نیز خریداری شود. دولت برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام می کند و این را حداقل خدمت به مردم تلقی می کند.
ما هرگز اعلام نکردیم افزایش حقوق برای مشاغل حاکمیتی است. کارمندان اداری دو بخش هستند. عده ای فوق العاده شغل استفاده می کنند و برخی استفاده نمی کنند. کارمندان با یک سابقه کار، با یک مدرک و یک کار مشخص در دو وزارتخانه، دو دریافتی متفاوت دارند. حقوق کارمندان از دو عدد تشکیل می شود، حقوق ثابت و فوق العاده. فوق العاده بسته به شرایط، نوع کار، محیط کار و شرایط اقلیمی دارد. همچنین مشاغلی که نیاز زیادی به آنها وجود دارد، دولت می تواند تا 50 درصد نیز فوق العاده برای جذب این اشخاص بدهد. دولت قبل تشخیص داد در برخی دستگاه ها این 50 درصد را بدهد. الان شاهدیم برخی دستگاه ها 50 درصد فوق العاده را می گیرند و برخی نمی گیرند. قانون مشخص کرده با تصویب هیات وزیران و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی این تفاوت پرداختی صورت گیرد. ما این تصویبها و تاییدها را به دلیل فقدان منابع مالی، نداشتیم. سال گذشته مصوبه ای بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اختیار کامل تصویب این بودجه را داشته باشد. ما روی نظام پرداختها کار کردیم تا این نابرابری ها جبران شود. در اولین فرصت قانونی نیز سازمان مدیریت این کار را انجام داد. لذا عنوان کردن این که افزایش حقوق مربوط به نهادهای حاکمیتی است، درست نیست. عده ای تحریک شدند که چرا این افزایش حقوق شامل ما نمی شود، اطلاع رسانی غلط و غیراخلاقی انجام شده بود. چرا با اطلاع رسانی نادرست، مردم را به اشتباه می اندازند؟
مدلهای اقتصادسنجی، نرخ تورم را در سال فعلی 11.3 درصد تعریف می کند. تورم نقطه به نقطه نیز تقلیل یافته. الان 9.2 دهم است. این نشان دهنده روند کاهنده نرخ تورم است و امیدواریم با افزایش رشد اقتصادی، توسعه و پیشرفت کشور را شاهد باشیم.

201/201

کد خبر: 585481

وب گردی

وب گردی